در حالی که فروش بلیت‌های سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر در تهران و برخی استان‌ها آغاز شده، سینماهای آذربایجان‌شرقی به عنوان یکی از میزبانان این جشنواره هنوز از جزئیات برگزاری آن اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند.
کد خبر: ۳۶۷۰۱۷
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۶ 25 January 2017

به گزارش تابناک تبریز، این دومین بار است که همزمان با پایتخت فیلم‌های جشنواره فجر در تبریز هم اکران می‌شود تا سینما دوستانِ همیشه از قافله عقب مانده شهرستانی هم سهمی در تازه‌های فرهنگ و هنر داشته باشند.

معاون هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد و اسلامی آذربایجان‌شرقی ضمن تایید این خبر می‌گوید: جشنواره فیلم فجر استانی با 20 عنوان فیلم از 15 تا 25 بهمن‌ماه امسال همزمان با جشنواره فیلم فجر تهران در سینما ناجی تبریز برگزار خواهد شد.

علی محرمی در پیگیری ما، با خودداری ارائه اطلاعات تکمیلی و پاسخ به سئوالاتی از نحوه و جزییات برگزاری این جشنواره، صرفا با گفتن اینکه فعلا در همین حد مشخص شده است از ادامه گفت‌وگو اجتناب می‌کند.

حالا که کمتر از 10 روز تا زمان اکران فیلم‌های جشنواره فجر در تبریز باقی مانده، سینما دوستان هیچ اطلاعی از نحوه خرید بلیت و جزییات نمایش فیلم‌ها ندارند، برای پیگیری این موضوع بهتر می‌بینیم به طور مستقیم با خود سینماها تماس بگیریم.

مسؤوول مرتبطی در سینما 29 بهمن تبریز در پاسخ به اینکه «اکران فیلم‌های جشنواره فجر بر چه اساسی است؟ » با بیان « ما اطلاعی نداریم» بدون خداحافظی مکالمه را قطع می‌کند.

برای پیگیری بیشتر با سینما ناجی که تنها سینمای خصوصی و تقریبا استاندارد تبریز به شمار می‌رود تماس می‌گیرم، کسی که تلفن را جواب داده خیلی محترمانه توضیح می‌دهد: « ما هم هیچ خبری نداریم، فقط می‌دانیم طی یک بازه زمانی مقرر شده اکران فیلم‌ها در سینما ناجی و سینما فلسطین باشد، ولی در مورد ساعات سانس‌ها، نام فیلم‌ها، برنامه‌های جانبی و.... هیچ گونه اطلاعات دیگری نداریم. »  آقای پاسخ دهنده در سینما ناجی پیشنهاد می‌دهد: « این موارد را از امور سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد پیگیری کنید شاید آنها مطلع باشند. »

روزگاری در این شهر اولین سینما آغاز به کار کرد و به بیانی هنر هفتم ایران با تبریز جان گرفت، برگزاری چندین دوره جشنواره فیلم وحدت، نقطه عطف دیگری است که در بازگویی و معرفی تاریخ هنری و فرهنگی این شهر می‌توان از آن یاد کرد.

تبریز که همیشه به دستاوردهای هنر و فرهنگ پیشین بالیده، اکنون با اندامی نحیف و جسمی بی‌روح در این عرصه، تنها به ارتزاق از ته مانده‌ها چشم دوخته و هر از گاهی سهیم شدن و حضور در یک محفل را نعمت و غنیمت می‌داند.

کم نبوده مواردی که مسؤولان تماشای فیلمی را برای شهرستان مناسب ندیده‌ و علاقه‌مندان از دیدن آن محروم مانده‌اند، اکران محدود و نامناسب زمانی، کیفیت پایین صدا و تصویر و شرایط  بد سینماها، از جمله مواردی است که سینما دوستان تبریزی سال‌هاست به ناچار با آن کنار آمده‌اند و تنها انتظار و نه توقع(!) موجود، رسیدن به پرده و اکران فیلم ها در شهرستان است.

حالا موضع نامشخص و عدم ارائه جزئیات برنامه برگزاری جشنواره فیلم فجر استانی طی سال 95 در حالی از سوی مسؤولان فرهنگ و ارشاد استان اتخاذ شده که پیش از این مدیرکل سابق این اداره دلیل عدم تداوم برگزاری جشنواره فجر پس از سال 92 را در راستای اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در عرصه فرهنگی اعلام کرده بود.

البته این گفته‌ها در آن زمان با انتقاد صریح رئیس حوزه هنری استان مواجه شد و میلانی توجیه اداره کل فرهنگ و ارشاد آذربایجان‌شرقی در موضوع دلیل عدم پیگیری جشنواره فیلم فجر استانی در سال 93 را مربوط به وجود سایر مسایل و مشکلات دانسته و گفته بود: اقتصاد مقاومتی را در بخش‌ های اقتصادی و صنعتی محقق کنیم و عرصه فرهنگی را بیش از این مورد ظلم و جور قرار ندهیم.

حوزه هنری استان نقشی در برگزاری جشنواره فجر سال 95 ندارد

مدیر یکی از سینماهای تحت پوشش حوزه هنری استان که در دوره گذشته میزبان جشنواره فیلم فجر در تبریز بود، با ابراز بی‌اطلاعی از شرایط برگزاری این جشنواره در سال جاری می‌گوید: طی روزهای اخیر صرفا در حد سایت‌های خبری از این موضوع اطلاع دارم و از جزییات بی‌خبرم.

شهرام خزرایی با تاکید بر عدم اطلاع از نحوه و جزییات  این موضوع، می‌افزاید: اداره کل فرهنگ و ارشاد آذربایجان‌شرقی متولی جشنواره است و در دوره گذشته نیز ما صرفا فیلم‌ها را اکران می‌کردیم و برنامه‌ریزی‌ها و تصمیمات از سوی آنان انجام می‌شد.

مدیر سینما 29 بهمن تبریز در واکنش به انتخاب سینما ناجی برای اکران فیلم‌های جشنواره فجر استانی در سال‌جاری، خاطرنشان می‌کند: البته هنوز مشخص نیست و به هر حال این موضوع هم نظر مدیران اداره کل فرهنگ و ارشاد استان بوده و حتما تمام مسائل و جوانب آن را مدنظر قرار داده‌اند.

می‌توان در تبریز هم مانند تهران فیلم های جشنواره را در چند سینما اکران کرد

یاشار اسکندری را بیشتر سینما دوستان تبریزی به واسطه برخورد و استقبال گرمش در سینما 29 بهمن می شناسند، او آمدن فیلم‌های جشنواره فجر به تبریز را اتفاقی خوب عنوان می‌کند و می‌گوید: با کار کارشناسی شده و تشکیل کمیته می‌توان شاهد برگزاری این جشنواره بهتر از دوره گذشته باشیم.

اسکندری توجه به برنامه‌های جنبی مانند جلسات نقد و بررسی، کارگاه‌ها و حضور کارگردانان و عوامل فیلم‌ها را مهم‌تر از صِرف اکران فیلم دانسته و ادامه می‌دهد: به هر حال تمام فیلم‌ها بعد از مدتی اکران عمومی می‌شوند و آنچه این اتفاق فرهنگی و هنری را جلوه‌گر می‌کند و مورد استقبال قرار می‌دهد، برنامه‌های جنبی است که باید برای تحقق آن توجه شود.

وی اختصاص یک سالن سینمایی برای برگزاری جشنواره فیلم فجر استانی در تبریز را عدم استفاده از فرصت عنوان کرده و می‌گوید: چه اشکالی دارد که ما هم مانند تهران در نقاط مختلف شهر امکانی فراهم کنیم تا عموم مردم از این فرصت بهره‌مند شوند، حتی می توانیم در شهرستان‌های دیگر استان  هم این فیلم‌ها را اکران کنیم، چرا که حق طبیعی همه مردم است که از یک رویداد ملی فرهنگی بهره‌مند شوند.

شرایط برابر برای بهره‌مندی عموم مردم فراهم شود

این فعال هنری تبریز درخصوص شرایط دیگر سینماها و امکان اکران فیلم ها با کیفیت مناسب در  آنها، با بیان اینکه به لطف مجهز شدن به سیستم دیجیتالی، اکثر سینماها این امکان را دارند، می‌افزاید: حداقل می‌توان در کنار سینما ناجی، در سینما 29 بهمن هم تعدادی از فیلم‌ها را اکران کرد و شرایط را برای علاقه‌مندان تسهیل کرد.

یاشار اسکندری، مدیریت سینما 29 بهمن تبریز را علاقه‌مند به حضور پرشور سینمادوستان قلمداد کرده و عنوان می‌کند: مدیریت جدید این سینما دغدغه‌مند مشکلات و مسائل ذکر شده است و نیروی انسانی پر تلاش و زحمتکش از جمله ویژگی‌های آن است که مطمئنا شرایط برگزاری جشنواره فجر را با تمام توان فراهم می‌کنند.

حال که مسؤولان مربوطه در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در فاصله کوتاه باقی مانده تا 15 بهمن، یعنی زمان آغاز جشنواره فیلم فجر استانی در تبریز، از بحث و گفت‌وگو در این خصوص اجتناب می‌کنند، آنچه از ظاهر امر پیداست، برنامه‌ریزی‌های لازم صورت نگرفته و یا هنوز کامل مشخص نشده است.

وضع بلاتکلیفی موجود در این بحث در حالی است که سینما دوستان تبریزی، مشتاقانه در انتظار اعلام جزییات از نحوه برگزاری جشنواره فیلم فجر استانی در 15بهمن سال جاری هستند تا بار دیگر همزمان با سراسر کشور تازه‌های سینما را به تماشا بنشینند.

در این میان، امیدها بر آن است که مدنظر قرار دادن موضوعات مطرح شده و رسیدگی به مسائل و مشکلاتی که سال 92 در اولین دوره اکران فیلم‌های جشنواره فجر شاهد آن بودیم، مورد توجه قرار گیرد.

شاید مطالبه‌گری، همان امر مورد غفلت قرار گرفته از سوی اهالی این عرصه و عموم مردم باشد که با بی‌توجهی به آن، حقوق بر حق‌شان تحقق نمی‌یابد.

در مواردی همچون موضوع جشنواره فجر هم، مسؤولان در حد رفع تکلیف با آن روبه‌رو می‌شوند و دغدغه‌ای برای جلب رضایت حداکثری مردم ندارند. آنچه هست را کافی جلوه می‌دهند و مردم نیز بنا به باور غنیمت شمردن، در هر شرایطی تن به استفاده از فرصت می‌دهند.

تمام این اوصاف در حالی مطرح می‌شود که مدیران ارشد شهری و استانی طی ماه‌های اخیر بر طبل فتح الفتوح تبریز 2018 نواخته‌اند و در تدارک پایتخت قرار دادن و میزبانی از گردشگران جهان اسلام  هستند. باید به نظاره نشست دید، شهری که در برگزاری همزمان جشنواره‌ای ملی مانند فیلم فجر، با محدودیت مواجه بوده و از جوانبی مثل امکانات و ساختار، ناتوان است، چگونه متولی و میزبان رویدادی جهانی خواهد بود.

................................................

گزارش از کریم جمالی – سحر فکردار



اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار