سونیر اعلام کرد:
تابناک: رئیس واحد سلامت کودکان مرکز تحقیقات اپیدمیولوژی زیست محیطی بارسلونا اسپانیا گفت: آلودگی هوا چهارمین عامل خطر برای سلامتی است و پیری زودرس به بار می آورد.
کد خبر: ۴۴۴۵۹
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۰ 07 June 2015
به گزارش تابناک به نقل از مهر، جوردی سونیر ظهر امروز در سمینار بین المللی «آلودگی هوا، عوارض بر سلامت و راهکارهای نوین مقابله با آن» اظهار داشت: آلودگی هوا، انسان را به مرگ نزدیکتر می کند.

وی ۶۰ درصد از عوارض ناشی از آلودگی هوا را مربوط به مشکلات دستگاه گردش خون و قلبی خواند و گفت: تحقیقات جدید نشان می دهد که آلودگی هوا روی سیستم عصبی و مغزی انسان و تکامل آن تاثیر دارد و منجر به آسیب سلول های مغزی می شود.

رئیس واحد سلامت کودکان مرکز تحقیقات اپیدمیولوژی زیست محیطی بارسلونا اسپانیا (CREAL) یادآور شد: آلودگی هوا با ایجاد التهاب در ریه، شبکه گردش خون و پیاز بویایی وارد سیستم گردش خون مغز شده و به سلولهای آن آسیب می رساند.

وی افزایش بیماریهایی مانند آلزایمر، پارکینسون و اوتیسم کودکان را ناشی از آلودگی هوا دانست و اضافه کرد: در موارد حاد تعداد مراجعه بیماران تنفسی یا قلبی عروقی به اورژانس به هنگام تشدید آلودگی هوا افزایش می یابد و در موارد مزمن نرخ ابتلا به بیماری ها در مناطق آلوده با گذر زمان صعود می کند.

وی بیشترین نگرانی درباره ریزگردها را مربوط به اندازه آنها خواند و افزود: ذرات معلق با قطر دو و نیم میکرون و کمتر، نفوذ بیشتری در اجزای مختلف بدن انسان از جمله کیسه های هوا در ریه و دستگاه تنفسی دارد.

سونیر گفت: این ذرات معلق با نفوذ به کیسه های هوا منجر به التهاب و انتقال آن به جریان گردش خون می شود و التهاب گردش خون روی سیستم های دیگر بدن تاثیر می گذارد.

این محقق با اشاره به تحقیقات مختلف که درباره آلودگی هوا شده است، اضافه کرد: در کشور ایرلند ممنوعیت استفاده از زغال سنگ برای گرمایش منجر به کاهش آلودگی هوا و نرخ مرگ و میر ناشی از آن شد.

سونیر گفت: بیشترین آلودگی مربوط به ذرات معلق در آسیا و افریقا است و مرکز بهداشت جهانی در سال ۲۰۱۱، شهر اهواز در ایران را آلوده ترین شهر از نظر ریزگردها اعلام کرد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار