ورزش بدنسازی همدان چیزی بالغ بر 10 هزار ورزشکار سازمان‌یافته دارد، اما عدم نظارت و بازرسی‌ بر باشگاه‌های بدنسازی موجب بروز مشکلات متعدد برای ورزشکاران شده است.
کد خبر: ۳۵۶۰۱
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۳ 17 May 2015

ورزش بدنسازی و پرورش اندام در همدان با سابقه درخشان خود، قهرمانان زیادی را به جامعه ورزش معرفی کرده، اما نظارت بر باشگاه‌ها در آن بسیار ضعیف است.

به گزارش فارس ؛ به ورزش بدنسازی و پرورش اندام می‌توان به عنوان یکی از رشته‌های ورزشی پرطرفدار در همدان نگاه کرد، ورزشی که شمار زیادی از جوانان را به خود جذب کرده است.

جوانان امروزی شاید صرفاً برای خوش‌هیکل شدن به این ورزش روی میآوردند، ورزشی که استان همدان در دل خود قریب به 171 باشگاه بدنسازی را جای داده است.

خوشبختانه باشگاه‌های بدنسازی و پرورش اندام استان همدان نسبت به تعرفه ابلاغی از سوی اداره کل ورزش و جوانان استان با 50 هزار تومان در ماه مبالغ کمتری را دریافت می‌کنند تا با این کار بتوانند نفرات بیشتری را جذب خود کنند.

عموماً باشگاه‌هایی که در سطح استان فعالیت دارند بین 30 تا 35 هزار تومان را شهریه خود قرار داده‌اند که این در نوع خود جالب است.

*امکانات اغلب باشگاه‌ها فرسوده و قدیمی است

تقی احمدی از قهرمانان و مربیان اسبق این رشته ورزشی با اشاره به وضعیت باشگاه‌های بدنسازی استان اظهار داشت: خدماتی که باشگاه‌های استان باید ارائه کنند بسیار ضعیف است.

وی ادامه داد: اداره کل ورزش و جوانان استان همدان باید با نظارت بیشتر این مشکلات را هر چه سریعتر رفع کند.

این مربی بدنسازی ادامه داد: فرسوده بودن و در برخی مواقع خرابی وسایل سالن‌ها، باشگاه‌ها و نبود امکانات مناسب این رشته باعث عقب‌ماندگی این ورزشی در همدان می‌شود.

وی تصریح کرد: شهریه ثابت باشگاه‌ها کم است اما در عوض استفاده از دستگاه‌های برقی در این باشگاه‌ها علاوه بر دریافت شهریه ثابت مستلزم پرداخت شهریه دیگری است تا دستگاه برای افراد متقاضی روشن شود.

احمدی افزود: مربیان باشگاه‌ها نیز در کنار دریافت شهریه برای ارائه برنامه تمرینی نیز مبالغ جداگانه‌ای را از ورزشکاران تازه‌وارد دریافت می‌کنند.

وی اظهار کرد: مربیان حتی برای آموزش تخصصی نیز هزینه‌های زیادی را درخواست می‌کنند در صورتی که مربیان باشگاه‌ها با نادیده گرفتن مقررات به دنبال دریافت پول‌های زیادی و خارج از عرف این ورزش از جوانان هستند.

وی بیان کرد: با یک نگاه اجمالی پی به دریافت شهریه کم این ورزش در همدان می‌بریم اما به عمق ماجرا که وارد شویم متوجه چند برابر شدن تعرفه ابلاغی باشگاه‌ها خواهیم شد.

این قهرمان بدنسازی استان، وسایل بدنسازی اکثر باشگاه‌های همدان را از رده خارج شده دانست و گفت: عموماً وسایل بدنسازی اکثر باشگاه‌های استان از رده خارج و فرسوده هستند.

وی افزود: استفاده مداوم ورزشکاران از این دستگاه‌ها می‌تواند بر روی عضلات و اندام آنها تأثیرات مخربی را ایجاد کند که با هیچ چیز دیگری قابل جبران نباشد.

احمدی ادامه داد: متاسفانه باشگاه‌های بدنسازی موجود در سطح استان فاقد دوش و تهویه مناسب است که از نظر بهداشتی نیز خطرات زیادی متوجه ورزشکاران این رشته می‌کند.

وی تصریح کرد: به گفته کارشناسان پزشکی، پایان بردن تمرینات روزانه بدون گرفتن دوش، مشکلات پوستی از جمله قارچ را برای ورزشکاران به همراه خواهد داشت.

این مربی بدنسازی افزود: حتی نفس کشیدن در فضای بسته باشگاه‌های بدنسازی که با واسطه تعرق بالای حاضرین به وجود میآید، مشکلات ریوی و تنفسی را برای افراد ایجاد خواهد کرد.

متأسفانه اکثر باشگاه‌های بدنسازی در سطح استان و حتی کشور با تجویز داروها و مکمل‌های غذایی سلامت ورزشکاران را با مخاطره مواجه کرده است.

*مصرف مکمل‌های غیر مجاز عامل مرگ ناگهانی

در همین راستا رئیس هیئت پزشکی ورزشی استان همدان با اشاره به عوارض استفاده بی‌رویه از داروها و مکمل‌های غذایی گفت: تخریب سلول‌های کبد، کلیه، معده، روده، ناباروری و حتی مرگ ناگهانی تنها بخشی از عوارض مصرف بی رویه و همچنین مکمل‌ها و داروهای غیر مجاز است.

رشید حیدریمقدم ادامه داد: استفاده از مکمل‌های غذایی طبیعی شامل لبنیات، میوه، مواد غذایی پروتئین‌دار، حبوبات و سبزیجات بهترین جایگزین مکمل‌ها و داروهای شیمیایی است.

وی اظهار کرد: ورزشکاران می‌توانند با استفاده از این مواد طبیعی سلامتی و طول عمر خود را افزایش دهند.

رئیس هیئت پزشکی ورزشی استان همدان تصریح کرد: مصرف خودسرانه داروها و مکمل‌های ورزشی غیر مجاز موجب ایجاد اختلال در نظم بدن می‌شود که مصرف این مکمل‌ها علاوه بر دارا بودن عوارض، بسیار خطرناک نیز هست.

وی بیان کرد: در بعضی موارد مصرف مولتی‌ویتامین‌ها و کمپلکس‌ها اگر با نظر مستقیم پزشک باشد برای مصرف آن مشکلی وجود ندارد ولی جوانانی که به دنبال تمرین تفریحی در این ورزش هستند و در بعد قهرمانی فعالیت ندارند، نباید از این مواد استفاده کنند.

حیدریمقدم خاطرنشان کرد: توصیه من به ورزشکاران بدنسازی در همدان این است که برای استفاده از داروها و مکمل‌ها از موادی استفاده کنند که در آزمایشگاه‌های زیر نظر وزارت بهداشت تهیه و توسط پزشک در داروخانه‌های مجاز عرضه می‌شوند.

*برخورد جدی با متخلفان باشگاه‌های بدنسازی

در این میان نظارت و بازرسی‌های بیشتر از باشگاه‌های بدنسازی موجود در سطح استان مستلزم جلوگیری از تجویز خودسرانه دارو و مکمل است.

رئیس هیئت بدنسازی و پرورش اندام استان همدان با اشاره به نظارت بر باشگاه‌های بدنسازی همدان اظهار داشت: مسئولیت نظارت و بازرسی از این باشگاه‌ها برعهده کارشناسان اداره کل ورزش و جوانان استان است و هیئت بدنسازی هیچ گونه مسئولیتی در این مورد ندارد.

مرتضی خدابنده‌لو ادامه داد: کارشناسان ورزش و جوانان همدان هر دو یا سه هفته یک بار با سرکشی به باشگاه‌ها کار نظارت و بازرسی را به طور مستقیم انجام داده و هر گونه تخلف را نیز ثبت و گزارش می‌کنند.

وی تصریح کرد: به طور حتم با باشگاه‌ها و مربیان خاطی به طور جدی برخورد خواهیم کرد و اجازه فعالیت دوباره را نیز صادر نخواهیم کرد.

رئیس هیئت بدنسازی و پرورش اندام استان همدان تاکید کرد: طبق مصوبات فدراسیون اگر تخلفی از سوی هر مربی محرز شود، کارت مربیگری وی باطل شده و ممنوعیت فعالیت او برای همیشه محرز می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: افرادی که برای تأسیس باشگاه بدنسازی برنامه دارند ابتدا باید با مراجعه به اداره ورزش و جوانان شهرستان خود، ضمن پر کردن فرم‌های مربوطه، مراحل بازرسی از ساختمان باشگاه را هم فراهم سازند.

خدابندهلو ادامه داد: ساختمانی که برای باشگاه معرفی می‌شود، حتماً باید بالای 3.5 متر ارتفاع بوده و مساحت آن زیر 120 متر باشد؛ این سالن باید از تهویه مناسب و رختکن نیز برخوردار باشد.

امید است ورزش بدنسازی همدان که چیزی بالغ بر 10 هزار ورزشکار سازمان‌یافته دارد و یکی از ورزش‌های مدال‌آور استان به شمار می‌رود با نظارت و بازرسی‌های بیشتر، با چالش مواجه نشود و در آینده‌ای نزدیک شاهد برقراری فضایی سالم و ایمن و بدون خطر جسمانی برای ورزشکاران باشیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار