حال و هوای این روزهای منزل امام
بیت قدیمی امام خمینی(ره) که در سال ۴۲ و زمان آغاز نهضت در آن سکونت داشتند، هم اکنون میزبان زائران و علاقمندان به امام راحل از سراسر جهان است.
کد خبر: ۳۷۴۶۶۱
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۸:۴۵ 08 February 2017
به گزارش تابناک قم، خانه امام خمینی(ره) در قم تنها دارایی مادی رهبر کبیر انقلاب اسلامی ایران است که از سهم الارث پدری آن را خریداری کردند. این خانه در روزهای دهه مبارک فجر میزبان انبوهی از علاقمندان امام راحل است.

خانه قدیمی امام راحل در قم، درسال ۷۳ توسط سید احمد خمینی در اختیار دفتر آیت‌الله خامنه‌ای قرار گرفت و در تاریخ ۱۱ تیر ۱۳۷۵ با شماره ثبت ۱۷۴۵ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید و امروز محل پاسخگویی به سؤالات شرعی مقلدین امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری است.

در یکی از روزهای دهه فجر که برای تهیه گزارش از این خانه تاریخی به آنجا رفته بودم با تعدادی از بازدیدکنندگان این خانه تاریخی گفتگو کردم.

رئیس مبلغین مجلس وحدت پاکستان در حاشیه دیدار از بیت امام خمینی(ره) در قم در گفتگو با خبرنگار مهر اظهارداشت: صدای اسلام از خانه امام خمینی(ره) در قم بلند شد و به تمام جهان رسید؛ بیت بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران جایی است که ندای «هل من ناصر ینصرنی» از آن شنیده شد و تمام یاران ایشان این صدا را شنیدند و به او پیوستند و تا پای جان برای رسیدن به آرمان‌های اسلام محکم و پابرجا ماندند.

ما اینجا که می‌آییم آرزوی کربلا می‌کنیم

حسین بهشتی با بیان این که خانه امام یعنی خانه انقلاب، خانه شهدا و خانه عشق ما، گفت: اینجا که می‌آییم آرزوی کربلا می‌کنیم.

وی تأکید کرد: پس از ۱۴۰۰ سال از پیدایش اسلام در دنیا تنها امام خمینی(ره) بود که علم اسلام را برداشتند و نظام شاهنشاهی را سرنگون و اسلام را دوباره زنده کردند.

رئیس مبلغین مجلس وحدت پاکستان با بیان این که صدای ولایت فقیه از این خانه بلند شد، گفت: امام راحل با قاطعیت گفتند «من تو دهان شاه می‌زنم» و توانستند این کار را عملی کنند.

وی تصریح کرد: اسرائیل و آمریکا از همان افکار بلند امام در هراسند و امروز وقتی حضرت آیت الله خامنه‌ای سخن می‌گویند آن‌ها می‌ترسند و ما هم به برکت امام در کشورمان شجاع شدیم یعنی انقلاب ایران به ما شجاعت بخشید.

فکر می‌کردیم خانه امام خیلی بزرگ و مجلل باشد

حاجی حیدر از کشور هندوستان نیز درباره دیدار از بیت امام راحل در قم به خبرنگار مهر گفت: ما فکر می‌کردیم خانه امام خیلی بزرگ و مجلل باشد وقتی این فضا را دیدیم بسیار متعجب شدیم.

یکی از خانم‌ها نیز اظهار داشت: من عطر امام را در این خانه استشمام می‌کنم امروز که به این مکان آمدم یاد پیروزی انقلاب و آمدن امام به قم افتادم چه روزهای پر شور و شعفی بود مردم از صمیم قلب شاد بودند.

وی ادامه داد: شور و حال آن زمان قابل وصف نیست هیچ‌کس از خوشحالی نمی‌توانست روی پایش بایستد، پیرمردها انگار جوان شده بودند همه مسافت زیادی را از محله‌های مختلف پیاده می‌رفتند تا به امام برسند و یک نگاهش پس از گذشت سال‌ها از یادها نمی‌رود.

این خانم افزود: امام گفته بودند که هر روز از یک محله سرزده دیدار می‌کنند و با صدای شادی و صلوات مردم متوجه حضور امام می‌شدند و همه سراسیمه به کوچه‌ها می‌آمدند تا امام را ببینند.

وی گفت: بسیاری ازمردم شهر قم هر روز عصر پیاده به خیابان شهدا می‌رفتند تا امام خمینی(ره) از بالای پشت بام خانه دامادشان برایمان دست تکان می‌داد و نگاه امام پس از گذشت سال‌ها از یادم نمی‌رود.

اینجا هشتمین منزل امام پس از ۱۶ سال مستأجری است

بعد از گفتگو با تعدادی از بازدیدکنندگان، سراغ مسئول فرهنگی بیت امام در قم می‌روم. حجت الاسلام عزت‌الله کاظمی که برای هر گروهی که وارد می‌شدند حدود ۱۵ دقیقه سخنرانی می‌کرد درباره بازدیدهای روزانه می‌گوید: این بیت روزانه به طور میانگین ۲۵۰ نفر بازدید کننده دارد اما در برخی از روزها مانند ایام دهه فجر بازدیدها بیشتر است و ۱۲ بهمن بیش از هزار نفر به اینجا آمدند و روزهای دیگر حدود ۵۰۰ بازدید کننده دارد.

وی درباره بازدیدکننده‌های خارجی هم گفت: میهمان‌های مختلفی در طول سال از کشورهای مختلف برای دیدن این خانه می‌آیند که در این میان عراق، پاکستان، بحرین و کشمیر هندوستان بیشتری بازدید را دارند.

حجت الاسلام کاظمی افزود: پنج‌شنبه‌ها نیز ۴۰ نفر از خانواده شهدای سوریه به اینجا می‌آیند.

وی درباره مراسم‌های ویژه این ایام نیز اظهار داشت: از ۱۲ تا ۲۲ بهمن‌ماه جلساتی نیز در این بیت برپا می‌شود که چهارشنبه جلسه قرآن با حضور قاریان بنام با هماهنگی شورای تبلیغات اسلامی و پنج‌شنبه صبح زیارت عاشورا با همت دفتر تبلیغات و سخنرانی حجت الاسلام حسینی قمی بود.

مسئول فرهنگی بیت امام در قم اظهار داشت:‌ این مکان به عنوان دفتر شماره دو مقام معظم رهبری در قم فعالیت دارد.

وی با بیان این که اینجا هشتمین منزل امام پس از ۱۶ سال مستأجری است، اظهار داشت: امام خمینی(ره) پس از یک سال مستأجری در این خانه در سال ۱۳۲۵ این خانه را ۱۳ هزار تومان از محل فروش ملک میراثی ایشان در خمین خریداری و تا سال ۱۳۴۲ در آن زندگی کردند.

مسئول فرهنگی بیت امام راحل درخصوص ساعت بازدید از این مکان نیز گفت: این بیت از ساعت ۸ صبح تا اذان ظهر و از ساعت ۱۵ تا اذان مغرب آماده بازدید عموم است.
منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار