مطلق مطرح کرد:
مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت گفت: سالانه ۴۴۰ هزار فرصت فرزند آوری در کشور از دست می رود.
کد خبر: ۳۶۳۱۱
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۰ 18 May 2015

به گزارش مهر، محمد اسماعیل مطلق در همایش تبیین سیاست های کلی جمعیت در اردبیل تصریح کرد: از این تعداد ۴۱۰ هزار مورد زنان ازدواج نکرده است.

وی با بیان اینکه شش میلیون و ششصد هزار نفر دختر ۱۵ الی ۴۹ ساله مجرد در کشور داریم، اضافه کرد: ۱۰ هزار فرصت باروری به دلیل فوت همسر و ۲۰ هزار مورد به دلیل طلاق از دست می رود.

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت از جمله عوامل تاثیر گذار در نرخ باروری را سقط جنین و مرگ نوزاد یا مادر باردار عنوان و اضافه کرد: در سال گذشته از یک میلیون و ۷۵۰ هزار باروری، یک میلیون و ۵۳۰ هزار مورد فرزند آوری به ثبت رسیده است.

مطلق معتقد است مقایسه این دو رقم نشان می دهد مسئولان مربوطه باید اقدامات جدی در ارتقا بهداشت، کاهش سقط جنین و مرگ نوزاد داشته باشند.

وی افزود: هر چند مرگ نوزاد در حال حاضر ۱۰ در هزار تولد است اما باید تلاش  شود این رقم به هفت در هزار برسد.

این مسئول از جمله برنامه های دفتر سلامت وزارت بهداشت را کاهش مرگ ۳۰ الی ۷۰ ساله ها عنوان و اضافه کرد: در عین حال باید کاهش فاصله از اولین بارداری تا ازدواج و کاهش فاصله تولد دومین فرزند از اولی و سومی از دومی مورد توجه باشد.

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت با تاکید به کاهش نرخ باروری از حد جایگزینی اضافه کرد: در صورتی که سیاست های راهبردی ابلاغی از سوی رهبری به صورت دقیق اجرا شود مشکلات رفع خواهد شد.

مطلق با اشاره به اجرای نامناسب سیاست های جمعیتی اضافه کرد: در سال ۷۱ هر چند به اهداف سیاست های تعدیل جمعیت رسیدیم اما در این سیاست بازنگری نشد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر میزان باروری به ۱.۸ در کشور رسیده است، گفت: در برخی استان ها حتی این رقم ۱.۴ نیز است.

این مسئول  تصریح کرد: به غیر از دو استان سیستان و بلوچستان و هرمزگان با نرخ باروری بالای ۲.۱ در مابقی استان ها این نرخ ۱.۸ و یا کمتر از آن است.

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت با اشاره به تاثیر قابل توجه افزایش سن ازدواج در کاهش باروری گفت: میانگین سن ازدواج برای خانم ها ۲۴ سال و برای آقایان ۲۷ سال است و در تهران حتی ۳۰ سال نیز مشاهده شده است.

مطلق با اشاره به کاهش ازدواج از سال ۸۵ تا ۹۳ افزود: بر اساس یک نظر سنجی ۳.۵ درصد از پاسخ دهندگان ازدواج را به عنوان هدف مهم خود اعلام کرده اند.

وی افزود: در این نظر سنجی نگرانی ها به ترتیب اولویت اشتغال، تحصیل، مسائل مالی، افزایش مهارت، رسیدن به مقام و خدمت به مردم و سپس ازدواج عنوان شده است و تنها ۴.۴ درصد از پاسخ دهندگان از ازدواج به عنوان نگرانی اصلی خود یاد کرده اند.

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت در عین حال به نتایج مطالعات دیگری نیز اشاره کرد و گفت: بر اساس این مطالعات افرادی که ازدواج مناسب دارند به نسبت مجردان طول عمر بیشتر، امید به زندگی بیشتر، سلامت روانی بهتر، شادتر، ارتباطات اجتماعی بهتر، سلامت جسمی و امنیت بیشتر داشته و کمتر در معرض رفتارهای مخاطره آمیز هستند.

مطلق تاکید دارد که این مطالعات نشان می دهد رشد عاطفی در افرادی که ازدواج مناسب دارند بیشتر از مجردان است و در عین حال ازدواج نامناسب سلامت کمتری را برای فرد به دنبال دارد.

این مسئول با تاکید به اهمیت کیفیت زندگی مشترک به روند افزایش طلاق در سال های ۸۵ تا ۹۳ اشاره کرد و گفت: بررسی ها نشان می دهد وضعیت مشابه در استان اردبیل نیز وجود دارد.

وی با بیان اینکه بر اساس یک نظر سنجی افراد در آستانه ازدواج نرخ باروری مورد نظر خود را ۲.۳ عنوان کرده اند، افزود: تعارض این مهم با واقعیت نشان می دهد مسئولان باید با ارزیابی عمیق مشکلات نسبت به چاره جویی اقدام کنند.


منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار