گردهمایی بین المللی سیستم های ابعاد پایین در دانشگاه تبریز
سومین گردهمایی بین المللی سیستم های ابعاد پایین(نانوساختارها)، با شرکت بیش از 130 نفر از محققین و دانشجویان تحصیلات تکمیلی سراسر کشور و سخنرانان شرکت کننده از کشورهای ایتالیا، اسپانیا، ترکیه و ایران از /دوشنبه/ به مدت دو روز، در دانشگاه تبریز آغاز به کار کرد.
کد خبر: ۳۹۳۳۱
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۲ 26 May 2015

به گزارش خبرنگارتابناک تبریز به نقل از  روابط عمومی دانشگاه تبریز، رییس دانشگاه تبریز در آیین افتتاحیه این گردهمایی گفت: این دانشگاه به لحاظ قدمت دومین دانشگاه کشور و بزرگ ترین قطب علمی شمالغرب بوده و دارای 20 دانشکده، 10 پژوهشکده و موسسه پژوهشی، پنج قطب علمی، 750 عضو هیات علمی و حدود 20 هزار دانشجو است.

محمد رضا پورمحمدی با اشاره به استقبال دانشگاه تبریز از همکاری های بین المللی در عرصه های مختلف علمی، آموزشی، فرهنگی و ورزشی با سایر دانشگاه های جهان اظهار کرد: برگزاری چنین نشست هایی باعث تقویت همکاری های بین المللی و انتقال تجربیات محققین مختلف به کشور است.

رییس پژوهشکده فیزیک کاربردی و ستاره شناسی دانشگاه تبریز نیز در این آیین با اشاره به اهمیت سیستم های ابعاد پایین و نانوساختاری به دلیل خواص منحصر به فرد نوری و الکترونیکی آنها و معرفی اجمالی پژوهشکده فیزیک کاربردی و ستاره شناسی گفت: این پژوهشکده متشکل از گروه های پنج گانه فوتونیک الکترونیک، فوتونیک فیزیک، فوتونیک مخابرات، مهندسی پلاسما و نجوم است که با بیش از 100 دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا به فعالیت خود ادامه می دهد.

اصغر عسگری اضافه کرد: ارتباطات گسترده بین المللی با گروه های تحقیقاتی مختلف در دنیا از ویژگی های منحصر بفرد این پژوهشکده است که در برخی موارد منجر به عقد قراردادهای بین دانشگاهی و تبادل دانشجو نیز شده است.

وی افزود: انگیزه ما از برگزاری این گردهمایی بین المللی، تلاش برای ایجاد بستر مناسبی برای تشویق محققین داخلی و دانشجویان مقطع تحصیلات تکمیلی برای ورود به حوزه سیستم های ابعاد پایین است.

وی اضافه کرد: هدف از گردهمایی فراهم آوردن محیطی مناسب به منظور گفتگو و تبادل نظر در زمینه تازه های فیزیک سیستم های ابعاد پایین با تاکید بر کاربردهای نوری و ایجاد فرصت مناسبی برای محققین و علاقمندان به ویژه دانش پژوهان جوان و دانشجویان است که با شرکت در آن، از سخنرانی های متخصصین مدعو داخلی و خارجی در این زمینه بهره برده و به بحث وتبادل نظر بپردازند.

سعید شجاعی، دبیر اجرایی این گردهمایی نیز گفت: اولین تلاش ها برای برگزاری این گردهمایی از فوریه 2015 آغاز و مقرر شد که به دلیل نامگذاری سال 2015 به عنوان سال جهانی نور، موضوعات مطرح شده در آن، در راستای کاربردهای نوری سیستم های ابعاد پایین نانوساختاری باشد که در این ارتباط 8 سخنران کلیدی از کشورهای ایران (دو سخنران)، ایتالیا(یک سخنران)، اسپانیا(یک سخنران)و ترکیه(دو سخنران) دعوت به عمل آمد.

وی ادامه داد: در این راستا پروفسور فرانکو پراتی از دانشگاه اینسوبریا –میلان ایتالیا، پروفسور طغر سنجر از موسسه صنعتی ازمیر ترکیه، پروفسور حمزه کورت از دانشگاه آنکارا- ترکیه پروفسور خوان کلمنته از دانشگاه ژائومه- اسپانیا، دکتر اعظم ایرجی زاد از دانشگاه صنعتی شریف و دکتر علی قربانزاده از دانشگاه تحصیلات تکمیلی در علوم پایه زنجان در موضوع های مختلف در حوزه نانو ساختارها در دو روز برگزاری گردهمایی سخنرانی می کنند.

وی افزود: از بین چکیده مقالع های رسیده به کمیته علمی گردهمایی بیش از 45 چکیده بعد از داوری توسط کمیته علمی مورد پذیرش قرار گرفت که به صورت پوستر ارائه خواهند شد و به بهترین پوستر از بین پوسترهای ارائه شده جایزه نفیسی تعلق خواهد گرفت.

در حاشیه این مراسم نیز قرداد همکاری بین موسسه ICTP شعبه اوراسیا ازمیر کشور ترکیه و دانشگاه تبریز منعقد شد که به امضای دکتر پورمحمدی رییس دانشگاه تبریز و دکتر طغرل سنجر، رییس موسسه مذکور رسید.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :