مدیرکل حفاظت محیط زیست قم خبر داد؛
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم از کاهش ۷۰ درصدی واردات باطری فرسوده به قم خبر داد و گفت: مجوز این کار فقط به واحدهایی که استاندارد را رعایت کنند داده می‌شود.
کد خبر: ۴۳۶۶۱۲
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۵:۳۲ 07 June 2017
به گزارش تابناک قم، سید رحمان دانیالی در نشست خبری که به مناسب هفته محیط زیست در سالن جلسات اداره کل حفاظت محیط زیست برگزار شد، با اشاره به اینکه این اداره کل وظیفه نظارت بر محیط زیست طبیعی و انسانی را برعهده دارد به آمار ۴ ساله این اداره کل اشاره کرد و اظهار داشت: در برنامه نظارت بر محیط زیست انسانی نظارت بر واحدهای صنعتی صورت می‌گیرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم از دو برابر شدن پایش‌های واحدهای صنعتی خبر داد و افزود: این کار با همکاری شهرداری و صنعت و معدن تجارت صورت گرفته و نسبت به اندازه‌گیری میزان آلاینده‌ها و ارجاع به واحدهای قضایی اقدام شده و بیش از ۸۰۰ مورد اخطار زیست محیطی صادر شده است.

وی تصریح کرد: به بیش از ۱۱۰ پرونده صنایع آلاینده و ۱۲۰ پرونده شکار و صید رسیدگی شده است.

دانیالی از پملب شدن ۲۵۰ واحد ذوب سرب و کوره‌های ذغال خبر داد و افزود: سیستم پایش آنلاین واحدهای بزرگ صنعتی و کاهش ۹۰ درصدی سوخت مازوت در واحدهای صنعتی خصوصاً در جاده قدیم کاشان از دیگر اقدامات ارزنده در حوزه زیست محیطی بوده که اخیر صورت گرفته است.

استان قم بیش از ۲ برابر نیاز کشور واردات باطری‌های فرسوده داشته است

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم به واردات باطری‌های فرسوده هم اشاره کرد و گفت: استان قم بیش از ۲ برابر نیاز کشور واردات باطری‌های فرسوده داشته و پرونده بهره برداری صادر شده است، اما اخیراً کاهش ۷۰ درصدی واردات داشتیم و مجوز واردات تنها به واحدهای که استانداردهای مورد نظر محیط زیست را رعایت کرده است داده شد.

وی با اشاره به اینکه در شورای برنامه‌ریزی مصوبات محیط زیستی چشم‌گیری داشته‌ایم، تأکید کرد: یکی از نقاط ضعف استان کمبود ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا است، در برنامه ششم و طرح مطالعاتی که برای شناسایی نقاط آلاینده استان قم داشتیم مطالبات ما اعلام شده است و امیدواریم که شهرداری در این رابطه اقدام کند.

دانیالی با اشاره به برگزاری همایش ملی دریاچه نمک، ادامه داد: این همایش می‌تواند شروع خوبی برای اقدام مناسب در رابطه با این دریاچه باشد اما نیاز به پیگیری مداوم مسئولان دارد، در نظر گرفتن حقابه زیست محیطی هر چند روی کاغذ و پذیرفتن وزارت نیرو خود اقدام بزرگی بوده است که باید از طریق مسئولان عالی رتبه استان پیگیری شود.

تجهیز بیمارستان‌ها به سیستم کم خطرسازی پسماندهای پزشکی

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم با اشاره به ساماندهی تصفیه خانه‌های فاضلاب استان قم، تصریح کرد: تجهیز بیمارستان‌های قم به سیستم کم خطرسازی پسماندهای پزشکی نیز از اقدامات خوب محیط زیستی بوده است.

وی با اشاره به تجمیع پسماندهای خانگی بخش‌های مختلف، گفت: این کار برای اولین بار در کشور بوده است که از تعدد سایت‌های پسماند کاسته شد که همه پسماندهای ۵ بخش به سایت بخش مرکزی منتقل شدند.

دانیالی به راه‌اندازی خط سبز با شماره تلفن ۱۵۴۰ نیز اشاره کرد و افزود: با این خط مردم می‌توانند با گزارش‌های خود به ویژه در حوزه شکار و صید برای کمک رسانی به خدمت در حوزه محیط زیست کمک کنند.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان قم با ابراز قدردانی از اقدامات تشکل‌های زیست محیطی استان، اظهار کرد: تشکل‌های زیست محیطی در استان افزایش یافته است که افزایش کمی و کیفی این تشکل‌های می‌تواند یکی از پتانسیل‌های ویژه کشوری در حوزه محیط زیستی باشد.

جلوگیری از فعالیت نیروگاه سیکل ترکیبی قم

وی با اشاره به جلوگیری از فعالیت نیروگاه سیکل ترکیبی قم به عنوان یکی از اقدامات ارزنده زیست محیطی، تأکید کرد: با این اقدام از افزایش چند میلیون تنی گازهای گلخانه و افزایش دمای شهر قم در راستای اهداف زیست محیطی جلوگیری شد و برای تأمین نیاز برق استان نیز با توجه به ۳۰۰ روز خورشیدی استان سازمان برنامه و بودجه برنامه ویژه‌ای برای احداث نیروگاه‌های خورشیدی دارند.

دانیالی از افزایش ۳۰۰ درصدی مناطق شکار ممنوع در استان خبر داد و گفت: کهک، کهندان و مسئله از جمله این مناطق بوده‌اند و پاسگاه محیط بانی حوض سلطان هم سال گذشته که برای اولین بار اعتبارات تالابی برای استان قم در نظر گرفته شد، احداث شد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان قم از لایروبی و مرمت آبشخورهای استان نیز خبر داد و افزود: این اقدام توسط دوستداران و فعالان محیط زیست و با حداقل امکانات از سمت اداره کل صورت گرفت.

وی به آموزش‌های محیط بانی استان قم هم اشاره کرد و تأکید کرد: حقوق محیط بانان استان قم ۳ برابر شد که ذره‌ای در مقابل زحمات محیط بانان است.

کشف حدود ۶۰ قبضه سلاح از شکارچیان غیر مجاز

دانیالی از کشف حدود ۶۰ قبضه سلاح از شکارچیان غیر مجاز خبر داد و تأکید کرد: بیش از ۸۰۰ پرنده کشف و رهاسازی شده است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان قم با اشاره به نیاز استان به منظور مرکز تحقیقات زیست محیطی گفت و تأکید کرد: زمین این مرکز در جاده ونارچ اختصاص داده شده است و اقدامات اولیه صورت گرفته است اما نیاز به تأمین اعتبارات لازم دارد.

وی با اشاره به برگزاری همایش‌های بین المللی در حوزه زیست محیطی، تأکید کرد: مقاله‌های ارزنده علمی به ویژه در حوزه دین اسلام در این همایش‌های ارائه شده و علاوه بر این ۳۲۰ هزار نفر ساعت دوره‌های آموزشی عمومی و تخصصی در حوزه زیست محیطی صورت گرفت.

دانیالی با اشاره به همکاری با آموزش و پرورش تأکید کرد: ۲ هزار نفر ساعت طرح یک ساعت با محیط بان در مدارس اجرایی شد و علاوه بر این آموزش‌های زیست محیطی ویژه مبلغان نیز انجام شد.
منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار