تعابیر عجیبی در روایت‌های معتبر ما درباره این نازدانه هستی وجود دارد؛ این که رضایت خدا بر محور رضایت فاطمه(س) است و خشم و غضب ایشان همانا خشم و غضب الهی به شمار می‌رود.
کد خبر: ۳۸۶۸۵۸
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۱ 01 March 2017
یه گزارش تابناک قم، روز سنگینی است. گویی فردا قیامت است. صدای ناله امام علی(ع) به آسمان رفته. ملائکه یکی پس از دیگری به خانه حضرت‌زهرا(س) فرود می‌آیند. ابرها در هم رفته‌اند و گویی قرار است از آسمان خاک ببارد. حضرت‌فاطمه(س) چشم از دنیای هزاررنگ بسته و روزهای غم و تنهایی امام‌علی(ع) شروع شده است. این مصیبت به حدی جانکاه بود که امیرالمؤمنین(ع) تاب ‌و توان نداشت.

فاطمیه که می‌رسد همان روزهای جانکاه برای شیعیان علی(ع) تکرار می‌شود.  

ستون خیمه امیرالمومنین(ع) و مادر امامان معصوم(ع)، بانوی پرهیزگاری بودند که سرور زنان همه عالم و تجلی تمام‌قامت آموزه‌های پیامبر(ص) لقب گرفتند. ایشان چون تجلی کامل از مکارم و اخلاق عظیم الهی و عینیت درس‌های مکتب متعالی پیامبر(ص) هستند، اسوه و الگویی کامل برای وصول به سبک زندگی اسلامی است.

شاخصه شیعه حقیقی

حجت‎الاسلام والمسلمین «سیدمحمود ملکی»، استاد درس خارج فقه و اصول حوزه، در گفت‌وگو با همشهری درباره جایگاه والای حضرت فاطمه‌زهرا(س) گفت: شیعیان و محبان اهل‌بیت(ع) هر چه دارند بعد از عنایت خدای تبارک و تعالی به برکت لطف و محبت حضرت‌زهرا(س)، پدر و همسر بزرگوار و نیز اولاد ایشان است و این یک حقیقت مسلم است که همه ما بر سر سفره‌ای نشسته‌ایم که بانی‌اش خود صدیقه طاهره‌(س) است.

تعابیر عجیبی در روایت‌های معتبر ما درباره این نازدانه هستی وجود دارد؛ این که رضایت خدا بر محور رضایت فاطمه(س) است و خشم و غضب ایشان همانا خشم و غضب الهی به شمار می‌رود.

البته ما در شناخت کامل این بزرگواران به خصوص ‌ام‌ابیها(س) ناتوان هستیم؛ اما با این حال به قدر وُسع و بضاعت خویش باید در مسیر خواست آن‌ها و در طریقی که سبک و سیره زندگی حضرات معصوم(ع) برای ما مشخص کرده است، گام برداریم که رهاورد این مسأله نورانیت و سعادتی است که در دنیا و آخرت به دست می‌آوریم.

الگوی کامل بشر

این استاد حوزه علمیه قم تأکید کرد: شناخت حضرت‌زهرا(س) و آگاهی پیدا کردن بر ابعاد وجودی آن حضرت، میدانی بسیار وسیع است که انتهایی ندارد؛ بنابراین باید این بانوی با کرامت را بیشتر و بهتر بشناسیم، چه آن که شناخت لازمه عمل به سیره و سبک زندگی فاطمی است.

به گفته حجت‌الاسلام ملکی، هر بعدی از ابعاد زندگی نورانی ایشان به یقین کامل‌ترین الگوی زندگانی برای همه بشریت است و در این میان تفاوتی میان زن و مرد نیست؛ هر چند که ایشان سیده زنان عالم هستند، هم مردان جامعه ما و هم زنان باید از ولایتمداری، حق‌طلبی، عبادت، همسایه‌داری، فرزندپروری، ایثار و از خودگذشتگی ایشان الگو بگیرند.

وی گفت: در جامعه ما به ویژه در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی، به برکت خون شهیدان و نهضت امام راحل، درباره این بانوی بزرگوار بسیار صحبت شده، اما هنوز به بسیاری از ابعاد زندگانی نورانی حضرت در عرصه‌های مختلف اشراف لازم را پیدا نکرده‌ایم و مهم‌تر این که هنوز بخشی از جامعه ما نتوانسته در زندگی خود، سیره و گفتار و رفتار فاطمه‌زهرا(س) را مبنا و محور کار خویش قرار دهد که باید این نقاط ضعف را برطرف سازیم.

دفاع از ولایت و امامت

هم از امام رضا(ع) و هم از امام حسن عسکری(ع) این حدیث روایت شده که فرمودند: «ما حجت‌های خدا بر شماییم و مادر ما فاطمه(س) حجت خدا بر ما (اهل‌بیت) است.» این کلام عمیق و سنگینی است که شاید بسیاری از ما نتوانیم آن را درک کنیم، اما نشان‌دهنده جایگاه و عظمت بانوی بی‌همتایی است که رسول‌الله(ص) درباره ایشان بارها فرمودند: «فداها ابوها.»

به گفته این استاد حوزه علمیه قم، برای حضرت‌فاطمه(س) پس از عبودیت و بندگی خدای متعال، مهم‌ترین مسأله دفاع از ولایت و امامت بود؛ به طوری که جان گرانمایه خویش را در این راه فدا کردند و در اوج جوانی و مظلومیتی اندوه‌بار، به فیض عظیم شهادت نائل آمدند و آن گونه غریبانه پیکر مطهر ایشان در مدینه دفن شد.

حجت‌الاسلام ملکی اظهار کرد: تردیدی نیست که راه سعادت و رستگاری حقیقی همانی است که این بانوی بی‌همتا با زندگی، بیان و کلام خویش به ما نشان دادند. شیعه واقعی کسی است که نه فقط در حرف و شعار بلکه در عمل و همه لحظه‌های زندگی‌اش به اهل‌بیت(ع) به ویژه حضرت‌فاطمه(س) تأسی کند.

تبیین مؤلفه‌های کلیدی سبک زندگی فاطمی

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری قم و عضو هیأت علمی جامعه‌الزهرا(س) نیز خواستار تلاش همه‌جانبه در مسیر معرفی و تبیین شاخصه‌ها و مؤلفه‌های کلیدی سبک زندگی فاطمی برای آحاد جامعه به ویژه بانوان و دختران شد.

«معصومه ظهیری» در گفت‌وگو با همشهری با تسلیت ایام شهادت حضرت‌زهرا(س) گفت: راه سعادت و عاقبت به‌خیری همه مردم ما از جمله بانوان، تمسک به سبک زندگی اهل‌بیت(ع) به ویژه حضرت فاطمه‌زهرا(س) است.

وی با اشاره به این که حضرت‌زهرا(س) الگوی تمام‌عیار برای همه ابعاد زندگی یک زن مسلمان است، افزود: بزرگان و مراجع تقلید ما، به ویژه مقام معظم رهبری، بارها بر این مسأله تأکید داشته‌اند که بانوان باید در زندگی خود، اولویت را در همسری و مادری قرار دهند؛ اما برخی از بانوان جامعه ما کمتر به این موضوع کلیدی توجه دارند.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری قم با اشاره به جایگاه بسیار مهم زن در کانون خانواده اظهار کرد: خانواده‌ نهاد‌ مقدسی است که حفظ سلامت آن، تأمین‌کننده سعادت جامعه است. از این رو هر فرد خانوار به خصوص زنان باید به رسالت اصلی خویش در این باره اهتمام داشته باشند. 

وی افزود: زنان می‌توانند علاوه بر ایجاد آرامش در خانه، بسترساز سلامت روان برای اعضای خانواده‌ باشند و همچنین زمینه موفقیت و آسایش را برای همه افراد خانواده به خوبی فراهم کنند. از این منظر زن برای حضور در فعالیت‌های اجتماعی، باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کند که به این نقش محوری او در خانواده لطمه‌ای وارد نشود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار