مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: سالانه ۷۰۰ میلیون متر مکعب روان آب از طریق ورود به کویر و یا از طریق مرزها، از این استان خارج می‌شود.
کد خبر: ۴۳۶۷۳۳
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۷ 07 June 2017
علیرضا نصرآبادی عصر امروز در بازدید از طرح‌های آبخیزداری استان با بیان اینکه در کشور پدیده سیل و خشکسالی در کنار هم وجود دارد اظهار داشت: با مدیریت و اجرای طرح هایی مانند آبخوانداری، آبخیزداری، اجرای سازه ها و.... از سیل به عنوان یک فرصت می توان بهره برد.

ویگفت: از وسعت 15 میلیون هکتاری موجود در استان 7.5 میلیون هکتار عرصه آبخیزداری است که از این میزان مطالعات آبخیزداری  برای یک میلیون و 300 هزار هکتار انجام  و به علت کمبود اعتبار اقدامات برای حدود 900 هزار هکتار محقق شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان خراسان جنوبی با اشاره به خسارات سیل و روان آب در مواردی که پروژه های آبخیزداری عملیاتی نشده گفت: 700 میلیون متر مکعب روان آب در 7.5 میلیون هکتار از وسعت استان جریان دارد .

وی اظهار داشت: تاکنون یک هفتم یعنی در حدود یک میلیون هکتار، آبهای سطحی و روان آب ها مهار شده و بقیه آبها آزاد بوده و از مرزهای استان خارج می شود.

وی خشک شدن قنات روستاها را سبب افزایش مهاجرت دانست و گفت: باید برای ماندگاری مردم در روستاها و نقاط مرزی منابع آب مدیریت شده و بیش از پیش به سمت  اجرای پروژه های آبخوانداری و آبخیزداری رفت.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان خراسان جنوبی احداث سد بر اساس اولویت را مهم دانست و تاکید کرد: در برخی نقاط صفر مرزی با اختصاص میلیاردها تومان سد احداث و به دنبال آن مراتع و تاغ زارها تخریب و برای ماندگاری مردم ، این مناطق مرزی به زمین کشاورزی تبدیل می شود.

نصرآبادی ادامه داد: اگر این ارقام میلیاردی صرف پروژه های آبخیزداری  و به دنبال آن مدیریت سیلاب ها شود، توسعه و ماندگاری مردم در منطقه را به همراه دارد.

وی تاکیدکرد: باید در نگاه پیشرفته منابع آب، خاک و گیاه برای توسعه پایدار براساس چرخه مدیریت شود که توسعه بخش کشاورزی، امنیت غذایی، ماندگاری مردم و... را به همراه دارد 
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان خراسان جنوبی تاکیدکرد: براساس برنامه اقتصاد مقاومتی انتقال آب اولویت اول نبوده و باید از پتانسیلهای موجود به عنوان اولویت اول استفاده کرد.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار