تعطیلی مکرر ادارات و مدارس و یا استفاده از ماسک های تنفسی به عنوان تنها راهکارهای مسئولان استانی در زمان حضور این مهمان های ناخوانده است که فقط راه حل هایی موقت برای کاهش خسارت های جسمی شهروندان هستند.
کد خبر: ۳۸۶۱۸۸
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۷ 28 February 2017
تابناک ایلام ::ریزگردها ،منشا آنها و تاثیرغیر قابل انکارشان در کشورمان به یک مساله بین المللی تبدیل شده است و هرروز پیامد ها و آسیب های بیشتری را بر استان های درگیر با این پدیده وارد می سازد.
 
ریزگردها کلکسیونی از مشکلات را برای استانهای غربی و جنوبی کشورمان به ارمغان آورده اند .این مساله که اخیرا با واکنش رهبر انقلاب و سفر رییس جمهور به خوزستان رنگ و بوی جدی تری به خود گرفته آسیب های غیر قابل جبرانی بر مناطق درگیر وارد می کند.
 
 
تعطیلی مکرر ادارات و مدارس و یا استفاده از ماسک های تنفسی به عنوان تنها راهکارهای مسئولان استانی در زمان حضور این مهمان های ناخوانده است که فقط راه حل هایی موقت برای کاهش خسارت های جسمی شهروندان هستند.
 
تحریک چشم ها و راه های تنفسی ،واکنش های آلرژیک ،آسم و مشکلات ریوی ،بیماری های قلبی و عروقی،بیماری های روحی و افسردگی ،مرگ زودرس و کاهش طول عمر مخصوصا درگرو ههای پرخطردرکنار آسیب های زیست محیطی واخیرا نیز آسیب به زیر ساخت های شهری و ایجاد نارضایتی عمومی تنها بخش کوچکی ازمشکلات حضور این ریزگردها است که به واسطه عملکرد نامطلوب مسئولان اینک درشت شده و برای خودشان عددی شده اند.
 
این واقعیت را باید پذیرفت که ریزگردها علاوه برمنشا خارجی در عراق و عربستان وعملکرد نامناسب ترکیه در بالادست رود دجله  ،دارای منشا داخلی هم هستندکه باید با توان ملی و مناسبات بین المللی به جنگ این پدیده رفت .
 
مطالعات مختلف درحوزه این پدیده راهکارهایی چون استفاده از مالچ ،توسعه کاشت و درختکاری ،ساخت بادشکن های بزرگ برای جلوگیری از جابجایی ذرات و استفاده از پهنه های مرطوب را پیشنهاد کرده اند که این راهکارها درکنار تعطیلی شهرها و خانه نشین شدن مردم برآیندی برای کاهش خطرات ریزگردها باشد.
 
این مساله درسال 2001 توسط سازمان ملل متحد مورد نظر قرارگرفته و خطر این پدیده گوشزد شده بود که اکنون با وجودگذشت حدود16 سال از این موضوع هر روز بر عمق این فاجعه و درشت شدن حضور این ریزهای مزاحم افزوده می شود .
 
هدیه این مرحله ریزگردهای همه کاره برای خوزستان علاوه برمشکلات قبلی ،حمله به تاسیسات زیربنایی مثل آب و برق بودکه بیماری را وضعیت اورژانس رساند و حضور چند باره وزار و رییس جمهور وواکنش رهبر انقلاب را به دنبال داشت .
 
با روند فعلی به نظر می رسد که این ریزگردها خواب های دیگری برای ما دیده اند و با افزایش توان وعمق نفوذ به کشور تا استان های میانی ، سیطره خود را بر محیط زیست ما مسجل کرده اند و تعطیلی ادارات و مدارس نیز جز لطمه های مضاعف وکاهش سطح عملکرد مردم ومدارس هیچ پاسخی به این پدیده نخواهد داشت .
 
ریزگردها آرام آرام درشت شده اند و از یک غبار ساده در چند شهر به طوفانی سمی و سهمگین در نیمی از کشورمان بدل شده اند و حال آنکه 16 سال از نخستین هشدارهای سازمان ملل دراین موردمی گذردو این همه فرصت از دست رفته ،اینک به تهدیدی واقعی تبدیل شده است . /م
 
برچسب ها: تابناک ایلام
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار