کد خبر: ۳۸۶۱۶۶
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۷ 28 February 2017
کسادي بازار، کم آبي يا بي‌ميلي مشتريان،هر چه هست مطابق آنچه دست‌اندرکاران مي گويند،بازار قاليشويي مانند پارسال گرم نيست و نرخ‌شکني قاليشويي‌هاي غيرمجاز اين کسادي را تشديد کرده است.

در سالهايي نه چندان دور، از هفته ها قبل از آغاز سال نو در گذر از هر کوچه و معبر يا حياط خانه اي ، مردان و زنان يا کودکاني را مي ديديد که فرش يا فرش‌هايي را در کوچه پهن کرده و با ابزارهايي نه چندان تخصصي از پارو و کاسه و برس گرفته به جان فرش افتاده و تلاش مي کردند گرد و خاک يک ساله را از فرشهاي دستباف و ماشيني بگيرند.

اين تصاوير براي بسياري اکنون يا خاطره شده يا حتي به ياد ندارند. البته در آن سالها از هشدارهاي دائم ادارات آب و وزارت نيرو براي کنترل مصرف آب هم خبري نبود، اما همه امروز مي دانند که کم آبي به معضلي براي زندگي شهري بدل شده است.

فشار آب خانه ها کم شده يا حياط هاي کوچک و تغيير ساختار شهرها ديگر امکان شستشوي فرش را در منزل نمي دهد به همين دليل بازار قاليشويي هاي صنعتي و نيمه صنعتي داغ شده است. در اين ميان نارضايتي و بي برنامه گي ها هم در حجم زياد کارهاي پايان سال کم نيست.

اتحاديه قاليشويان نيز هرسال در خصوص سوء استفاده قاليشويي هاي غير مجاز هشدارهايي مي دهد اما مصرف کنندگان مي گويند امکان شناسايي قاليشويي مجاز و غير مجاز را ندارند و هر روز تبليغاتي از لاي درب منازل به داخل حياط واحدهاي مسکوني انداخته مي شوند که ظاهرا امکان تشخيص فعاليت آنها زير نظر اتحاديه ممکن نيست.

بخشي از آگهي روزنامه ها در اين روزها به خدمات نظافت شامل قاليشويي اختصاص يافته و سايت هايي مانند ديوار نيز صفحاتي را به اين موضوع اختصاص داده اند. قيمت هاي شست و شو در اين آگهي ها پائين تر از نرخ مصوب اتحاديه است به گونه اي که براي شست و شوي هر متر مربع فرش ماشيني تيره ۳ هزار و ۵۰۰ و براي فرش هاي ماشيني روشن متري ۴ هزار تا ۴ هزار و ۵۰۰ تومان مطالبه مي شود و در فرش هاي دستباف قيمت ها از ۵ هزار تومان به بالاست. البته مبلغي هم که به گفته منشي بيش از ۱۵ هزار تومان نخواهد بود به عنوان هزينه اياب و ذهاب به اين مبالغ افزوده مي شود.

اما هستند مشترياني که خاطره اي خوش از قاليشويي ها ندارند، مريم اميني مي گويد سال گذشته از طريق تبليغات روزنامه با قاليشويي که تنها به ذکر يک شماره تلفن بسنده کرده بود تماس گرفتم و دو فرش ماشيني ۶ متري خود را پس از چند ساعت به آنها تحويل دادم. براساس فاکتوري که هنگام تحويل فرش به من داده شده بود تاريخ تحويل فرش يک هفته پس از روز تحويل بود اما فرش ها در آن تاريخ تحويل نشد. پس از چندين بار تماس به من اعلام شد که شماره فاکتور و فرشهايي که من به آنها تحويل داده ام با هم همخواني ندارد و اين موضوع توسط مديريت قاليشويي در دست بررسي است.

خانم اميني مي گويد : پس از چند روز در پاسخ تماس هاي پي در پي من اعلام شد که تمامي فرشها در سه روز گذشته به مشتريان تحويل نشده اند تا فرش گمشده من پيدا شود و البته با تاخير زماني يک هفته اي بالاخره فرشها به دست من رسيد در حالي که اميد بازگشت آنها را از دست داده بودم.

او اضافه مي کند که اين شرکت دفتر رسمي نداشت و خانمي که خانه دار بود به تلفن ها جواب مي داد ونشاني براي پيگيري و شکايت از آنها وجود نداشت.

به گفته او با پيگيري هايي که انجام داد متوجه شد برخي شرکت ها در اين روزها افراد جوياي کار را دعوت مي کنند تا در محل زندگي خود پاسخگوي تلفن هاي آنها باشند و مشتريان را به آنها ارجاع دهند.

حال اين سوال مطرح است که شهروندان براي سپردن فرشهاي خود به قاليشويي ها بايد چه نکاتي را رعايت کنند؟ چطور مي توانند از قيمت شستشو و نرخ خدماتي که توسط آنها ارايه مي شود اطمينان حاصل کنند؟

آخرين ليست اعضا و قاليشويان مجاز تهران

در سايت اتحاديه قاليشويان تهران نام، شماره تلفن و آدرس ۳۵۹ دفتر قاليشويي مجاز اعلام شده که مردم با مراجعه به آنها مي توانند با اطمينان خاطر بيشتري فرش هاي دستباف يا ماشيني خود را به آنها بسپرند.

نرخ خدمات قاليشويي نيز توسط کميته نرخ گذاري مصوب شده و در سايت اتحاديه قاليشويان اعلام شده که براساس آن خدمات انواع فرش ماشيني هر متر مربع ۵ هزار تومان، فرش دستباف معمولي هر متر مربع ۸ هزار و ۶۰۰ تومان، خدمات فرش دستباف روش اعلاء شامل کاشان و اردکان هر متر مربع ۹ هزار و ۳۰۰ تومان، خدمات فرش گل ابريشم هر مترمربع ۱۴ هزار تومان، خدمات موکت معمولي هر متر مربع ۱۸۰۰ تومان و خدمات موکت پرزدار و گل برجسته هر متر مربع ۲ هزار و ۳۰۰ تومان تعيين شده است.

ارايه خدمات نانو منوط به توافق کتبي مشتري

براساس آنچه که در اين اطلاعيه آمده است هزينه خدمات نانو که شامل لکه گيري هاي تخصصي، رفو، استفاده از مواد براق کننده و شفاف کننده است به هزينه شستشو اضافه مي شود و انجام آن به شرط توافق کتبي با مشتري است.

آنگونه که موسي اميني کاروانسرايي، دبير اجرايي اتحاديه قاليشويان مي گويد: خدمات نانو که شامل شستشو با مواد مخصوص و لکه بري است ۱۰ تا ۱۵ درصد نرخ شستشو است که به قيمت کلي براي هر مترمربع افزوده مي شود و البته به توافق و کارشناسي قاليشويي وابسته است.

اميني کاروانسرايي در گفت وگو با خبرنگار مهر مي گويد : اگر چه بازار نسبت به ماههاي قبل رونق يافته اما نسبت به سالهاي گذشته کم رنگ تر و بي رمق تر است و اين شرايط سال گذشته نيز نسبت به سال قبل از آن بهتر بود.

افزايش ۱۰ تا ۱۵ درصدي تعرفه قاليشويي

وي در خصوص تغييرات تعرفه شست و شوي فرش هاي دستباف و ماشيني نيز گفت : تعرفه ها نسبت به سال قبل افزايش ۱۰ تا ۱۵ درصد ي دارد و شستشو با تکنو نانو که نوعي شستشوي جديد است نرخ هاي بالاتري دارد.

اميني گفت : نرخ شست و شوي فرش ماشيني ۴ هزار و ۵۰۰ تا ۵ هزار تومان تعيين شده اما در فر شهاي دستباف بسته به کيفيت فرش و شهر بافت آن از ۱۰ تا ۱۵ هزار تومان نرخ گذاري مي شود که به طور معمول توافقي و با رضايت مشتري است.

وي عنوان کرد: پس از شستشوي عادي فرش از موادي استفاده مي شود که کيفيت شست و شوي را افزايش داده و شفافيت و درخشندگي فرش را بيشتر مي کند ضمن آنکه لکه هاي مقاوم و کهنه فرش نيز لکه بري مي شود.

دبيراجرايي اتحاديه قاليشويان عنوان کرد: مواد شست و شوي نانو مخصوص به خود است که غالبا وارداتي است اما برخي مشتريان اين نوع از شست و شو را ترجيح مي دهند.

دبيراجرايي اتحاديه قاليشويان با اشاره به نرخ شکني قاليشويان با وجود نرخ هاي مصوبه اتحاديه گفت: وجود قاليشويي هاي غير مجاز موجب شده تا نرخ هاي مصوب رعايت نشود به همين دليل ممکن است نرخ هاي شستشوي ۳ هزار تومان هم اعلام شود اما کيفيت شست و شو مورد تاييد نيست .

وي با اشاره به کاهش تعداد فرش هاي دستباف نسبت به گذشته گفت: استقبال مردم از فرش هاي ماشيني بيشتر شده و بيشترين تعداد فرش هايي که براي شستشو به قالي شويي ها ارسال مي شود، مربوط به فرش هاي ماشيني است به گونه اي که ۹۰ درصد فرش هايي که به قاليشويي مي آيد ماشيني است .

اميني در پاسخ به اين پرسش که چرا نرخ شست و شوي فرش دستباف ۲ برابر است مي گويد : شستشوي فرش دستباف مراحل بيشتري را طي مي کند، فرش هاي دستباف بايد ابتدا خاک گيري مي شوند و پس از آن در چند مرحله مواد زني و آبگيري و پس از آن ريشه زني مي شوند به همين دليل هزينه هاي آن بالاتر است.

اتحاديه قادر به کنترل قاليشويي هاي غير مجاز نيست

دبير اجرايي اتحاديه قاليشويان با بيان اينکه اتحاديه قاليشويان قادر به کنترل و نظارت بر قاليشويي هاي فاقد مجوز نيست، تصريح کرد: دولت بايد اتحاديه قاليشويان کمک کند تا با دستور قضايي امکان برخورد قانوني با اين واحدها فراهم شود.

وي با اشاره به اينکه سال گذشته يکي از واحدهاي فاقد مجوز حدود يک کاميون فرش مردم را به سرقت برده است، گفت: واحدهاي شستشوي غير مجاز علاوه بر آنکه فرش ها را مطابق با استاندارد شست و شو نظافت نمي کنند در پاره اي موارد سوء استفاده کرده و سابقه سرقت نيز داشته اند و از سوي ديگر با نرخ شکني انتقادات و شکايت از واحدهاي مجاز را افزايش داده اند.

۳۵۹ کارخانه قاليشويي مجاز در تهران و ثبت شماره آنها در ۱۱۸

عضو هيات مديره اتحاديه قاليشويان با بيان اينکه تعداد قاليشويي هاي مجاز در شهر تهران ۳۵۹ واحد است که کارخانه داشته و ممکن است در سطح شهر نمايندگاني داشته باشند، عنوان کرد: شماره تلفن واحدهاي مجاز از سوي اتحاديه به ۱۱۸ اعلام شده و يکي از راههايي که مشتريان مي توانند به آنها اطمينان کنند، استعلام شماره تلفن قاليشويي ها از ۱۱۸ است.

اميني عنوان کرد: البته در برخي آگهي هاي تبليغاتي واحدهاي مجاز اعلام شده که زير نظر اتحاديه است و شماره ما را از ۱۱۸ بخواهيد اما واقعيت اين است که اين ادعا صحيح نيست و اگر مردم تنها با يک استعلام ساده از ۱۱۸ شماره آنها را درخواست کنند متوجه اين تناقض خواهند شد.

عضو هيات مديره اتحاديه قاليشويان خاطرنشان کرد: فرهنگ سازي رسانه اي در خصوص خدمات قاليشويي انجام نشده و به همين دليل مردم هم اطمينان لازم را در خصوص تبليغات گسترده اي که در اين زمينه انجام مي شود ندارند.

اميني با بيان اينکه اتحاديه قاليشويان ليستي از شماره تلفن واحدهاي غير مجاز تهيه کرده است، عنوان کرد: قوه قضاييه بايد با اتحاديه قاليشويان همکاري کند و خط تلفن هاي واحدهاي غير مجاز را که اين روزها به تک و تا و تبليغ افتاده اند را مسدود کند.

وي افزود: البته اين کار با همکاري بازرسان اصناف امکان پذير است اما پيچيدگي کار موجب شده تا اين اقدام وارد مراحل اجرايي نشود و برخوردي با واحدهاي غير مجاز و متخلف صورت نگيرد.

عضو هيات مديره اتحاديه قاليشويان درباره رسيدگي به شکايت مشتريان از واحدهاي مجازکه زير نظراتحاديه هستند، گفت : در فاکتوري که هنگام تحويل به واحدهاي قاليشويي ارايه مي شود سلامت فرش و تمامي جزئيات آن قيد مي شود و اگر آسيبي به فرش وارد شود در کميته هاي ويژه مستقر در اتحاديه کارشناسي مي شود اما اگر اين نظر کارشناسي مورد تاييد مشتريان نباشد به داداسرا ارجاع داده مي شود.

وي با اشاره به افزايش تقاضاي شست و شوي فرش در دو ماه پاياني سال گفت : توصيه ما به مردم اين است که با صرف زمان اندک از مجوز دار بودن قاليشويي که تبليغ آن را دريافت کرده اند، اطمينان حاصل کنند و به اين منظور مي توانند شماره تلفن واحدهاي مجاز را از ۱۱۸ نيز دريافت کنند.

بيکاري علت عدم جلوگيري از فعاليت واحدهاي غير مجاز قاليشويي

اميني با بيان اينکه برخي از واحدهاي قاليشويي يک شبه سبز مي شوند، گفت: واحدهاي مجاز در طول سال ماليات پرداخت مي کنند اما در زمان اوج کار برخورد قانوني با واحدهاي غير مجاز نمي شودو اين شرايط موجب کسادي بازار آنها مي شود .

وي با اشاره به ارجاع اين مشکل به وزارت صنعت و معدن عنوان کرد: متاسفانه بيکاري يکي از دلايلي است که موجب شده تا مسئولان اقدام جدي در اين زمينه انجام ندهند و طبيعي است که زمينه سوء استفاده واحدهاي غير مجاز نيز فراهم است.
منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار