مادامیکه نخاله های ساختمانی ،فاضلابهای رها شده محیطی امن و مناسب ر ابرای تولید ،تکثیر و پراکنش حشره ناقل این بیماری مهیا نموده ودستگاههای خدماتی و مرتبط بر این موضوع مهم چشم می بندد ،نباید انتظار داشت در کوتاه مدت وبا اجرایی نمودن راهکارهای مقطعی وهزینه بری نظیر سمپاشی واتلاف وقت و سرمایه ،شاهد ریشه کن شدن عامل این بیماری در شهرستان مهران بود.
کد خبر: ۳۷۲۶۲۵
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۴ 05 February 2017

تابناک ایلام علی اصغراسدی::تاجایی که به یاد دارم نام "سالک" برای اولین باردر دوران دفاع مقدس به گوشم خورد ،آن زمان که بسیاری از رزمندگان حاضر در مناطق عملیاتی مهران ،دهلران ،خرمشهر ونقاط دیگری از استان خوزستان ،در معرض آسیبهای جدی این بیماری پوستی قرار گرفته و تبعات روحی وجسمانی آن تا ماهها روح وروان مبتلایان را آزار می داد.

آن دوران همه چیز به جنگ گره خورده بود ،عده ای تصنعی بودن این بیماری در اذهانشان شکل گرفته بود ،وبسیاری دیگر نیز آلودگی ها،خرابیها و تلنبار شدن نخاله ها وخرابه های ناشی از جنگ را عامل انتشار این بیماری پوستی عنوان می کردند وبا گذر زمان و شفاف شدن زوایایی علمی آن ،مشخص شد که این گروه بیراه هم نگفته اند.

اینک سالها از آن دوران گذشته وبسیاری از خرابی ها مرمت گشته است وعلیرغم تغییر جدی در وضعیت بهداشت وسکونتگاههای مردم در روستاها وشهرهای مختلف، باز هم سالک حسابی می تازد و بطور جدی، مردم نواحی گرمسیری استان نظیر دهلران وبا حجم وسیعتری شهرستان مهران را می آزارد وبهتر است که بگوییم زندگی سخت وطاقت فرسا وتوام با دلهره ای ر ا برای مردمان این دیار رقم زده است.

براساس یافته های علمی ،ناقل بیماری سالک پشه ای است که در محیط های کثیف نظیر فاضلابهای رهاشده،نخاله های ساختمانی ،اصطبلها و مکانهای مرطوب وگرم تکثیر یافته و با گزش پوست انسان ،عوارض بسیاری نظیرزخمهای عمیق که التیام آنها بیش از یکسال تداوم دارد از خود بر جای می گذارد.

با گذری کوتاه در سطح شهر مهران ،بسیاری از عوامل شکل گیری این بیماری پوستی خطرناک به وضوح قابل مشاهده است ،مواردی که اگر سالها پیش با فرهنگ سازی وجدیت متولیان از سطح شهر جمع آوری ومعدوم می شدند ،شاید اینک اثری از این بیماری خطرناک وآزار دهنده پوستی در سطح این شهرستان قابل مشاهده نبود.

یکی از موضوعاتی که این روزها علاوه بر رنج بیماری، بر مردم این شهرستان تحمیل می شود، بی توجهی دستگاههای متعدد خدماتی وبهداشتی این شهرستان است که هرکدام به نوعی برای فرار از تبعات اجتماعی ناشی از آن، توپ را به زمین دیگری انداخته وبجز شعار پراکنی هیچگونه آثار مثبتی برای بیماران و مردم بدنبال نداشته است.

درحالیکه یافته های علمی به صراحت منشاء شکل گیری پشه ناقل این بیماری را اعلام ومسئولین بهداشتی استان وشهرستان مهران بخوبی به این مقوله واقفند ،بدون شک مادامکیه ریشه های این بیماری که از مسیر تعامل وهمکاری دستگاهای مختلف می گذرد خشکانیده نشود ،تجویر راهکارهای موقتی نظیر واکسیناسیون یا درمان بیماران راه به جایی نخواهد برد.

مسلما مادا میکه نخاله های ساختمانی ،فاضلابهای رها شده محیطی امن و مناسب ر ابرای تولید ،تکثیر و پراکنش حشره ناقل این بیماری مهیا نموده ودستگاههای خدماتی و مرتبط ،بر این موضوع مهم چشم می بندد ،نباید انتظار داشت در کوتاه مدت وبا اجرایی نمودن راهکارهای مقطعی وهزینه بری نظیر سمپاشی واتلاف وقت و سرمایه ،شاهد ریشه کن شدن عامل این بیماری در شهرستان مهران بود.

لازم است دستگاههای مرتبط ،مسئولانه و با پرهیز ازشانه خالی نمودن از زیر مسئولیت خطیری که قانون بر عهده آنها گذارده است ،بصورت ریشه ای وعلمی به این مقوله مهم واثر گذار بر زندگی مردم شهرستان مرزی مهران ورود کرده و ریشه های این بیماری را در نطفه بخشکانند.

بدیهی است بیماری سالک با برجای گذاشتن ضایعات جبران ناپذیر بر روی نقاط مختلف بدن خصوصا با تهاجم به چلک وبینی ممكن است موجب ايجاد ضايعه ماندگار در چهره و يا تغيير شكل شديد در بيمار شودودرد ورنجهای روحی وروانی ناشی از آن تا پایان عمر ،بیمار را همراهی نماید .بنابراین بهتر است از همین امروز کار مبارزه جدی آغاز شود زیرا ممکن است فردا دیر باشد.



اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار