کد خبر: ۳۷۷۴۳۲
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۵ 14 February 2017
به گزارش تابناک یزد،مدیرکل مرکز اسناد و کتابخانه ملی یزد با بیان این که اسناد آیینه‌ای از وضعیت زمان خود هستند، گفت: نگارش اسناد قدیمی بیانگر ساختار اجتماعی عصر خود به نسل جدید است.
«داود پاک‌طینت»  اظهار کرد: در حال حاضر چهار میلیون برگ سند در این اداره کل نگهداری می شوند که از این تعداد یک  میلیون و 400 هزار برگ فهرست نویسی شدند.

وی با اشاره به این که اسناد فهرست نویسی شده از طریق سایت www.nlai.ir قابل دسترسی برای پژهشگران است، گفت: دو میلیون 600 هزار برگ سند در حال فهرست نویسی است.

پاک‌طینت افزود: در حال حاضر بالغ بر 13 هزار جلد پایان نامه دانشجویی به مرکز اسناد یزد وارده شده که از مجموع تعداد ثبت شده تاکنون 49 پایان نامه قرآنی بوده است.

مدیرکل مرکز اسناد و کتابخانه ای ملی استان در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که اسناد این مرکز به دو بخش اداری و اهدایی تقسیم می شوند،‌ تصریح کرد: اسناد اهدایی اسنادی هستند که توسط خانواده ها و افراد حقیقی نظیر تجار،‌ پژوهشگران، ‌علما و دانشگاهیان به مرکز اسناد اهدا شده به نام خودشان ثبت و هر زمان که بخواهند برای اهدا کننده قابل دسترس است.

این مقام مسئول در مورد اسناد اداری، بیان کرد: طبق قانون هر برگ سندی که از ادارات خارج و یا وارد ادارات می‌شوند باید امحا و یا قابل نگهداری آنها با تشخیص کارشناس مرکز اسناد و کتابخانه ملی انجام شود.

وی ادامه داد: اسناد اداری بعد از این که وارد مرکز اسناد شدند وارد چرخه ضدعفونی و فهرست نویسی شده و در نهایت از طریق سایت www.nlai.ir در دسترس متقاضیان قرار می‌گیرند.

پاک‌طینت در بخش دیگری از سخنان خود به خبرنگار ایسنا- منطقه یزد در مورد اهمیت سند، گفت: هر برگ سند به دلیل این که دو بحث ظاهری و باطنی را برای ما بیان می‌کند دارای اهمیت است.

مدیرکل مرکز اسناد یزد افزود: در بسیاری از مواقع شاید به ظاهری سندها از انتصاب و عزل، معامله، نقل و انتقال صحبت می‌کنند ولی در باطن بعد از گذشت یک یا دو دهه از تاریخ نگارش اسناد بیانگر ساختار اجتماعی عصر خود به نسل جدید و دیگر نسل‎‌های بشری را مطرح می کنند.

وی بیان کرد: سندها هرکدام آیینه ای از وضعیت سیاسی،‌اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی زمان خودشان هستند.

پاک طینت در مورد این که برخی از سندها که علاوه بر متن درون آنها مسائل دیگری را هم برای نسل‌های آینده مشخص و بیان می‌کنند،‌گفت: شهربانی وقت در سال 1357 گزارشی از سخنرانی شهید صدوقی در حظیره نوشته، و در این گزارش در حال حاضر به عنوان سند رسمی در مرکز استان یزد نگهداری می شود، آمده سخنرانی در تاریخ 25 شهریور 57، بعد از نماز مغرب و عشا انجام شده و بین صحبت شیخ محمد صدوقی مسجد لرزیده و جلسه نیمه تمام مانده است.

وی خاطرنشان کرد: این سند در زمانی که تولید شده به عنوان سند امنیتی بوده ولی در عصر امروز بعد از دقت در وقایع تاریخ همزمان با نگارش سند مشخص می شود که زمان نگارش این سند مصادف بوده با زلزله طبس.

این مقام مسئول در پایان اظهار کرد: یعنی این سند که در زمان خودش سند امنیتی بوده،‌امروز به یک سند زمین شناسی تبدیل شده که مستند به ما بیان می کند که زلزله طبس مسجد حظیره یزد را لرزانده است.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار