در دیدار معاون وزیر خارجه ایران با رئیس جمهور افغانستان قرار شد کمیته های ۵ گانه توافق شده بین دو کشور در سفر ظریف به کابل، در آینده‌ای نزدیک در تهران برگزار شود.
کد خبر: ۴۳۶۵۷۵
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۰:۵۹ 07 June 2017

به گزارش تابناک سمنان، ابراهیم رحیم‌پور معاون آسیا، اقیانوسیه و مشترک‌المنافع وزارت امور خارجه کشورمان که به منظور شرکت در کنفرانس «روند کابل» به افغانستان سفر کرده است، عصر امروز (سه شنبه) با محمداشرف غنی رئیس جمهور این کشور دیدار و گفتگو کرد.


در این دیدار معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه ضمن ابراز تسلیت بابت جان باختگان روزهای گذشته در کابل و محکوم کردن اقدامات گروه‌های تروریستی و افراطی در افغانستان، حمایت کشورمان از ابتکار "روند کابل" که با حضور 27 کشور و سازمان‌ بین‌المللی تحت مدیریت دولت افغانستان برگزار شد را اعلام کرد.

رئیس جمهور افغانستان نیز در این دیدار بر ضرورت توسعه روابط حسنه و رو به رشد دو کشور تاکید کرد.

محمداشرف غنی مجددا انتخاب مجدد حسن روحانی به ریاست جمهوری کشور را تبریک گفت و ابراز امیدواری کرد روابط دو کشور هر چه بیشتر در تمامی زمینه‌ها گسترش یابد.

در این دیدار موضوع توسعه راه‌های ترانزیتی بین دو کشور و تلاش برای اتصال هر چه بیشتر از طریق گسترش خطوط راه‌آهن، جاده و بهره‌گیری بیشتر از مسیرهای دریایی خصوصا با توجه به توافقنامه سه جانبه ایران، هند و افغانستان مورد گفتگو قرار گرفته و بر ضرورت اجرایی شدن هر چه سریع‌تر آن تأکید شد.

همچنین قرار شد کمیته های 5 گانه توافق شده بین دو کشور در سفر ظریف به کابل، در آینده‌ای نزدیک در تهران برگزار شود.

*دیدار با رئیس اجرایی:

رحیم پور همچنین روز جاری با عبدالله عبدالله رئیس اجرایی دولت وحدت ملی افغانستان نیز بطور جداگانه دیدار و گفتگو کرد.

در این دیدار نیز راه‌های توسعه مناسبات دوجانبه در حوزه‌های مختلف مورد گفتگو قرار گرفت.

رئیس اجرایی دولت افغانستان در این دیدار مراتب امتنان و قدردانی دولت افغانستان را از مشارکت و حمایت جمهوری اسلامی ایران از ابتکار روند کابل که در واقع قرار است به عنوان چتری برای دستیابی به همکاری و اجماع منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای با هدف استقرار امنیت و مصالحه ملی عمل کند، بیان کرد.

*دیدار با مشاور امنیت ملی رئیس جمهور:

رحیم پور همچنین صبح امروز با «محمد حنیف اتمر» مشاور امنیت ملی رئیس جمهور افغانستان نیز ملاقات و مسائل جاری و روابط امنیتی و همجواری دو کشور را مورد بررسی قرار داد.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار