سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی یزد گفت: خانه تاریخی و قاجاری شکری در محله فهادان یزد اردیبهشت ماه سال جاری به شماره 31270 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.
کد خبر: ۴۰۵۰۷
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۲:۲۳ 28 May 2015
به گزارش تابناک یزد، محسن ذاکری نیا درباره این بنا گفت: باتوجه به نوع معماری بنا متعلق به دوره متاخر اسلامی (قاجاریه) بوده و در قدیم به خانه عرب شهرت داشته است.

وی اظهار کرد: خانه شکری از جمله عناصر تشکیل دهنده بافت تاریخی یزد است و حریم آن از ضوابط عرصه بافت ثبتی تبعیت می کند.

ذاکری نیا ادامه داد: خانه شکری (عرب) با پلان به شکل منظم با مساحت 1628مترمربع در ابعاد 58*34 و بصورت حیاط مرکزی بنا شده است.

ورودی آن در جهت شرق قرار گرفته و سردری در ارتفاع 8/6 متر و پیرنشین هایی در دو طرف درب ورودی به تعریف ورودی خانه کمک می کند. درب چوبی ورودی این خانه نیز شامل دو کوبه آهنی است.

سرپرست معاونت میراث فرهنگی گفت: نمای ورودی کوچه کاهگل بوده و مصالح غالب بنا خشت است که با آجر و خشت نماسازی شده است.

وی افزود: پس از این ورودی به هشتی می رسیم که دو درب در داخل آن وجود دارد؛ یکی به سمت پشت بام و دیگری که افراد را با عبور از یک دالان به حیاط مرکزی خانه هدایت می کند؛ تزئینات گچ بری موجود در سقف هشتی بسیار زیبا و چشم نوازند.

به گفته این مسوول در مرکز حیاط حوضی بزرگ قرار گرفته که از یک سمت به باغچه ختم می شود و از طرف دیگر به حوضچه ای کوچک متصل است. در چهار جبهه حیاط عناصر معماری به چشم می خورد و در جبهه جنوبی یک اتاق پنج دری وجود دارد و در ضلع روبروی آن (شمالی) یک ایوان بزرگ مشاهده می شود که دارای پوشش سقف هلالی است و در یک طرف آن ایوانچه هایی قرار گرفته که کاربری انباردارند.

وی اضافه کرد: در پایین این ایوانچه ها ورودی زیرزمین مشاهده می شود؛ همچنین فضای داخل ایوان نیز دارای سه طاقچه با طاق هلالی است. دو اتا ق سه دری نیز در جبهه های شرقی و غربی قرار دارند.

ذاکری نیا در ادامه گفت: دیوارهای حیاط گچ بری های زیبایی دارند. پوشش سقف داخل اتاقها نیز هلالی است و دارای طاقچه هایی جهت قرار دادن اشیا داخل آن است.

سرپرست معاونت میراث فرهنگی گچبری های نما و سقف های اتاق ها را از ویژگی های این بنای تاریخی دانست و اظهار داشت: سقف هشتی خانه از زیباترین و پرکارترین سقف های خانه های سنتی می باشد که با گچکاری و طرح خاص خود زیبایی خاصی را به آن بخشیده است.

وجود زیرزمین های دور تا دوری خانه و دید بسیار زیبای خانه به بناهای با ارزشی چون زندان اسکندر، بقعه دوازده امام و مسجدجامع یزد از دیگر ویژگی های این بنا به شمار می آید.

استان یزد یکهزار و 600 اثر تاریخی ثبت شده غیر منقول و 600 بنای تاریخی ثبت شده ملی دارد که میزبان گردشگران داخلی و خارجی است.

یزد، نخستین شهر خشت خام و دومین شهر تاریخی جهان دارای بافت تاریخی به مساحت عرصه 743 هکتار و مساحت حریم پنج هزار هکتار بوده که در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

یزد گنجینه ای از هنر، فرهنگ و تمدنی ایرانی را در خود دارد که از آن جمله می توان به بناهای مذهبی، بقعه، مساجد، حسینیه ها، زیارتگاههای زرتشتیان، خانه های تاریخی، آب انبارها، باغ های تاریخی ، بادگیرها و بازارچه ها اشاره کرد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار