نشریه 'مغانه در شماره جدید خود در گزارشی به به قلم علی قاسمیان با عنوان 'توریسم درمانی، گامی برای توسعه گردشگری' به بررسی قابلیت های و ظرفیت های گردشگری سلامت شمال استان اردبیل و راه های سرمایه گذاری در این حوزه پرداخته است.
کد خبر: ۴۱۹۳۰
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۳:۳۷ 31 May 2015

به گزارش ایرنا، استان اردبیل با 370 کیلومتر مرز مشترک با جمهوری آذربایجان دارای یکی از مهمترین گمرک زمینی کشور یعنی پایانه مرزی بیله سوار است که آینده ای روشن برای استان رقم زده است. هم اکنون این پایانه مرزی به لحاظ تردد تبعه خارجی و داخلی در جایگاه مناسبی در سطح کشور قرار دارد.

در کنار مسئله مرزی بودن استان با کشور جمهوری آذربایجان و تردد روزانه هزاران نفر مسافر، متاسفانه از ظرفیت های موجود در استان در جهت توسعه گردشگری کمتر استفاده می شود، در حالی که تردد مسافران خارجی زیادی از مرز زمینه برای جذب گردشگری خارجی در استان فراهم کرده است.

به عنوان نمونه چشمه های آبگرم سرعین یکی از فرصت های گردشگر درمانی استان برای جذب گردشگران خارجی است . از سوی دیگر باید توجه داشت بیشتر تبعه خارجی برای درمان به ایران سفر می کنند که می توان با توسعه پزشکی و ایجاد یک بیمارستان بین المللی در شمال استان اردبیل نسبت به ماندگاری توریسم خارجی در منطقه و به طبع آن افزایش مبادلات تجاری و اقتصادی استان کمک ویژه ای کرد.

همچنین با توجه به آمار بالای مسافران خارجی که جهت درمان به ایران سفر می کنند، ایجاد یک دهکده سلامت در سطح استان می تواند اقدامی ویژه برای توسعه صنعت توریسم درمانی در منطقه باشد. ایجاد دهکده سلامت در شهرستان گرمی مغان با توجه به وجود آب و هوای بسیار مناسب از گذشته دور یکی از وعده های تحقق نیافته مسئولان بوده است.

چندی پیش فرماندار گرمی مغان در کارگروه ویژه گردشگری مغان با برشماری قابلیت های منحصر به فرد مغان در توسعه گردشگری، گفت: با جذب سرمایه گذار و شناساندن ایده های نوین گردشگری توسط نخبگان به مسئولان ذی ربط می تواند گام موثری برای توسعه گردشگری شهرستان برداشته شود.

وی بر ضرورت بکار گیری ابتکار جدید در حوزه گردشگری تأکید کرد و افزود: استفاده از داشته ها و ظرفیت های گردشگری موجود، استفاده از روستاهای تاریخی و تأمین زیرساخت ها در این نقاط، استفاده از گونه های مختلف گیاهی و جانوری شهرستان و حمایت از تولید صنایع دستی از جمله این موارد است.

این مقام مسئول با بیان اینکه منطقه مغان (پارس آباد، بیله سوار و گرمی) از لحاظ جاذبه گردشگری می تواند در رتبه های اول کشوری قرار گیرد، اظهار کرد: اولویت اصلی دستگاه های ذی ربط افزایش ماندگاری توریسم و گردشگر در منطقه باشد.

علایی بر توسعه توریسم درمانی شهرستان گرمی مغان تأکید کرد و افزود: بیشتر اتباع خارجی برای درمان به مرکز استان و یا خارج از استان مسافرت می کنند که می توان با ایجاد بیمارستان تخصصی و یا دهکده سلامت نسبت به جذب توریست اقدام کرد.

در این بین هفته گذشته 'غلامرضا عباس زاده' سرمایه گذار بخش خصوصی در بازدید از مناظر بکر و طبیعی دشت مغان از آمادگی سرمایه گذاری هزار میلیارد ریالی برای احداث دهکده سلامت بین المللی در این شهرستان خبر داد.

وی با بیان اینکه آب وهوای سالم درکنار مناطق و مناظر بکر و کردشگری مغان تاثیر بسزائی بر آرامش اعصاب و سلامت جسمی و پوست دارد، گفت: این شهرستان برای اجرای طرح انحصاری گردشگری و توریستی سلامت که سال ها مورد مطالعه قرار گرفته مساعد است.

عباس زاده بیان کرد: طرح دهکده سلامت با احداث اقامتگاه های حرمی و مصالح سبک پیشرفته در صورت حمایت دستگاه های دولتی در کمترین مدت زمان قابلیت اجرا دارد.

این در حالی است که طی سال های اخیر سرمایه گذاران زیادی آمادگی خود را برای احداث دهکده سلامت و گردشگری اعلام کرده اند، اما نبود پیگیری جدی از سوی مسئولان وقت باعث شده منطقه در این زمینه آنطور که باید و شاید توسعه نیابد.

انتظار می رود با وجود اعلام آمادگی یکی از شرکت های معتبر خصوصی برای سرمایه گذاری در این شهرستان، مسئولان محلی و استانی علی الخصوص نماینده مردم مغان در مجلس شورای اسلامی نسبت به رفع موانع بروکراسی اداری در کنار اعطای تسهیلات ویژه اقدام کند تا احداث دهکده سلامت برای توسعه صنعت توریسم درمانی پس از مدت ها رنگ واقعیت به خود گیرد.

حمایت از سرمایه گذاران گردشگری:

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گرمی مغان هم گفت: رویکرد اصلی این شهرستان در سالجاری توسعه گردشگری است و به همین جهت لازم است علاوه بر پیگیری حضور سرمایه گذاران، حمایت لازم و کافی از بخش خصوصی داشته باشیم.

قادر دهقان حمایت از سرمایه گذاران بخش خصوصی در حوزه گردشگری را وظیفه ذاتی اداره متبوع دانست و افزود: شهرستان گرمی جاذبه های گردشگری بسیاری دارد و از آن جمله بخش کوهپایه ای در کنار آب و هوای بسیار مطبوع این منطقه را مطلوب ترین مکان برای سرمایه گذاری در زمینه گردشگری و توسعه صنعت توریسم کرده است.

وی با بیان اینکه توسعه صنعت توریسم درمانی می تواند گرمی را از رکود گردشگری برهاند، اظهار کرد: آب و هوای مناسب در کنار طبیعت بکر و زیبا شرایط مناسبی برای ایجاد دهکده سلامت ایجاد کرده است و می توان با شناساندن این نقاط به سرمایه گذاران زمینه توسعه گردشگری را فراهم کرد.

این مقام مسئول با بیان اینکه روستای 'اوماسلان' یکی از بهترین مناطق مستعد سرمایه گذاری گردشگری است، بیان کرد: با توجه به ارایه ایده های نوین برای گردشگری، مردم این روستا حاضر به تحویل زمین رایگان برای سرمایه گذاری هستند و توسعه این تفکر می تواند زمینه حضور سرمایه گذاران را فراهم کند.

وی حمایت دولت از سرمایه گذاران در بخش گردشگری را فرصتی مناصب دانست و افزود: با وجود آب های معدنی و آب و هوای مناسب در این استان در کنار وجود گمرک بین المللی در شمال آن، ایجاد دهکده سلامت با کمترین سرمایه در این شهرستان می تواند شرایط را برای حضور گردشگران خارجی و داخلی فراهم کند.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار