معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: شاخص های توسعه در یک شهر حمل و نقل عمومی پاک ، پیاده راه ها و دوچرخه است و حمل و نقل سبز باید محور عمل باشد که این مهم نیازمند یک برنامه ریزی ده ساله است.
کد خبر: ۳۸۶۲۷۳
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۹ 28 February 2017
به گزارش تابناک : مازیار حسینی امروز در شانزدهیمن کنفرانس بین المللی مهندسی حمل و نقل و ترافیک با تاکید بر اینکه مهمترین رویداد علمی  و بین المللی در حوزه ترافیک امروز در کشور درحال برگزاری است افزود: تهران هم مثل سایر کلانشهرها با آلودگی هوا، ترافیک و افزایش جمعیت روبرو است، 80 درصد آلودگی هوای تهران را وسایل نقلیه تشکیل می دهند که سهم 40 درصدی آلودگی هوا متعلق به تنها 10 درصد خودروی فرسوده است.
وی با  اشاره به تحولات صورت گرفته در حمل ونقل عمومی پایتخت طی یک دهه گذشته گفت: سال 84 تنها سه خط مترو در پایتخت وجود داشت که پوششی ناکافی برای حمل ونقل عمومی بود ، درعین حال که شاهد ضعف در حوزه حمل ونقل عمومی بودیم حمایت های مورد نیاز مالی را شاهد نبودیم.
وی با بیان اینکه همچنین ورود بخش خصوصی به  منظور توسعه حمل و نقل عمومی نیز با چالش روبرو بود از سوی دیگر طی دهه هفتاد و قبل از آن تهران به شهری خودرو محور تبدیل شد.
حسینی افزود: پارک غیر مجاز،  تردد در خطوط ویژه، ترددهای غیر مجاز موتورسواران، عدم رعایت نظم و انضباط و قوانین ترافیکی در شهر مواردی بود که نیازمند اصلاح بوده است.
وی تاکید کرد: با توسعه سیستم های هوشمند تحولات خوبی به دست آمده گرچه عدم تردد بین خطوط یکی از چالش های ترافیکی کلانشهرهاست در شهرداری تهران با  راه اندازی کمپین بین خطوط برانید و اجرای طرح خط سفید ،اقدامات خوبی در زمینه تحول نظم و انضباط ترافیکی و ارتقای آن صورت گرفته است.
حسینی گفت: در تهران نخستین خودروسازی در دهه 40 شمسی (دهه 60میلادی) به بازار آمد که در آن زمان تنها تفکر حاکم  بر توسعه شریانی شد، در دهه 70 آغاز حرکت های بومی  و توسعه حمل و نقل عمومی حس شد ، دهه 80 آغاز بحران انرژی بود گرچه کشور ما به خاطر ذخایر نفتی با کاهش انرژی مواجه نبود اما بحران انرژی وجود داشت و دهه 90 آغاز توجه به محیط زیست بود که موضوع آلاینده ها و گازهای آلاینده در این دهه پر رنگ شد.
وی تاکید کرد: اگر نگاهی به سهم مدهای حمل و نقل عمومی طی ده سال گذشته داشته باشیم 60 درصد خودروها و 40 درصد سایر حمل ونقل ها را شاهد بودیم این در حالی است که اکنون به رغم افزایش جمعیت و افزایش تعداد خودروها 60 درصد جابجایی ها با حمل و نقل عمومی و 40 درصد را خودروهای شخصی تشکیل می دهند.
حسینی با بیان اینکه به عنوان یک شهر در خاورمیانه خیلی تفاوت چشمگیری با سایر کشورهای پیشرفته دنیا نداریم گفت: این مهم نشان می دهد که جهت گیری ها و اقدامات صورت گرفته در توسعه حمل و نقل عمومی صحیح بوده است اما سوال مطرح است که آیا برای ارتقای توسعه حمل و نقل عمومی به دنبال شهری مناسب برای مردم هستیم یا شهری مناسب برای خودروها؟، این مهم یک رویکرد و باور است که باید در تمام سطوح جامعه از لایه سیاست گذاران تا شهروندان به آن باور داشته باشیم. معتقدم باید به طبیعت برگردیم تا شهر قابلیت انتقال به نسل بعدی را داشته باشد.
معاون شهرداری تهران در ادامه با اشاره به اینکه همه شهرهای بزرگ یک اکو سیستم زنده هستند تصریح کرد: باید تعامل حوزه شهرسازی و توسعه حمل و نقل  TODBASE  ساخته می شود و حمل و نقل مورد توجه قرار گیرد ، معتقدم اکنون بسیاری از شهرها ، شهر پیشرفته شهری نیست که فقرا خودرو نداشته باشند بلکه شهری است که متمولین خودروی شخصی استفاده نکنند و این مهم نیازمند بلوغ فکری است .
وی ادامه داد: در شهرداری تهران به صورت ویژه بر ترکیب حمل و نقل با ابعاد معماری شهری تاکید شده است شهر یک امانت است که به نسل های بعدی هم خوهد رسید لذا باید درست بیاندیشیم دقیق تصمیم بگیریم، از زمان حداکثر استفاده را ببریم و بی نقص اجرا کنیم.
حسینی افزود : متروی تهران نمونه بارزی از این اقدام است ؛ درساخت مترو بی نظیر عمل کرده ایم اگر محدودیت منابع مالی نبود سالانه بیش از 30 کیلومتر مترو در پایتخت ساخته می شد.
وی گفت: کیفیت پیاده روی در شهر از عناصر مهم در زیرساخت های یک شهر انسان محور است باید تلاش کنیم آسمان  آبی  شهر را که به خاطر توجه به تولید خودرو از  دست داده ایم مجددا به پایتخت باز گردانیم.
حسینی با نشان دادن تصویری از گذشته اتوبوس های پایتخت که بر روی شیشه غبار گرفته اتوبوس نوشته شده بود قالیباف کولر می خواهیم خطاب به مهمانان حاضر در کنفرانس گفت: تا قبل از  سال 87 اتوبوس های شهری تهران اتوبوس  های فرسوده ای بودند اما به دلیل نیاز شهروندان باحمایت شهردار تهران اکنون شاهد اتوبوس های تندرو در خطوط بی آر تی هستیم. مطلوبیت و حفظ کرامت انسانی موضوعی است که در شهرداری تهران مورد تاکید است.
معاون شهردار تهران در پایان تصریح کرد: گرچه می پذیریم تا رسیدن به نقطه ایده ال در مدیریت ترافیک و توسعه حمل و نقل عمومی فاصله داریم اما سیاست های شهرداری تهران برای مدیریت ترافیک با 4 رویکرد حمل و نقل انسان محور ، توسعه حمل و  نقل مبنی بر عدالت اجتماعی ،توسعه حمل و نقل سبز و ارتقای نظم و قانون مداری در حمل و نقل مورد تاکید شهرداری تهران است.



منبع : صدا و سیما
برچسب ها: تابناک ، استان ها ، خبرروز
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار