این بار می خواهیم با شما درباره قدیمی ترین و مشهور ترین فستیوال دنیا صحبت کنیم . این فستیوال “کارناول نیس ” نام دارد و دارای قدمتی ۸۰۰ ساله است . کارناول نیس در طول سالیان متمادی هر سال کامل تر شده و برنامه های مختلفی به آن اضافه شده وحالا یکی از زیباترین و مشهور ترین کارناوال های دنیا است که در فصل زمستان در شهر نیس، جنوب فرانسه برگزار می شود .
کد خبر: ۳۸۷۱۰۱
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۱ 01 March 2017
به گزارش تابناک : این بار می خواهیم با شما درباره قدیمی ترین و مشهور ترین فستیوال دنیا صحبت کنیم.

این فستیوال "کارناول نیس ” نام دارد و دارای قدمتی۸۰۰ساله است.

کارناول نیس در طول سالیان متمادی هر سال کامل تر شده و برنامه های مختلفی به آن اضافه شده وحالا یکی از زیباترین و مشهور ترین کارناوال های دنیا است که در فصل زمستان در شهر نیس، جنوب فرانسه برگزار می شود.

هر ساله در روزهای آخر گردشگران زیادی برای تماشای این فستیوال راهی فرانسه می شوند.

برای آششنایی با فستوال های جذاب دیگر دربهترین هامیتوانید این مطالب را مطالعه کنید:

بهترین جشنوارۀ زمستانی اروپا

هالوین در سیاتل

گشتی در پاراچیکو، جشنواره ملی مکزیک

"به دنبال پنیر"؛ خطرناک ترین فستیوال جهان


کارنوال نیس، از کالسکه گل ها تا رژه دسته های پادشاهان

موجی از شادی در شهر برپاست دسته های مختلف یکی یکی از خیابان های اصلی شهر عبور می کنند . گروه های موسیقی هم که هر کدام از کشورهای مختلف آمده اند، ان ها را همراهی می کنند . افراد هر دسته لباس های مختلف با رنگ ها و شکل و شمایل مختلفی به تن دارند گروه های موسیقی هم همین طور.

در امتداد خط ساحلی شهر نیس، رژه ای از گل ها برگزار می شود . در این رژه هزاران شاخه گل در یک کالسکه با هم تزیین شده اند و بر روی کالسکه ها ملکه ای زیبا روی حضور دارد که گل ها رو به تماشاچی ها تقدیم می کند . هوا کم کم تاریک می شود دسته های حمل کننده مجسمه های غول پیکر که به آن ها پادشاه گفته می شود وارد می شوند.

این دسته ها هر کدام حمل کننده مجسمه های بزرگی هستند که نمادی از یک اتفاق خاص در آن سال بوده است، طراحی این مجسمه های واقعا حرفه ای و هنرمندانه است .

از نیس بیشتر بدانیم

در کارناوال باستانی نیس، دو شخصیت پادشاه و ملکه وجود دارد.

شخصیت پادشاه همان مجسمه های غول پیکر هستند که در ادامه به طور کامل درباره آن ها با هم صحبت می کنیم و شخصیت ملکه هم یک دختر خانم زیبا روی هست که در رژه گل نقش ملکه رو بازی می کند.

جالب است بدانید، برای انتخاب شخصیت ملکه تعدای خانم داوطلب می ششوند و باید عکس های خودشان را در سایت رسمی فستیوال آپلود کنند بعد از یک رای گیری عمومی هر کس بیشترین لایک و رای را داشته باشد به عنوان ملک هی این جشن انتخاب خواهد شد.

اما حالا درباره شخصیت پادشاه بیشتر بدانیم.

در واقع شخصیت پادشاه در نیس، مجسمه ای غول پیکر است که مانند یک کاریکاتور از شخصیت های واقعی و حتی تخیلی درباره موضوعات مهم سال ساخته می شود.

این مجسمه را دسته های رژه جشن حمل می کنند.

حدودا۱۸در کارناوال شرکت می کنند و در دسته حداقل دو مجسمه و نماد از موضوع کارناوال حمل می شود.

یکی از جذابیت های اصلی جشن همین مجسمه های غول پیکر هستند که هر کسی براساس قدرت تخیل خودش می تواند برداشتی متفاوت از آن ها داشته باشد.

مثلا در کارناوال۲۰۱۶، موضوع درباره شبکه های اجتماعی و رسانه ها بود که مجسمه های بسیاری در این رابطه ساخته شد.

در سال۲۱۰۵هم موضوع المپیک لندن بود و بیشتر مجسمه ها از شخصیت های ورزشی و ملکه لندن ساخته شدند .

مجسمه های پادشاه در سال۲۰۱۶

مجسمه های پادشاه در سال۲۰۱۵

برنامه های قبل از جشن و آماده شده هزاران نفر برای برگزاری معروف ترین فستیوال دنیا

از آن جایی که در این فستیوال گروه های خاصی برای تماشاچی ها برنامه اجرا می کنند، از ماه ها قبل برای اجرای برنامه های فستیوال خودشان رو آماده می کنند.

افراد حاضر در دسته های رژه از هفته ها قبل در مورد نوع پوشش و ساخت مجسمه هایی که قرار است حمل کنند، فکر می کنند و ورک شاپ های مختلفی را ترتیب می دهند تا همه چیز به بهترین نحو ممکن اجرا شود، یکی از معروف ترین ورک شاپ ها، "میسوندو” Maisonduمی باشد.

این که مجسمه ها در حیطه چه موضوعی ساخته شود را شهردار شهر تعیین می کند و به آن ها اطلاع می دهد .

کارنوال۸۰۰ساله و مقررات آن

کارناوال نیس در طول۸۰۰سال، تغییرات بسیاری کرده است در ابتدا این کارنوال فقط به صورت جشنی ساده بوده است که مردم در با شرکت در آن به هم شیرینی، تخم مرغ و حتی گچ پرتاب می کردند.

بعدها که شخصیت پادشاه به عنوان مجسمه ای غول پیکر به کارنوال اضافه شد، باز هم پرتاب اشیاء مرسوم بود تا این که در یک دوره کوتاه با پرتاب اشیاء خطرناک این روش هم منسوخ شد.

و حالا یکی از قوانین کارناوال این است که هیچ کس چیزی را پرتاب نکند فقط نگهبانان پادشاه به سمت تماشاچی ها شیرینی و شکلات پرتاب می کنند.

یکی از قوانین ساده کارناوال هم این است که تماشاچی ها نظم دسته ها را برهم نزنند و به آنها اجازه عبور از میان جمعیت را بدهند .

۱۳هم فوریه، آغاز کارناوال باستانی نیس

کارنوال نیس از روز۱۳هم فوریه به مدت دو هفته برگزار می شود.

این کارناوال جذابیت های بسیاری دارد، پادشاهان یا همان مجسمه های غول پیکر یکی از این جذابیت ها هستند.

بین انبوه جمعیت، مجسمه ای غول پیکر که تصویری مضحک و طنز گونه از شخصیت های تخیلی و حتی واقعی است به حرکت در می آید و خیلی از تماشاچی ها عکس و فیلم از این مجسمه ها می گیرند، دسته حامل مجسمه را گروه های موسیقی با آهنگ های شاد محلی همراهی می کنند.

از آن طرف رژه گل که نمایشی از گل های شهر نیس است، هم فوق العاده است.

کالسکه ای غرق در گل، ملکه ای زیبا رو همراهی می کند، این ملکه ی زیبا و خندان به سمت تماشاچی ها دسته گل پرتاب می کند و تماشاچی ها برای گرفتن آن با هم رقابت می کنند.

شب هنگام وقتی هوا رو به تاریکی می رود، کل شهر با نورهای رنگی دوباره مثل روز روشن می شود و حالا حتی مجسمه های کارناوال هم زیبایی بیشتری دارند.

در مدت دو هفته هر روز این برنامه ادامه دارد و شما هر بار با مجسمه هایی متفاوت غافلگیر خواهید شد .

آتش بازی و پایان جشن نیس

بعد از دو هفته ی شلوغ و پر اتفاق،در آخرین روز جشن، مراسم آتش بازی برگزار می شود.

با آتش بازی آسمان شب شهر نیس، نور بارون می شود و کلی برنامه شاد و مهیج هم در شب آخر با ترقه ها و وسایل آتش بازی برگزار خواهد شد.

در این روز به جز آتش بازی، رسمی قدیمی هم اجرا می شود که سوزاندن تمام نمادهای پادشاه یعنی همان مجسمه های غول پیکر در آتش است .

۵دلیل برای شرکت در کارناوال نیس

۱)مجسمه های غول پیکر

مجسمه های غول پیکر کارناوال نیس، در طراحی بی نظیرند و البته حاصل تلاش چندین هنرمند و تصویر ساز از نقاط مختلف دنیا هستند که قطعا تماشای آنها برای شما هم خالی از لذت نخواهد بود .

۲)گرو های رژه

در کارناوال نیس، مردان و زنان زیادی به عنوان برگزار کننده کارناوال در لباس ها و آرایش های جالبی خیابان های شهر را می پیمایند. با این کارناوال در روزهای سرد سال برگزار می شود اما برخی از آنها با لباس های تابستانی دیده می شوند که تعجب تماشاچی ها را برمی انگیزد .

۳)گل های تزیین شده

شهر نیس،۸۰الی۹۰درصد گل های جشن را خود تولید و پرورش می دهد و رژه کالسکه های گل هم اصلا برای یادآوری همین موضوع به توریست ها و گردشگران است.

شما هم اگر به گل ها علاقه مندید می توانید با شرکت در این کارناوال حداقل برای یک هفته خود گل جمع کنید.

البته ناگفته نماند که پرتاب دسته گل توسط ملکه به سمت جمعیت تماشاچی خود یکی از جذابیت های این کارناوال است به این خاطر که محل نشستن تماشاچی ها شبیه به میدان نبرد بیس بال می شود و هر کدام مانند یک بازیکن برای گرفتن گل ها با هم رقابت می کنند .

۴)موزیک

کنسرتی بین المللی در جشنواره اجرا می شود، از سرتاسر دنیا، خواننده ها و آهنگ سازان بسیاری در کارنوال حضور خواهند داشت.

اما بیشتر موسیقی های برتر آمریکایی به گوش می رسد .

۵)شناخت ملل و فرهنگ آنها

در برخی دسته های رژه، اجرا کنندگان لباس های محلی که مربوط به کشورهای دیگر است به تن دارند و از آن جایی که طرز لباس پوشیدن هر کس نشانه فرهنگ او است می توان به راحتی به بسیاری از جنبه های فرهنگی ملل مختلف در این کارنوال پی برد .

کارناوال نیس در کشورهای دیگر

علاوه بر فرانسه، در کشورهای ایتالیا و برزیل هم این کارناوال برگزار می شود.

با هم تصاویری از کارناوال در این کشورها رو هم می بینیم.

ایتالیا

برزیل

کارناوال نیس در گذر زمان

برای اولین بار

اولین نشانه های برگزاری کارناوال نیس به سال۱۹۲۴برمی گردد، زمانی که پادشاه وقت تصمیم به گردش در شهر نیس می گیرد تا فقط کمی تفریح کرده باشد.

اولین رژه

در سال۱۸۳۰، برای اولین بار رژه رسمی گروهی از مردم در مقابل پادشاه چارلز فیلیکس و و ملکه ماری برگزار شد.

در این رژه کالسکه های تزیین شده و مردم مرتب و آراسته برای خوش آمد گویی به پادشاه حاضر می شدند.

اولین جشن شادی برای مردم

در سال۱۸۷۲، برای اولین بار مردم هم به صورت گروه های خود جوش در خیابان های شهر آمدند وبا پرتاب تخم مرغ، گچ، و شیرینی جشنی را برگزار کردند.

پادشاه وقت هم در کارناوال شرکت کرد

تا قبل از سال۱۸۸۲، پادشاهان تنها بازدید کننده از کارناوال و رژه مردم بودند اما از بعد از آن، تصمیم گرفته شد خود پادشاه هم در کارنوال و درراس گروه های رژه شرکت داده شود. نام مجسمه های غول پیکر امروزی هم که پادشاه خوانده می شوند برگزفته از همین موضوع است. از زمانی که قرار شد پادشاه هم در کارناول شرکت کند، عده ای به عنوان نگهبانان پادشاه در کنار او حاضر می شدند وبه سمت مردم شیرینی وشکلات پرتاب می کردند.

اما شاید برای تان جالب باشد بدانید پرتاب گل از سمت ملکه های ساختگی به تماشاچی ها برمی گردد به زمانی که ملکه ویکتوریا در به سمت سربازان فرانسه در آن سال گل هایی را پرتاب کرد و از آن موقع تا به حالا مراسم گل باران کردن تماشا چی ها ادامه دارد.

اطلاعات تکیملی

هزینه ورود بزرگ سال ها : 35 یورو

هزینه ورود کودکان:۱۰یورو

برای رزرو اینترنتی بلیط ورود به جشن بر لینک کلیک کنید.

آدرس شهر نیس : فرانسه، سواحل جنوب شرقی خلیج فرانسه،منطقه کت آزور، نیس

,Address: south east of coast france,cote d Azure, Nice



منبع : بهترین ها
برچسب ها: تابناک ، استانها ، خبرروز
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار