کد خبر: ۳۸۳۷۸۵
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۱ 25 February 2017
به گزارش تابناک یزد،سیصد و بیست و نهمین نمایشگاه کتاب استانی و نهمین نمایشگاه بزرگ کتاب یزد با توجه به تاکید دولت تدبیر و امید بر تقویت زیرساخت های فرهنگی ،افزایش سطح مطالعه و دوستی با کتاب در جامعه، با برنامه ریزی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و همراهی گروه تعاونی پیشگامان به عنوان بزرگترین رویداد فرهنگی استان یزد از یکم تا هفتم اسفندماه در محل نمایشگاه بین المللی یزد در حال برگزاریست.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی در جمع اصحاب رسانه به مناسبت برگزاری این نمایشگاه گفت: ٥٤ هزار عنوان کتاب از ٥١٨ ناشر داخلی و ١٤ هزار عنوان کتاب از ٣٨ ناشر خارجی در ٣١٠ غرفه عرضه می شود.

«غیاثی ندوشن» همچنین حضور ٢٠ غرفه  در حوزه رسانه های دیجیتال شامل کتاب های صوتی، نرم افزارها و بازی های رایانه ای در این نمایشگاه را فرصتی برای بهره مندی از تولیدات فرهنگی دیجیتال دانست.

بر این مبنا بزرگ ترین رویداد فرهنگی استان یزد با  ٦٨ هزار عنوان کتاب در قالب هفته ای فرهنگی امکان خرید مردم با ٤٠ درصد تخفیف از کتاب و سایر محصولات فرهنگی با موضوعات مختلف را فراهم آورده است.

کارنامه نهمین نمایشگاه کتاب یزد از نگاه مردم

از اولین روز برگزاری نمایشگاه و تا این لحظه که به روزهای پایانی آن نزدیک می شویم، اقشار مختلف مردم، مسئولان، دانش آموزان، دانشجویان، علاقه مندان به فرهنگ و ادب، نویسندگان،فعالان اجتماعی و رسانه های متنوع در این نمایشگاه حضور یافته اند.
ببا توجه به اعلام رشد تعداد ناشران، آثار ارائه شده و تعداد روزهای نمایشگاه از سوی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد، به سراغ بازدیدکنندگان در غرفه های مختلف می رویم و نظرات آن ها را جویا می شویم.

گروهی از دانشجویان حاضر در نمایشگاه نظرات خود را اینگونه بیان می کنند: برای استان یزد این نمایشگاه فرصت خوبی است و ما توانستیم کتاب های مورد نیاز خود را آسان تر و با قیمت مناسب تری تهیه و با امکانی که امسال در نمایشگاه فراهم شده است آثاری که قابل دسترس نبود را با بن های تخفیف دار نمایشگاه از کتابفروشی های در نظر گرفته شده تهیه خواهیم کرد.

از فرصت های دیگر این نمایشگاه این است که متقاضیان خرید کتاب می توانند همزمان با برگزاری یک هفته ای این رویداد فرهنگی با تسهیلات اختصاص داده شده برای خرید از ١٢ کتاب فروشی در شهر یزد نیز استفاده کنند.

در غرفه های مختلف نمایشگاه خانواده های متعددی نیز مشغول خرید کتاب هستند در جمع چند خانواده حاضر و جویای نظرات آن ها می شویم:

با توجه به اهمیت سرگرمی و آموزش برای کودکان توانستیم در این نمایشگاه کتاب های سرگرمی، کمک آموزشی و نرم افزارهای مناسبی را تهیه کنیم اما به نظر می رسد باید در برنامه های فرهنگی به تولید و  ارائه آثاری متنوع و جذاب برای کودکان توجه بیشتری صورت گیرد.

جایگاه کتاب های عمومی از نگاه این خانواده ها خوب ارزیابی می شود و  اما پیشنهادی قابل توجه از سوی یکی از حاضران برای تشکیل غرفه هایی با موضوع تقویت کانون خانواده و ارائه کتاب و برنامه های فرهنگی در نمایشگاه های بعد مطرح شد.

کارگاه های آموزشی نمایشگاه نقطه قابل توجه و جذاب به ویژه برای کودکان در این نمایشگاه است که با استقبال خوبی همراه بوده و نکته دیگر رضایت بخش و مطرح شده از سوی بازدیدکنندگان می باشد.

تقویت محل برگزاری نمایشگاه کتاب و اختصاص امکانات ویژه به این حوزه از دیگر موارد مورد نظر بازدیدکنندگان نمایشگاه با مطرح نمودن این موضوع که محل دائمی برای برگزاری نمایشگاه کتاب و برنامه های فرهنگی استان در نظر گرفته شود،تاکید می شود.

غرفه از من بپرس در ورودی نمایشگاه راهنمای بازدیدکنندگان برای دسترسی آسان تر به کتاب های مورد نظر است و در تمام ساعات نمایشگاه  توانسته با پاسخگوی مناسب به  گروه های مختلف سنی ،رضایت مراجعه کنندگان در از دست دادن زمان کمتر برای رسیدن به کتاب مورد نظر را فراهم آورد.

با یکی از پژوهشگران استان یزد پای صحبت می نشینیم و او ایجاد شرایطی برای حضور ناشران بیشتر و گستردگی موضوعات متنوع در نمایشگاه کتاب یزد را پیشنهاد می کند و بر این باور است ایجاد این شرایط می تواند بازدید مردم از استان های هم جوار را به همراه داشته باشد.

برنامه های جنبی نمایشگاه نمره مثبت گرفت

همزمان با برگزاری نهمین نمایشگاه بزرگ کتاب  و رسانه های دیجیتال یزد برنامه های جنبی  متعدد و متنوعی از جمله کارگاه های آموزشی، نقد و بررسی کتاب، حافظ خوانی و سعدی خوانی، تجلیل از برگزیدگان پژوهش های فرهنگی و هنری، معرفی ایده های برتر کتاب و کتابخوانی و کارگاههای قصه گویی نیز همه روزه و در ساعت های مختلف برگزار می شود.
غرفه برنامه های جنبی نهمین نمایشگاه کتاب یزد امسال مخاطبان زیادی را به خود جذب کرد و مفتخر بود نویسندگان، پژوهشگران، تحلیلگران و هنرمندان بزرگی از سراسر ایران به ویژه سرآمدان استان یزد را در جمع بازدیدکنندگان و فرهنگ دوستان میزبان باشد.

با توجه به برگزاری برنامه های جنبی این نمایشگاه همزمان با استقبال چشمگیر مردم تا به امروز که به ایستگاه پایانی نمایشگاه نزدیک می شویم می توان غرفه برنامه های جنبی را یکی از پر بازدیدکننده ترین غرفه ها معرفی کرد.

شادی و همراهی کودکان در برنامه های قصه گویی، حضور اقشار مختلف در برنامه های مربوط به رونمایی و معرفی کتاب هایی با موضوعات متنوع و استقبال از مولانا خوانی،حافظ خوانی و سعدی خوانی نشان از جذابیت و جذب مخاطبانی با سلایق مختلف دارد.

یکی از شرکت کنندگانی که در چند روز متوالی برای بهره مندی از برنامه های جنبی در نمایشگاه حضور می یابد اینگونه به اظهار نظر می پردازد:

اولین روز از نمایشگاه برای خرید کتاب به اتفاق خانواده در نمایشگاه حاضر شدیم و به غرفه برنامه های جنبی برای شرکت در یکی از برنامه ها آمدیم و برنامه هایی جذاب برای آشنایی با شعر و ادب فارسی برگزار شد.

پس از برنامه لیست برنامه های جنبی نمایشگاه را مشاهده و در چند روز بعد نیز در چند برنامه فرهنگی و ادبی دیگر نیز با توجه به علاقه و شرایط خوبی که فراهم شده بود حاضر شدیم.

این بازدید کننده گفت:با توجه به اینکه همواره غرفه برنامه های جنبی پر مخاطب و با استقبال مردم روبه رو است به نظر من تاثیر زیادی در افزایش علاقه مندی به مطالعه دارد زیرا اهمیت ادبیات فارسی و نمونه هایی از کتاب های ارزشمند به خوبی معرفی می شود.

فرصت دیگری که غرفه برنامه های جنبی نهمین نمایشگاه کتاب یزد فراهم آورده است رقابت و فعالیت موسسه ها و نهادهای مختلف فرهنگی و هنری در ارائه برنامه های مختلف است و استقبال مردم نیز انگیزه فعالیت این گروه ها را بیشتر می سازد.

نظرخواهی از گروه های مختلف در این چند روز برنامه های جنبی نمایشگاه را به نمره مثبت رساند و بازدیدکنندگان مختلفی خواستار ادامه این برنامه ها در مناسبت های مختلف و در مکان های عمومی شهر می باشند.

آنچه نگاه بازدیدکنندگان از نهمین نمایشگاه کتاب یزد به همراه دارد نشانگر وجود زمینه های مختلف برای ارائه برنامه های فرهنگی و اجتماعی در جامعه است و مردم نیازمند فضایی برای دسترسی آسان تر به محصولات فرهنگی و برنامه های آموزشی و سرگرمی هستند و این نمایشگاه نیز بر همین اساس مورد توجه اقشار مختلف قرار گرفته است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار