مسوول اداره امور عشایر شهرستان فیروزکوه از ورود عشایر کوچ رو بومی و میهمان به مناطق ییلاقی این شهرستان خبر داد و گفت: کم آبی و خشک شدن علوفه مراتع مهمترین مشکل عشایر منطقه است.
کد خبر: ۳۶۲۰۲
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۷ 18 May 2015
عین الله اسفندیار در گفت وگو با ایرنا با اشاره به آغاز فصل کوچ عشایر بومی و میهمان به شهرستان فیروزکوه خاطرنشان کرد: این عشایر که تاکنون در مناطق قشلاقی استان سمنان به سر می بردند، کوچ بهاره خود را به فیروزکوه آغاز کرده و بعضا در ایل راه ها به سر برده و تا 15 خردادماه آینده به طور کامل در مناطق ییلاقی سراسر شهرستان مستقر خواهند شد.

وی گفت: عشایر مزبور افزون بر600 خانوار بومی و 300 خانوار میهمان هستند که بیش از 300 هزار رأس دام دارند.

مسوول اداره امور عشایر شهرستان فیروزکوه افزود: بحران کم آبی و خشک شدن مراتع علوفه به دلیل کاهش بارندگی ها در سال گذشته دو معضل اساسی پیش روی عشایر شهرستان در سال جاری خواهد بود.

وی افزود: در راستای کاهش مشکلات عشایر، آبرسانی سیار به مناطق ییلاقی در دستور کار قرار خواهد گرفت، اما عشایر مجبور به تعلیف دستی دام های خود خواهند بود.

اسفندیار تصریح کرد: نصب حمام های خورشیدی، چراغ های معابر خورشیدی، آبرسانی سیار، توزیع سیلندر گاز مایع، اجرای پروژه های تامین آب، بهسازی آب چشمه ها و احداث لوله با هدف انتقال مناسب تر آب به مناطق ییلاقی، از اقداماتی است که در راستای رفاه حال عشایر منطقه و خدمات رسانی به آنان پس از استقرارشان در منطقه در دستور کار قرار خواهد گرفت.

وی گفت: دام های عشایر میهمان نیز پس از عبور از حمام های ضد کنه موجود، از غرب شهرستان به سمت مناطق ییلاقی استان های قزوین، گیلان، مرکزی، مازندران و همچنین مناطق ییلاقی رودهن، جاجرود، جابان و سربندان خارج می شوند.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار