دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور مد را در ماندگاری فرهنگ تأثیرگذار دانست و گفت: گرچه یکی از ویژگی‌های مد ناپایدار بودن آن است اما فرهنگ جامعه را به نمایش می‌گذارد.
کد خبر: ۳۸۹۸۵۲
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۰ 06 March 2017

به گزارش تابناک : حمید قبادی دوشنبه 16 اسفند در سومین نمایشگاه و جشنواره مد و لباس ایرانی- اسلامی استان همدان و چهل و دومین نمایشگاه مد و لباس ایرانی- اسلامی کشور،  با بیان اینکه برگزاری چنین جشنواره‌هایی باعث بروز و ظهور استعدادهاست، اظهار کرد: از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تا چند سال پیش موضوع مد و لباس شاید جزء اولویت‌های کشور نبود اما چند سالیست که خوشبختانه به این مهم توجه شده و جشنواره‌های این‌چنینی برگزار می‌شود.

وی خاستگاه اولیه مد و لباس ایرانی- اسلامی را استان همدان دانست و افزود: واژه مد و لباس ایرانی- اسلامی برای نخستین‌بار در همدان مطرح شد به طوریکه مقام معظم رهبری در سفرشان در سال 83 به استان، مد را در کشور محترم دانستند و تأکید کردند مد به عنوان یک ارزش و مسأله‌ای که اگر مبتنی بر داخل و ارزش‌های داخلی باشد، مورد توجه واقع می‌شود، پس از این بیانات، دولت و مجلس شورای اسلامی تلاش کردند تا در راستای تحقق این موضوع گام بردارند که خوشبختانه  قانون ساماندهی مد و لباس در سال 85 به تصویب رسید و اجرایی شد.

قبادی طرح موضوع مد و لباس ایرانی- اسلامی برای نخستین‌بار در همدان توسط مقام معظم رهبری را مایه مباهات این استان دانست و به ویژگی‌های متعدد سبک زندگی ایرانی- اسلامی اشاره کرد و گفت: لباس به عنوان یکی از مهمترین شئونات سبک زندگی است که همواره مورد توجه قرار گرفته و از آن به عنوان یکی از جلوه‌های تمدن کشور یاد می‌شود.

وی با بیان اینکه لباس بیانگر تاریخ و فرهنگ ملل و کشورهاست، تصریح کرد: حتی نوع برش، تلفیق پارچه و رنگ نهادهای بنیادی یک فرهنگ را بیشتر باز کرده و آن را می‌شکافد تا لایه‌های فرهنگی یک کشور بیشتر بیان شود که این از ویژگی‌های منحصربفرد لباس است.

قبادی یکی دیگر از ویژگی‌های لباس را رفتار معناگرایانه آن عنوان و اعلام کرد: لباس قبل از گویش و گفتار افراد، چگونگی طرز رفتار فرد را نشان می‌دهد.

مشاور معاون وزیر ارشاد با اشاره به اینکه مسیر فرهنگی، اجتماعی و فکری یک جامعه را لباس بیان می‌کند، خاطرنشان کرد: لباس صرف نظر از جنبه‌های ارزشی به عنوان یک اصل مهم همواره مورد توجه هر نوع مکتب با هر جنبه ارزشی واقع شده است.

قبادی مد را در ماندگاری فرهنگ نیز تأثیرگذار دانست و اضافه کرد: گرچه یکی از ویژگی‌های مد ناپایدار بودن آن است اما فرهنگ جامعه را به نمایش می‌گذارد همچنین مد رفتاری است که از افراد و گروه‌ها با جنبه‌های مختلف شکل می‌گیرد و به طبع محدود به لباس نیست.

وی با تأکید بر اینکه کمتر دیده می‌شود یک طرح که مد شده، عمر طولانی داشته باشد، بیان کرد: مد تکرار می‌شود اما پایدار نخواهد بود.

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور مهمترین علت ساختار مد در کشور بر اساس قانون در وزارت ارشاد را رفتار معنادار و متأثر بودن آن دانست و اظهار کرد: از مد و لباس به عنوان یک رفتار مفهومی و صاحب ایده می‌توان یاد کرد و به همین علت است که ساختار مد و لباس در کشور بنا نهاده شد که به صورت ویژه به افکار، عقاید و هنر طراحان لباس پرداخته شود.

قبادی تصریح کرد: کمتر از 5 سال است که قرار شده سابقه کهن خود و ارزش‌های کشور را احیا کنیم و با قطع وابستگی، استقلال خود را با یک رفتار فرهنگی پدید آوریم بنابراین هنر، تلاش و زحمت طراحان فرهنگ‌ساز است پس باید ارزش این تلاش‌ها بدانیم تا کمک کنیم مسیر پیشرفت کشور هموارتر شود.

وی مهمترین راهکار برای پیشرفت در این حوزه را تغییر نگرش دانست و خاطرنشان کرد: مادامی‌که باور و اعتقاد به ساختار و فکر داخلی نداشته باشیم، هیچ اتفاقی رخ نخواهد داد بنابراین اهتمام به ارزش‌ها یعنی تغییر نگرش در حوزه فرهنگ و این مهم به تنهایی کافی نیست پس باید دانشگاه‌ها،  اتحادیه و تشکل‌های صنفی کمک‌کننده عرضه و تسهیل در این موضوع باشند.

قبادی بیان کرد: تغییر نگرش سنتی به رفتارهای حرفه‌ای و توجه به هنر طراحی نکته‌ای است که باید دستاندرکاران این حوزه توجه لازم را داشته باشند و دانشگاه‌ها به سمت کاربردی شدن فعالیت‌ها  حرکت کنند.

وی به وجود سرفصل درسی برای این حوزه اشاره کرد و یادآور شد: هیچ‌گاه منابع درسی ما به تنهایی کفایت پاسخ به این نیاز را نمی‌دهند.

قبادی به نبود برندسازی اشاره کرد و ادامه داد: آیا به برندسازی که به عنوان یکی از ارکان مهم مدسازی در دنیا مطرح است، پرداخته‌ایم؟ درحوزه فنی‌وحرفه‌ای تلاش و اقداماتی برای ارتقای کیفیت‌ها صورت گرفته است اما این به تنهایی کافی نیست.

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور با اشاره به اینکه باید در تمامی ارکان موثر جامعه و مد و لباس تغییر نگرش صورت گیرد، عنوان کرد: دستگاه‌های ذیربط به عنوان یک رکن جدی باید کمک‌کننده این راه باشند؛ به عنوان مثال سازمان صنعت، معدن و تجارت که هم صنعت را در اختیار دارد و هم اصناف را باید به عنوان دو موتور محرکه در کنار این موضوع مهم قرار گیرد همچنین اگر وزارت صنعت، معدن و تجارت و نمایندگان آن کمک کنند به عنوان دو موتور محرکه جریان تجاری‌سازی طرح‌ها و ارتقای کیفیت را خواهیم داشت.

قبادی تصریح کرد: ویترین‌های ما در حال تغییر رویکرد از کالای خارجی به داخلی است اما از سرعت ناکافی برخوردار است بنابراین اگر بخواهیم جبران گذشته را داشته باشیم نیاز به افزایش و توسعه هم‌افزایی‌ها با حضور نهادهای صنفی داریم.

مشاور معاون وزیر ارشاد به حضور افراد در شبکه‌های مجازی اشاره کرد و یادآور شد: شبکه مجازی یک فرصت و در عین حال یک تهدید است بنابراین افراد باید مراقب باشند که از شبکه مجازی به خوبی استفاده کنند تا دچار آسیب و اشکال نشویم.



منبع : ایسنا

برچسب ها: تابناک ، استان ها ، خبرروز
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار