به نقل از عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر شیراز نوشت: برخی متکدیان در شیراز سرقفلی دارند!
کد خبر: ۳۸۶۴۸۶
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۲:۴۶ 28 February 2017
همه جا هستند؛ شمال، جنوب، بالاي شهر و پايين شهر، برايشان فرقي ندارد، آن ها هر روز به يك صورت جلوي تو ظاهر ميشوند، گاهي در سر چهار راه برايت اسفند دود مي دهند و گاه آن قدر سماجت به خرج مي دهند كه براي رهايي از دست آن ها اسكناس خرج مي كني، گدا، متكدي يا هر چيز ديگري كه نامش را بگذاري.
اين روزها شيراز به بهشت متكديان بدل شده و مي توانيد انواع و اقسام آن ها را ببينيد؛ از متكديان سازمان يافته و باندي كه صبح به صبح با سرويس در نقاط مختلف شهر توزيع مي شوند تا متكدياني كه به صورت خانوادگي يا نسخه به دست، راه را بر عابرین پياده سد كرده و طلب كمك مي كنند و يا متكديان شيك پوشي كه سال هاست به عنوان مسافرين در راه مانده خيابان هاي شيراز از مهرباني مردم اين شهر تغذيه مي كنند و حتي در اين بين برخي نيز با نمايش ناتواني و معلوليت هاي جسمي خود از ترحم مردم شيراز سوء استفاده مي كنند.
اما در ميان اين خيل عظيم متكديان، نوع ديگري از گدايان نيز چند وقتي است در شيراز كار خود را آغاز كردهاند؛ متكديان موتورسواري كه با توقف در كنار خودروهاي پارك شده در حاشيه خيابان هاي شيراز از رانندگان طلب كمك مي كنند. حال با توجه به نزديك شدن ايام نوروز بايد ديد مسئولين چه تمهيدي براي ساماندهي اين آسيب اجتماعي نمايان شهر شيراز مي انديشند تا حداقل ديگر شيراز مامني مطمئن براي متكديان داخل و خارج كشور نباشد و اين افراد مقصدي ديگر را براي خود پيدا كنند. همان گونه كه برخي شهرهاي بزرگ مانند تبريز به شهر بدون متكدي تبديل شده بايد كاري كرد با اين تمهيدات ديگر كسي به فكر سوء استفاده از مهرباني و میهمان نوازي مردم شيراز نيافتد.
معاون سياسي و اجتماعي فرمانداري شيراز در اين رابطه به خبرنگار «خبرجنوب» گفت: در جلساتي كه در خصوص مباحث مربوط به آسيب هاي اجتماعي داشتيم يكي از موارد مطرح شده وجود تعداد زياد متكديان در شيراز و ساماندهي آنها بود كه با توجه به نزديك شدن به ايام نوروز طي روزهاي آينده در جلسهاي كه با حضور مسئولين ذي ربط برگزار خواهيم كرد، تكليف اين افراد را مشخص ميكنيم. علي سعيدي اضافه كرد: البته با توجه به نزديك شدن به نوروز طي روزهاي آينده تمامي معتادان پر خطر از سطح شهر جمع آوري و در مركز نگهداري آسيب ديدگان اجتماعي در دهكده سلامي از آن ها مراقبت مي شود همچنين با توجه به اين كه بیشتر متكديان در شهر شيراز را معتادين تشكيل مي دهند عملاً بخش اعظمي از متكديان نيز با اين كار جمعآوري مي شوند.
وي خواستار همكاري مسئولين براي استفاده كامل از ظرفيت مركز نگهداري از آسيب ديدگان اجتماعي شيراز در دهكده سلامي شد و اضافه كرد: در كنار معتادان، ما جمع آوري متكديان را نیز در دستور کار داریم و تكليف آن ها نيز ظرف چند روز آينده مشخص مي شود. معاون سياسي و اجتماعي فرمانداري شيراز گفت: وضعيت نامناسب آب و هواي خوزستان و جنوب كشور و نيز بارش برف و سرماي هوا در شمال كشور، شيراز را به دليل آب و هواي مناسب به يكي از مقاصد اصلي متكديان تبديل كرده و اميدواريم با تصميم گيري هاي چند روز آينده شاهد كوچ اين مسافرين ناخوانده از شيراز به محل زندگي خودشان باشيم. نایب رئيس كميسيون خدمات شهري شوراي اسلامي شهر شيراز نيز گفت: در مصوبه اي كه حدود 3 سال قبل داشتيم بنا بود شيراز مانند تبريز به شهر بدون متكدي تبديل شود؛ آرزويي كه تا كنون تحقق نيافته است.
حق نگر افزود: در همين زمينه شهرداري اقدام به ساخت مركز نگهداري آسيب ديدگان در دهكده سلامي كرد و هدف اصلي از ايجاد اين مركز نگهداري همين افراد بود البته جا داشت در كنار فعاليت هاي سخت افزاري در مباحث فرهنگي نيز اقداماتي صورت ميگرفت. وي با گلايه از شوراي هماهنگي مبارزه با مواد مخدر در زمينه راه اندازي كامل مركز نگهداري از آسيب ديدگان اجتماعي شيراز در دهكده سلامي اضافه كرد: از شوراي مبارزه با مواد مخدر گله داريم زيرا به طور كامل پاي كار نيامده است. مسئولين ما در اين موارد خوب شعار مي دهند اما در عمل آن گونه كه بايد كارها انجام نمي شود البته اعلام كرده اند كه از 15 اسفند ديگر هيچ متكدي و معتاد پر خطري در شيراز مشاهده نخواهد شد.
حق نگر گفت: آرزوي ما اين است كه شيراز نيز مثل تبريز تبديل به شهر بدون گدا شود و شهرداري تاكنون با راه اندازي اين مركز به وظايف خود در اين زمينه عمل كرده است.
وي تصريح كرد: البته مشكل شيراز با راهاندازي اين اردوگاه حل نمي شود بلكه گره اين مشكل با ساخت اردوگاه ماده 42 كه حدود 2 سال قبل استانداري قول ساخت آن را داد باز می شود.
عضو شوراي شهر شيراز با اشاره به برخي ويژگي هاي اردوگاه هاي ماده 42 اظهار داشت: اين اردوگاه ها در خارج از شهر ايجاد و معتاداني كه در آن ها نگهداري مي شوند با برخي حرفه ها آشنا خواهند شد تا بعد از آزادي بتوانند براي خود شغلي داشته باشند.
عضو كميسيون فرهنگي شوراي شهر شيراز اظهار داشت: متاسفانه بسياري از اين افراد از فرهنگ كمك رساني، میهمان نوازي و نيت خير مردم شيراز در كمك به نيازمندان سوء استفاده ميكنند و با توجه به نجابت مردم شيراز و میهمان نوازي آن ها بيش از سایر كلانشهرها شاهد حضور متكديان در شيراز هستيم به گونهاي كه حتي شاهد حضور متكدياني از ديگر كشورهاي جهان نيز در شيراز هستيم.
سيد كمال پاك فطرت اضافه كرد: اين افراد براي جريحه دار كردن روحيه مردم، حربههايي نظير سوء استفاده از كوكان و نوزادان در سرما و گرما را به كار مي گيرند و لازم است تدابيري دائمي براي رفع اين مشكل ديده شود تا شاهد افزايش تعداد اين افراد در شهر نباشيم.
وي اضافه كرد: ما حتي در شيراز شاهد هستيم برخي از نقاط شهر توسط اين متكديان اجاره داده مي شود و به قول معروف سرقفلي دارند، اين در حالي است كه هيچ كدام از اين افراد نيز جزو نيازمندان نيستند.
پاك فطرت با اشاره به حضور گسترده متكديان در اطراف اماكن زيارتي، گردشگري و درماني شهر ادامه داد: با توجه به اين موضوع مسئولين شهر بايد براي رفع سريع تر اين مشكل اقدام كنند چرا كه در صورت تداوم اين وضعيت در چند روز آينده با توجه به آغاز سال جديد در كنار تكدي گري شاهد برخي تخلفات ديگر از جمله خريد و فروش مواد مخدر و بروز برخي مفاسد اخلاقي و اجتماعي ديگر نيز خواهيم بود.
پاك فطرت در پاسخ به اين سوال كه آيا تا كنون در كميسيون فرهنگي در اين زمينه تصميماتي گرفته شده يا خير؟ گفت: تا كنون در كميسيون فرهنگي در زمينه برخورد با اين معضل اجتماعي تمهيدي ديده نشده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار