تنوع زیستی در استان با وجود گونه‌های منحصر به فرد و متعدد حیات وحش و گونه‌های گیاهی، همواره زبانزد بوده اما متاسفانه در سال جاری 40 درصد از زیستگاه‌های حیات وحش استان در شرایط حاد خشکسالی قرار گرفته است.
کد خبر: ۴۴۳۱۲
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۸ 07 June 2015
به گزارش تابناک یزد، هر سال اعتباراتی برای جبران خسارت خشکسالی زیستگاه‌های استان به اداره کل حفاظت محیط‌زیست اختصاص می‌یابد که اگرچه ناچیز است اما کمک قابل ملاحظه‌ای برای حفظ جمعیت حیات وحش به شمار می‌رود.

کیفی شدن اعتبارات
مدیرکل محیط زیست استان اعلام کرد: امسال 7 میلیارد ریال اعتبار برای حفاظت از محیط طبیعی به اداره کل حفاظت از محیط زیست استان اختصاص یافته است.
«سیدحسین سادات موسوی» افزود: اگر چه اعتبارات در بعد کمی افزایش نیافته اما در بعد کیفی  شاهد هزینه کرد اعتبارات در محل‌های مشخص و موثرتر هستیم.
وی ادامه داد: برای مثال در سال‌های گذشته، اعتبار مربوط به آموزش در حوزه حفاظت هزینه می‌شد درصورتی که آموزش‌، لازمه اجرای حفاظت است اما سال گذشته و امسال، شاهد تخصیص اعتبارات در بخش‌های مشخص و موثر هستیم.
این مسئول گفت: نیاز به ساخت آبشخور در استان رو به کاهش است از این رو اعتبارات تخصیص یافته برای حفاظت از تنوع حیات وحش استان در بخش مرمت منابع آبی موجود و اصلاح تجهیزات هزینه می‌شود.
وی ادامه داد: تنوع محیط طبیعی استان، یزد را در کشور شاخص کرده به طوری که این جایگاه منحصر به فرد در وضع قوانین این حوزه نیز تاثیرگذار بوده است.
موسوی ادامه داد: اداره کل حفاظت محیط زیست استان برابر اصل 44 قانون اساسی، به دنبال واگذاری امور به بخش خصوصی و مشارکت با افراد علاقه‌مند برای حفاظت از عرصه‌های زیستی استان است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گفت: نتایج این مشارکت تاکنون مطلوب ارزیابی شده است چرا که کارها به صورت تخصصی‌تر انجام می‌شود و در نتیجه آن، جمعیت حیات وحش استان نیز رو به افزایش است.

تاثیر سوء خشکسالی بر پوشش گیاهی و حیات وحش
معاون محیط طبیعی اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان گفت: وارد شدن آسیب جدی به تنوع زیستی استان از اثرات خشکسالی‌های دوره‌ای و کاهش رویش گیاهی است چرا که به دنبال کاهش پوشش بوته‌ای عرصه‌های طبیعی استان، زادآوری و به دنبال آن جمعیت حیات وحش رو به کاهش است.
«حسن اکبری» با بیان اینکه کاهش میزان بارندگی در طولانی‌مدت سبب از میان رفتن رویشگاه‌های استان به‌ویژه بوته‌زارها و درختچه‌زارها چون تاغ‌زارها شده است، اعلام کرد: تاکنون 870 گونه گیاهی در استان شناسایی شده که 80 درصد آنها در حوزه شیرکوه می‌رویند.
وی افزود: امسال شاهد افزایش پوشش‌های علفی ناشی از بارندگی‌های فروردین ماه در حوزه جنوب استان هستیم اما حوزه شمال به ویژه اردکان و به طور خاص پارک ملی سیاهکوه، همچنان به سختی با خشکسالی مقابله می‌کند.
اکبری ادامه داد: پوشش‌های گیاهی در حوزه جنوبی استان نیز از نوع پوشش‌های علفی است که بیش از چند ماه دوام ندارد اما پوشش‌های بوته ای استان در تمام نقاط از بین رفته یا در حال از بین رفتن است.
این کارشناس افزود: از جمله نقاطی که شاهد از بین رفتن پوشش بوته‌ای آن به طور کامل هستیم، می‌توان به کالمند بهادران در شهرستان مهریز اشاره کرد که زندگی حیات وحش آن به‌عنوان زیستگاهی شاخص در استان، در معرض تهدید است.
وی با تاکید بر اینکه اکوسیستم استان از حالت طبیعی خارج شده است، گفت: به گفته بوم‌شناسان، اکوسیستم استان به مراحل اولیه توالی برگشته است و راهکار بهبود این شرایط تداوم چند ساله ترسالی است تا بذور بوته‌های خشک شده دوباره سبز شوند.
این مسئول گفت: با از بین رفتن پوشش گیاهی، پوشش سطحی خاک نیز از بین رفته و زمین مستعد فرسایش می‌شود. به این ترتیب روزهای آلودگی هوا به ذرات معلق افزایش می‌یابد و با کوچک‌ترین وزش باد، ذرات معلق در هوای استان پراکنده می‌شوند.
وی همچنین به تاثیر معدنکاری بر پوشش گیاهی عرصه‌های استان اشاره کرد و افزود: ایجاد جاده و فعالیت‌های معدنی، وضعیت حاد رویشگاه‌های استان را تشدید می‌کند.

وضعیت بحرانی دره انجیر و پارک ملی سیاهکوه
معاون محیط طبیعی اداره کل محیط زیست استان درباره تاثیر خشکسالی بر پوشش گیاهی گفت: خسارت در برخی از نقاط استان بیشتر و در برخی نقاط کمتر است اما در مجموع در حوزه شهرستان اردکان به ویژه منطقه دره انجیر و پارک ملی سیاهکوه، با خشکسالی شدیدی مواجه هستیم.
اکبری تاکید کرد: حدود 40 درصد از زیستگاه‌های حیات وحش استان در سال جاری باز هم درگیر شرایط حاد خشکسالی است و در 60 درصد دیگر نیز آثار خشکسالی در بلندمدت ظهور و بروز می‌کند.
وی ادامه داد: وقتی رویش از بین می‌رود، تنوع زیستی به‌شدت آسیب می‌بیند اما اداره کل محیط زیست استان برای حفاظت از حیات وحش، تغذیه حیوانات با علوفه دستی را در دستور کار قرار داده است چرا که اگر حیات وحش در این شرایط به حال خود رها شوند، صدمه جبران ناپذیری به جمعیت آنها وارد خواهد شد.
معاون محیط طبیعی اداره کل محیط زیست استان اضافه کرد: ایجاد آبشخورهای مصنوعی نیز برای تامین آب مورد نیاز وحوش از دیگر اقدامات در دستور کار اداره کل محیط زیست استان است به طوری که تاکنون 100 آبشخور یعنی بیشترین تعداد آبشخور در حیات وحش کشور، در استان ایجاد شده است.
اکبری گفت: استان دارای 160 گونه پرنده و 60 گونه پستاندار است که 20 گونه از پستانداران استان دارای ارزش حفاظتی‌اند و گونه‌هایی از جمله یوز آسیایی، جبیر، گورخر ایرانی، آهو، روباه شنی، گربه شنی، گربه پالاس و شاه روباه نیز در معرض خطر انقراض قرار دارند.

مكث
ضرورت علوفه‌رسانی به حیات‌وحش
معاون محیط طبیعی اداره کل محیط زیست استان بر ضرورت علوفه رسانی به حیات وحش تا زمان طی شدن بحران‌ها تاکید کرد و افزود: 40 درصد از جمعیت حیات وحش استان نیز با خطرات خشکسالی درگیر شده است و کاهش رویش‌ها، کاهش زادآوری حیات وحش را به دنبال داشته است.
«حسن اکبری» اقدامات اداره کل حفاظت محیط استان را  با هدف حفظ جمعیت موجود حیات وحش استان اعلام کرد و گفت: نقش مشارکت مردم در حفظ و افزایش جمعیت حیات وحش استان انکار ناپذیر است چرا که این تاثیر در زیستگاه‌های آزاد استان به وضوح مشاهده می‌شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار