يکي از نمايندگان برجسته حزب دموکرات کنگره آمريکا از دولت باراک اوباما به دليل عملکرد ضعيف ‏در خصوص تلاش هکرهاي روس براي تاثير بر انتخابات رياست جمهوري آمريکا انتقاد کرد.‏
کد خبر: ۴۴۸۳۸۲
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۳ 26 June 2017
به گزارش تابناک : «آدام شيف» عضو «کميته اطلاعات» مجلس نمايندگان آمريکا، روز يکشنبه به تلويزيون سي ان ان گفت: دولت ‏اوباما مي توانست اقدام جدي تري به عمل آورد، وقتي که متوجه شد روس ها نه تنها در حال دخالت هستند، بلکه در بالاترين ‏سطوح در کرملين اين عمليات هدايت مي شود.‏
وي تصريح کرد: دولت اوباما بايد براي اقدام عليه روسيه و تنبيه آن زودتر وارد عمل مي شد و من فکر مي کنم از اين جهت ‏اشتباه بزرگي مرتکب شد.‏
اين نماينده دموکرات تاکيد کرد که بايد موضوع دخالت روسيه در انتخابات براي مردم بطور علني گفته مي شد.‏
‎باراک اوباما رئيس جمهوري سابق آمريکا ماه اوت گذشته نامه اي از سازمان اطلاعات مرکزي آمريکا (سي آي اي) دريافت کرد ‏که به وي هشدار مي داد، ولاديمير پوتين رئيس جمهوري روسيه هدايت عمليات هک براي تاثير بر انتخابات رياست جمهوري ‏آمريکا به نفع دونالد ترامپ را برعهده دارد‎.‎
اما روزنامه واشنگتن پست بعد افشا کرد که دولت اوباما نيز گزينه هاي تلافي جويانه اي را عليه مسکو از جمله انتشار اطلاعاتي ‏عليه پوتين و کار گذاشتن تسليحات سايبري در زيرساخت هاي روسيه را مورد توجه قرار داد، اما در نهايت به جاه طلبي ‏کمتر رضايت داد‎. 
مدارک مربوط به مداخله روسيه در انتخابات رياست جمهوري آمريکا با نزديک شدن به زمان برگزاري انتخابات، افشا شد‎. 
پليس فدرال آمريکا (اف بي آي) ژوئن 2016 تحقيقات در مورد تماس هايي بين مقام هاي روسيه و نزديکان به ترامپ و تقريبا 20 ‏هزار ايميل به سرقت رفته از کميته ملي دموکراتيک آمريکا را که در سايت ويکي ليکس منتشر شد، آغاز کرد‎. 
واشنگتن پست در ادامه نوشت: سازمان سيا يک ماه بعد پاکت نامه اي براي کاخ سفيد فرستاد که فقط اوباما و سه تن از مشاوران ‏ارشد مجاز به باز کردن آن بودند. در داخل پاکت، گزارشي اطلاعاتي از يک منبع دولت روسيه قرار داشت که دخالت مستقيم ‏پوتين در عمليات سايبري براي مختل و بي اعتبار کردن رقابت رياست جمهوري آمريکا را شرح مي داد‎. 
سيا در اين نامه گزارش داد که پوتين دستورالعمل هاي ويژه اي را با هدف شکست يا دستکم آسيب به هيلاري کلينتون و تقويت ‏ترامپ داده است‎. 
در بسته ارسالي سيا خواسته شده بود نامه بلافاصله پس از خوانده شدن، به اين سازمان ارجاع داده و براي جلوگيري از درز ‏اطلاعات، در اتاق وضعيت کاخ سفيد جلساتي برگزار شود‎. 
اين گزارش در ادامه حاکي است که اوباما در ماه اوت در اجلاس رهبران جهان در چين، با پوتين در حضور مترجمان رو در رو ‏شد‎. 
يک مشاور اشد به واشنگتن پست گفت که اوباما در آن رويارويي به پوتين گفت: مي دانيم که شما در حال انجام چه کاري ‏هستيد و بهتر است اين کار را متوقف کنيد. پوتين نيز خواستار ارائه مدرک شده بود‎. 
در همين حال، دولت آمريکا در آن زمان راه هاي مختلف پاسخگويي به اقدام روسيه همچون حملات سايبري به زيرساخت هاي ‏روسيه، انتشار اطلاعات گردآوري شده از سوي سيا عليه پوتين و تحريم فلج کننده عليه روسيه را مورد بررسي قرار داد‎. 
اما در نهايت زماني پس از پيروزي ترامپ در انتخابات رياست جمهوري آمريکا، اوباما با اقداماتي که براي مجازات روسيه بابت ‏موارد ديگري در نظر گرفته شده بود، به اين مساله پايان داد‎. 
اوباما همچنين با طرحي که در گذشته محرمانه بود و جاسازي سلاح سايبري در زيرساخت هاي روسيه را مجاز بر مي شمرد، ‏موافقت کرد تا در صورت افزايش تنش واشنگتن با مسکو، از قابليت انفجار برخوردار باشد‎. 
اين طرح که اوباما آن را پذيرفت، زماني که وي قدرت را ترک کرد در مراحل برنامه ريزي قرار داشت و اکنون به عهده ترامپ ‏است که در مورد استفاده از اين قابليت تصميم گيري کند‎. 
در اين ميان، کاخ سفيد در ماه اکتبر (مهر ماه 1395) بيانيه اي صادر کرد مبني بر اينکه جامعه اطلاعاتي آمريکا از دست داشتن ‏دولت روسيه در هک ايميل هاي کميته ملي دموکرات هاي آمريکا اطمينان دارد‎. 
واشنگتن پست در ادامه اين گزارش نوشت: اوباما و مشاوران ارشد وي نگران بودند که مبادا پاسخ به روسيه قبل از انتخابات ‏رياست جمهوري آمريکا منجر به اقدامي از سوي پوتين از جمله حمله سايبري به سيستم هاي راي گيري قبل و در روز انتخابات ‏شود‎. 
همچنين اين نگراني وجود داشت که هر گونه اقدامي از سوي اوباما به لحاظ سياسي به نفع هيلاري کلينتون تلقي شود‎.‎





منبع : ایرنا 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار