رئیس جهاد کشاورزی قم خبر داد؛
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم با اشاره به کشت ۲۰۰ هکتاری گل محمدی در قم گفت: گل محمدی درآمد بسیار بیشتری نسبت به دیگر محصولات کشاورزی برای استان دارد.
کد خبر: ۴۳۸۷۰۶
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۰ 11 June 2017
به گزارش تابناک قم، محمدرضا طلایی از کشت گل محمدی در باغ‌های استان قم خبر داد و اظهار کرد: این گونه گیاهی به دلیل تحمل کم آبی یکی از مناسب‌ترین گونه‌های قابل کشت در استان است که در راستای اصلاح الگوی کشت جز سیاست‌های جهاد کشاورزی در زمینه باغداری قرار گرفته است.

وی با اشاره به توسعه کشت گل محمدی دراستان قم، افزود: در سال‌های گذشته ۱۱۰ هکتار از باغ‌های قم در خلجستان، کهک، قاهان، سلفچگان و جعفرآباد به کشت گل محمدی اختصاص پیدا کرده بود که تا به امروز به بالای ۲۰۰ هکتار رسیده است و ظرفیت افزایش بسیار بیش از این را دارد.

به گفته رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم، هر هکتار از گل محمدی در استان بیش از ۳ تن محصول خواهد داد و هر هکتار می‌تواند ۲۰ میلیون تومان درآمدزایی داشته باشد.

مزیت گل محمدی قم

وی نوبرانه بودن گل محمدی در استان قم را از مزیت نسبی آن برشمرد و تأکید کرد: گل محمدی در قم از قمصر که مرکز گل محمدی ایران است زودتر به بار می‌رسد و همین مسئله مزیت گل محمدی قم است که به دلیل نوبرانه بودن افزایش قیمت خوبی نیز دارد.

طلایی تصریح کرد: اصلاح الگوی کشت به عنوان یکی از سیاست‌های مورد نظر در مواجهه با شرایط کم آبی کشور به ویژه در استان‌های خشکی مانند قم در دستور کار جهادکشاورزی قرار گرفته است و از آنجایی که کشاورزی بزرگترین مصرف کننده آب کشور است اهمیت بهره گیری از محصولات کم آب بر و البته استفاده از شیوه‌های اصولی آبیار از جمله ضرورت‌های فعلی در کشاورزی است.

وی اجرای اصلاح الگوی کشت در استان را موفق ارزیابی کرد و افزود: گل محمدی در نهایت ۴ الی ۵ هزار متر مکعب آب نیاز دارد اما گندم حداقل ۸ هزار الی ۸ هزار و ۹۰۰ متر مکعب آب مصرف می‌کند اما درآمد این دو محصول اصلاً قابل قیاس نیست و گل محمدی درآمد بسیار بیشتری را برای استان می‌تواند به همراه داشته باشد.

نیازمند توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی هستیم

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم، گسترش و توسعه باغات گل محمدی در استان را مستلزم توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی در حوزه محصولات باغداری برشمرد و گفت: سازمان برای توسعه کشت محصولات پردرآمد و هماهنگ با زیست بوم استان برنامه‌های ویژه بلند مدتی دارد از جمله اینکه در بحث گل محمدی برنامه توسعه ۲ هزار هکتاری این محصول را داریم اما تا صنایع تبدیلی و تکمیلی را نتوانیم در استان شکل دهیم توسعه گل محمدی توسعه خطرناکی است.

وی با اشاره اینکه ساخت و توسعه کارخانه اسانس گیری در استان یکی از اهداف است، تأکید کرد: مجوز این کارخانه صادر شده و سرمایه گذار هم جذب شده است و این کارخانه می‌تواند سومین کارخانه اسانس گیری کشور باشد و درآمد خوبی برای استان به همراه داشته باشد

طلایی با تأکید بر اهمیت و صرفه اقتصادی اسانس گل محمدی، اظهار کرد: این محصول یکی از گران‌ترین و پرمصرف‌ترین اسانس‌های دنیا است که در محصولات آرایشی و بهداشتی قابلیت مصرف بالایی داشته و بازار بسیار پرفروشی دارد و به صورت تضمینی می‌توان از فروش محصول این کارخانه مطمئن بود.

وی با اشاره به اینکه می‌توان با توسعه صنایع تبدیلی استفاده‌های بسیاری از کشت گل محمدی کرد، افزود: در حال حاضر ارزان‌ترین و ساده‌ترین استفاده از گل محمدی یعنی همان عرق گل مورد بهره برداری قرار گرفته و در مواردی باقی مانده گل به صورت اجر شومینه درمی‌آید، اما این بهره برداری‌ها از گل محمدی ارزش افزوده بالایی نداشته و درآمد چندانی را به همراه نخواهد داشت و علاوه بر این بازار فروش هم از سطح معینی تجاوز پیدا نخواهد کرد.
منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار