سرپرست پایگاه جهانی باغ های تاریخی استان یزد اعلام کرد: به مناسبت هفته میراث فرهنگی، 9 باغ ثبت شده در فهرست میراث جهانی یونسکو با عنوان باغ ایرانی در عمارت بادگیر باغ دولت آباد یزد به دو زبان فارسی و انگلیسی معرفی می شوند.
کد خبر: ۳۶۵۷۳
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۹ 19 May 2015
به گزارش تابناک یزد، علی اصغر صمدیانی در این خصوص گفت: این معرفی در قالب برپایی نمایشگاه  به مدت یک هفته در باغ دولت آباد یزد برای بازدید عموم دایر شده است.

این مسوول خاطرنشان کرد: در ایران 9 باغ با عنوان باغ های ایرانی که در برگیرنده همه لایه های هویت ایرانی است، در سال 2011 میلادی با شماره 1372 در فهرست میراث جهانی سازمان یونسکو ثبت شد که در این نمایشگاه سعی کرده ایم به معرفی آنها بپردازیم.

وی افزود: باغ ایرانی یکی از کهن ترین مظاهر هنر ایرانی است که در حدود 50 قرن با تداومی شگفت انگیز اندیشه و آهنگ زندگی ساکنان سرزمین پهناوری را متبلور ساخته است.

سرپرست پایگاه جهانی باغ های تاریخی استان یزد اضافه کرد: نظم، قاعده و قوانینی که باغ های ایرانی را شکل می دهد، چیزی نیست جز تعبیری از نظام کیهانی، خصوصاً زمانی که این نظم با توجهی انتزاعی به عالم هستی انطباق می یابد همخوانی تصویر و تصور، راز آفرینش این اثر هنری است ، شاید در کمتر اثر هنری بتوان رابطه انسان و جهان هستی را چنین ملموس و هیجان انگیز بیان کرد.

وی ادامه داد: شکل باغ در ایران از دیرباز تاکنون با چگونگی آب و هوا و میزان آب تناسب تمام داشته و گاه برای ایجاد باغ در زمینی مناسب از نقاط دوردست به وسیله قنات آب به دست می آورده اند و در جدول ها و جوی های منظم به باغ می رسانده اند.

صمدیانی خاطرنشان کرد: در واقع اهمیت آب در باغ های ایرانی بیش از هر عامل دیگری است و طرح باغ ها که به صورت تقریباً یکنواخت و همانند در بیشتر شهرهای ایران دیده می شود، متناسب و تابع این نیاز است. جدول بندی و جوی سازی منظم باغ های ما خود دلیل جلوگیری از هدر رفتن آب است؛ این طرح ها بیشتر به شکل مستطیل و دارای دو خیابان اصلی بوده و برای آبیاری سایر قسمت ها جوی های آب در وسط یا طرفین این خیابان ها ساخته می شود.

این مسوول یادآور شد: اصلی ترین عمارت باغ 'عمارت هشتی' یا 'عمارت هشت' نام دارد که در انتهای محور اصلی باغ و متصل به دیوار جنوبی است، این عمارت کوشک اصلی باغ دولت آباد محسوب می شود و به سبب وجود بادگیر مرتفع آن (30متر و 80 سانتی متر) شهرت خاصی دارد که محل برگزاری نمایشگاه نیز هست.

سرپرست پایگاه جهانی باغ های تاریخی استان یزد ادامه داد: در عمارت هشت ، سه درب ارسی وجود دارد که یکی از آنها رو به باغ و درب های دیگر در دو طرف عمارت قرار گرفته اند؛ دربی که رو به باغ قرار گرفته در دهه 50 هجری شمسی ساخته شده است، یکی از درب های دو طرف عمارت نیز در سال 78 ساخته و در نمای بنا قرار گرفته و درب دیگر هم اکنون به صورت قرینه با درب دیگر در حال بازسازی است.

به گفته وی ، عملیات بازسازی درب عمارت هشت با هزینه ای بالغ بر 600 میلیون ریال از سوی متولی باغ در حال انجام است.

صمدیانی در پایان یادآور شد: هنر گره چینی هنری زیبا و اصیل است که به دلیل زحمت زیاد هزینه زیادی هم در بر دارد و می توان نمونه های این هنر را که بر روی چوب انجام گرفته در اماکن متبرکه مانند آستان قدس رضوی و یا حرم شاه عبدالعظیم مشاهده کرد.

وی یادآور شد: روش تولید گره چینی به این صورت است که ابتدا طراحی و رسم گره مورد نظر براساس اندازه کار انجام می شود سپس از روی قسمت های مورد نیاز گره رسم شده الگو یا قالب برداشته و در اندازه مورد نظر ساخته می شود.



گره ها اتصالات کوچکی از چوب هستند که به صورت زبانه ای به یکدیگر قفل می شوند و از هیچگونه چسب و میخی در اتصال آنها استفاده نمی شود. نقش های زیبای ایجاد شده هرچه ظریف تر باشند، از نظر هنری ارزش بیشتری دارند. در پایان کار گره ها کنار هم چیده شده و اتصال های ساخته شده با هم درگیر می شوند و سپس شیشه های رنگی برش خورده در کار استفاده می شود که زیبایی خاصی به کار می بخشد.

باغ های پاسارگاد و ارم در شیراز، فین در کاشان، چهلستون در اصفهان، عباس آباد در بهشهر، شازده ماهان در کرمان، دولت آباد یزد، پهلوانپور مهریز و اکبریه در بیرجند که معرف الگوی اصیل باغ ایرانی در دوره ها و اقلیم های مختلف هستند، در فهرست میراث جهانی به ثبت رسیده است.

هم اکنون دو باغ تاریخی دولت آباد یزد و پهلوانپور مهریز تنها آثار ثبت شده در فهرست میراث جهانی در استان یزد هستند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار