عضو شورای شهر تهران پیشنهاد کرد که از اتاقک سردر باغ ملی در ماه مبارک رمضان به‌عنوان نقاره‌خانه استفاده شود.
کد خبر: ۴۳۱۶۰۲
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۶ 28 May 2017
احمد مسجدجامعی در مراسم انتخاب موزه‌های برتر اظهار داشت: «نواختن نقاره در زمان افطار در این محل می‌تواند باعث ایجاد طراوت شهری شود.»

این عضو شورای شهر تهران در ادامه به سامان‌دهی موزه صنعتی ( خانه نخست "رضا میرپنچ") اشاره کرد و از مرمت و سامان‌دهی خوب این موزه خبر داد.

مسجدجامعی، همچنین با تأکید بر اینکه موزه یک محل خاک‌خورده مربوط به گذشته نیست، گفت: «موزه‌ها مربوط به زمان حال و زندگی جاری هستند که می‌توانند باعث نشاط اجتماعی شوند.»

فعالیت‌های ایکوم

در این رابطه سیداحمد محیط‌طباطبایی - رئیس ایکوم (کمیته ملی موزه‌های ایران)، نیز در ادامه این مراسم به ایراد سخنرانی پرداخت و مهم‌ترین اقدامات کمیته ملی را در سال جدید توضیح داد.

وی از مهم‌ترین فعالیت‌های ایکوم به حضور کاروان ایران در اجلاس عمومی میلان اشاره کرد و گفت: «این اجلاس هر سه سال یک بار تشکیل می‌شود و خوشبختانه اعضای کمیته ایرانی توانستند بخشی از کمیته اجرایی شوند و تعدادی از اعضا مقاله‌های خود را در بخش‌های مختلف ارائه کردند.»

محیط‌طباطبایی در ادامه از مشارکت در روند اصلاح و تصویب اساس‌نامه شورای بین‌المللی، تصویب قطعنامه پیشنهادی ایران در کنفرانس عمومی، امضای تفاهم‌نامه بین ایکوم و شورای بین‌المللی، پیشنهاد ایکوم ایران برای میزبانی اجلاس کمیته مفهومی ایکوم، برگزاری دوره‌های آموزشی به‌همت کارگروه و گروه آموزشی ایکوم بین‌المللی خبر داد.

وی افزود: «یکی از فعالیت‌های ایکوم در سال گذشته معرفی پروژه ”آوای صلح" به‌همت کارگروه موسیقی ایکوم و استاد شکری به شورای بین‌المللی بود.»

محیط‌طباطبایی در بخش ملی به فعال‌سازی کارگروه‌های مختلف مانند هنرهای تجسمی، حفاظت، حقوق بین‌الملل، هنرهای نمایشی و موسیقی در داخل ایکوم اشاره کرد.

وی درباره برگزاری کارگاه‌های آموزشی گفت: «این کارگاه‌ها با همکاری ایکوم و پژوهشگاه میراث‌فرهنگی با شرکت کشورهای قرقیزستان، ترکیه، ارمنستان، پاکستان و ایران در موزه ملی ایران در تهران برگزار شد.»

محیط‌طباطبایی از موزه ملی ایران به‌خاطر همکاری‌هایش با ایکوم تشکر کرد و از عقد تفاهم‌نامه با ایکوم‌های ملی در کشورهای مختلف ازجمله ارمنستان خبر داد که به برگزاری نمایشگاه‌هایی در ایران و ارمنستان انجامید.

وی با اشاره به اینکه محوریت فعالیت‌های ایکوم در این دهه «صلح» است، یکی از فعالیت‌های سال گذشته را برگزاری نمایشگاه «سفیران صلح» عنوان کرد و گفت: «هرساله شعارهای ایکوم با توجه به محوریت صلح، همزیستی بین‌المللی، وفاق داخلی و هم‌گرایی درونی انتخاب می‌شود.»

رئیس ایکوم ایران، با تأکید بر اینکه خروجی موزه باید صلح و مهربانی و هم‌زیستی باشد، گفت: «نشست معرفی کار و روند شکل‌گیری ”موزه اورهان پاموک" در استانبول با حضور طراحان این موزه که از طرف ایکوم بین‌الملل به‌عنوان موزه ویژه معرفی شده بود در تهران برگزار شد.»

محیط‌طباطبایی در پایان سخنان خود از موزه دفاع‌مقدس به‌خاطر فعالیت‌هایش در توسعه و افزایش استانداردهایی فنی موزه‌داری و همچنین سیف‌الله شکری که در قزوین به بازسازی سازهای سنتی می‌پردازد تقدیر کرد.

تقدیر و اهدای جایزه به موزه‌های برتر

در ادامه مراسم موزه‌های برتر در 12 شاخصه معرفی و تقدیر شدند.

موزه‌های مورد تأیید داوران در چهار گروه موزه‌های خصوصی، موزه‌های دولتی بزرگ، متوسط و کوچک و 12 محور تخصصی شامل «آموزش»، «پژوهش»، «بازدید از موزه»، «تلاش برای بقا»، «توسعه مدیریت»، «خلاقیت و نوآوری»، «کودکان‌ونوجوانان»، «اعمال استانداردهای فنی و توسعه فیزیکی»، «گردآوری»، «معرفی»، «حفاظت»، «نگه‌داری» و «شعار روز جهانی» معرفی شدند.

در بخش اهدای جوایز موزه‌های خصوصی در شش شاخص «پژوهش»، «نگه‌داری» و «حفاظت»، «کودک‌ونوجوان»، «گردآوری»، «نوآوری» و «خلاقیت» جایزه ویژه به موزه عروسک‌های ملل تعلق گرفت.

همچنین در بخش جوایز موزه‌های خصوصی در شاخص‌های «اعمال استانداردهای فنی و توسعه فیزیکی» و «شعار روز جهانی» به موزه بومیان کیش، در شاخص «توسعه مدیریت» به موزه صلح تهران، در شاخص «بازدید» به موزه شاهین‌شهر اصفهان، در شاخص «بقا» به موزه کلوک نطنز و در شاخص «معرفی» به سراموزه دکتر رهگشای بادرود جایزه تعلق گرفت.

در بخش موزه‌های دولتی کوچک، ضمن تقدیر از موزه‌های میمه اصفهان، علوم اردبیل، پارسه تخت‌جمشید، آموزش‌وپرورش اصفهان، برزوک، حمام علی‌قلی‌آقا اصفهان، اکبریه بیرجند، عصارخانه شاهی، اکبری بیرجند و میمه، به اکبریه بیرجند، نیریز، علوم اردبیل، پارسه تخت‌جمشید، عصارخانه شاهی، برزک و خلیج‌فارس جایزه این بخش اهدا شد.

در بخش موزه‌های دولتی متوسط از موزه‌های سینما، چهل‌ستون، شهر و شهرداری، میرعماد، عبرت، بندرانزلی، فرش، پوشاک سلطنتی تقدیر شد و جایزه این بخش به موزه‌های علوم زمین مشهد، مجلس شورای اسلامی، چهل‌ستون اصفهان، ماسوله گیلان، انزلی و پوشاک سلطنتی تعلق گرفت.

در ادامه از موزه‌های کاخ گلستان، ملی ایران، دفاع‌مقدس، سعدآباد، باغ‌موزه دفاع‌مقدس، پارس، علوم و فناوری در بخش موزه‌های دولتی بزگ تقدیر به‌عمل آمد و به موزه‌های علوم و فناوری، کاخ نیاوران، کاخ گلستان، باغ‌موزه دفاع‌مقدس و موزه روستایی گیلان جایزه این بخش اهدا شد.

در این مراسم همچنین از مجید بلوچ برای جمع‌آوری آثار گرافیک و تعامل با شهرداری تهران برای برپایی موزه گرافیک ایران و نادر داودی فعال رسانه‌ای تقدیر به‌عمل آمد.
منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار