کد خبر: ۴۱۹۱۲
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۲:۳۳ 31 May 2015
حسن ظن در لغت به معنای گمان نیک و خوش بینی در مقابل سوء ظن به معنای بدگمانی و بد بینی می باشد ، البته معانی دیگری هم برای حسن ظن در کتب و روایات وجود دارد.

در دین مبین اسلام و در روایات و احادیث زیادی سفارش اکید به خوش بینی و خوش گمانی شده است، تا جایی که ازحسن ظن به عنوان مهمترین فضائلی که در رشد و تکامل انسان و نیز در وحدت و تکامل مادی و معنوی جامعه نقش بسزائی داردنام می برد و حضرت علی (ع) می فرمایند : خوش گمانی از برترین سجایای اخلاقی و بهترین عطایاست.

از جمله آثار و نتایج حسن ظن در زندگی فردی می توان به آسان گیری رهایی از گناه ، آزادی فکر و اندیشه ، علاقه مند شدن به دیگران ،کامروایی ، کاهش اندوه و ایجاد وفاق وهمدلی اشاره کرد. 

موضوع حسن ظن یک مبحث دائمی و محدود به زمان و مکان نبوده و در تمام اعصار تاریخ مد نظر و به عنوان یک نیاز ضروری جوامع خصوصا جامعه مسلمان ایرانی مطرح بوده است.

بر اساس این اهمیت و ضرورت، مقام معظم رهبری در بیانات اخیر خود در آغاز چهارمین سال دوره نهم مجلس شورای اسلامی و در جمع نمایندگان مجلس شورای اسلامی رهنمودهای ارزنده ای را در خصوص تعامل مجلس با دولت و سایر قوا مطرح فرمودند. 

ایشان حسن ظن را یکی از لوازم تعامل بین مجلس و دولت و سوء ظن را درست نقطه مقابل آن و به عنوان سدی در راه رسیدن به تفاهم و تعامل سازنده عنوان نموده و با مذموم دانستن این پدیده شوم و اشاره به ضرورت وجود حسن ظن همراه با تیز هوشی و درایت در نزد نمایندگان مجلس، تعامل با دولت را لازم و مظهر واقعی همدلی و همزبانی خواندند.

مروری بر پیشینه روابط قوای سه گانه و به ویژه مجلس شورای اسلامی با دولت بیانگر این واقعیت است که عدم توجه به این توصیه مهم و راهگشای رهبر معظم انقلاب و دامن زدن به موضوع تضارب و اختلافات نظرها در تعامل بین قوا، همواره مشکلات و حاشیه های جبران ناپذیری را برای کشور به همراه داشته است و تاکیدات صورت گرفته معظم له نیز در دیدارها و مناسبت های مختلف حاکی از نگرانی های موجود ایشان در این زمینه است،از این رو آحاد مسؤلان نظام چه در دولت و چه در مجلس به عنوان مخاطبان اصلی این توصیه رهبری باید برای پیشرفت و ترقی کشور و رفع مشکلات مردم در یک فضای تعاملی محترمانه و در چهارچوب وظایف قانونی خود تلاش نمایند. 

شکی نیست که پرهیز از تقابل، تخریب، گرو کشی، فرافکنی و داشتن نگاه های تحقیر آمیز همراه با اهانت، آفات اخلاقی بزرگی است که می تواند عرصه را برای تفاهم و تعامل مسؤلان تنگ نماید. لذا نمایندگان مجلس نهم فرصت دارند که در یک سال باقی مانده از دوران خدمت خود و با نصب العین قرار دادن این گفتمان شفاف و بازنگری در تعاملات صورت گرفته از گذشته تا حال، به سمت همکاری های بیشتر و مؤثر تر با سایر قوا از جمله دولت حرکت کنند، این سخنان رهبر معظم انقلاب که در سومین ماه از سال همدلی و همزبانی دولت و ملت جاری شده گویای این حقیقت است که دولت به عنوان یکی از ارکان اساسی کشور در راه انجام شایسته وظایف و مأموریت های خطیر و بسیار دشوار خود نظیر: برنامه های تحول اقتصادی و اجرای مراحل و فازهای بعدی قانون هدفمندی یارانه ها، از جمله حذف یارانه دهک های پردرآمد، آزادسازی قیمت حامل های انرژی و... و از همه مهم تر پیشبرد موفقیت آمیز مذاکرات هسته ای و دفاع از حقوق مسلم ملت در مذاکره عزت مند با طرف های زیاده خواه مقابل جمهوری اسلامی ایران، به شدت نیازمند همراهی، همکاری و تعامل سازنده با همه قوا به ویژه نهاد قانونگذار مجلس شورای اسلامی به عنوان عصاره فضائل ملت و یکی دیگر از ارکان اساسی نظام است و این مهم محقق و میسر نخواهد شد مگر در سایه همدلی و همصدایی دولت، ملت و مجلس که امیدواریم در سایه آن امسال شاهد شکل گیری یکی از بهترین سطوح تعامل و همکاری در بین این مجموعه های خدمتگزار کشور باشیم.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
چهره قانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۶
درود بر مدیر کل محترم روابط عمومی استانداری قم
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار