تلفات حوادث رانندگی در کشور2/6 درصد كاهش ودر استان 6 درصد افزایش داشته است
بر اساس آمارهای اعلام شده در سال 1393، 16 هزار و 872 نفر در اثر حوادث رانندگي در کشور كشته شدند كه اين آمار در مقايسه با سال قبل از آن 6.2 درصد كاهش يافته است، این در حالی است که در همین مدت 556 نفر در سوانح رانندگی درون و برون شهری استان همدان جان خود را از دست دادند که این میزان نسبت به سال گذشته 6 درصد افزایش یافته است.
کد خبر: ۳۵۵۹۸
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۸:۲۳ 17 May 2015
آمار منتشر شده توسط سازمان بهداشت جهانی نشان می‌دهد ایران با نزدیک به 50 کشته در هر 100 هزار نفر، جزو کشورهای منطقه قرمز (خطرناک) در رانندگی به شمار می‌رود. این آمار بر اساس دو شاخص تعداد کشته‌شدگان تصادفات و تعداد کشته‌شدگان جاده‌ای نسبت به هر 100 هزار نفر جمعیت تهیه شده است.

به گزارش تابناک همدان  بررسی‌‌ها حاکی از این است که روند رو به رشد سوانح رانندگی و تلفات تصادفات کشور از اوایل دهه‌ 70 آغاز شد و در اواخر سال 1382 به 28 هزار نفر کشته در سال رسید.

این روند رو به رشد در کنار هزینه‌های سنگینی که برای کشور داشت، از نظر اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی نیز زیان سنگینی بر‌ خانواده قربانیان تحمیل می‌کرد؛ در این راستا‌ ‌‌بالأخره در قانون برنامه پنجم الزامی ‌مبنی بر کاهش 10 درصدی سوانح رانندگی در هر سال تعیین شد.

پس از الزام قانون برنامه مبنی بر کاهش 10 درصدی سوانح رانندگی، ‌رقم 28 هزار کشته تصادفات رانندگی در سال‌های 82 و 83 به16 هزار و 872 نفر در سال93 کاهش یافت؛ دستیابی به این آمار در 10 سال مطلوب بود اما با این وضعیت هم در حال حاضر به طور متوسط روزانه‌ 50 نفر انسان در سوانح رانندگی جان می‌بازند و این رقم غیر از نقص عضو‌ دائم سالانه 300 هزار نفر در سوانح رانندگی است که هزینه‌های بسیار سنگینی برای کشور دارد.

*شهریورماه اوج تلفات رانندگی

به گزارش سازمان پزشكي قانوني كشور، در سال93 بيشترين کشته‌هاي حوادث رانندگي مربوط به شهريورماه با يك هزار و 817 و مردادماه با يك هزار و 688 و کمترين تعداد مربوط به بهمن‌ماه با يك هزار و 69 نفر بوده است.

همچنين روزهاي هفتم شهريور با 83 نفر، ششم شهريور با 79 نفر و بيست و چهارم شهريور با 78 نفر پرتلفات‌ترين روزهاي سال 93 بوده‌اند.

64.9 درصد كشته‌هاي تصادفات مربوط به جاده‌هاي برون شهري، 27.2 درصد در راه‌هاي درون شهري ، 7.4 درصد در جاده‌هاي خاكي و روستايي و محل تصادف پنج دهم درصد نامعلوم بوده است.

*بیشترین آمار تلفات در کشور

بر اساس اين گزارش استان‌هاي فارس با يكهزار و 459، تهران با يك‌هزار و 295 و خراسان‌رضوی با يك‌هزار و 231 نفر بيشترين و استان‌هاي ايلام با 155 و كهكيلويه و بويراحمد با 184نفر كمترين تعداد كشته‌هاي ناشي از حوادث رانندگي را در سال گذشته داشته‌اند.

بيشترين افزايش در مرگ‌هاي ناشي از حوادث رانندگي در سال93 نسبت به سال قبل از آن در استان‌هاي ايلام با 24درصد وكهگيلويه و بويراحمد با 20.3 درصد و بيشترين كاهش مربوط به استان‌هاي مركزي با 22 درصد والبرز با 17.7 درصد بوده است.

*مردان قربانیان اصلی حوادث رانندگی

اين بررسي نشان مي‌دهد كه در سال گذشته 79 درصد از كشته‌هاي ناشي از تصادفات مرد و21 درصد زن بوده‌اند. در زمان وقوع تصادف 39.8 درصد از افراد راننده وسيله نقليه 22.3 درصد عابر پياده و 36.3 درصد سرنشين يا ترك وسيله نقليه بوده‌اند.

از لحاظ سني 8.5 درصد افراد 10 سال و كمتر،5.2 درصد 17-11 سال، 25.7 درصد 29-18 سال، 29.6 درصد 49-30 سال، 30.4 درصد كشته هاي تصادفات 50 سال به بالا داشته‌اند.

*برخورد خودروها عامل 45درصد تلفات

نحوه وقوع تصادف45.7 درصد از افراد متوفي ناشي از برخورد دو وسيله نقليه، 23.7 درصد واژگوني وسيله نقليه 22.2 درصد ناشي از برخورد وسيله نقليه به عابر متوفي بوده است.

خودرو مورد استفاده 40.4 درصد از افراد متوفي (6818 نفر) خودرو سواري، 22.3 درصد (3768 نفر) موتورسيكلت، 7.9 درصد وانت بار،3.4 درصد كاميون،كاميونت و تريلي و 1.3 درصد اتوبوس و ميني بوس بوده است.

علت اصلي مرگ 54.2 درصد از افراد ضربه به سر، 22.5 درصد شكستگي‌هاي متعدد، 8.4 درصد به دليل خونريزي و 9.4 درصد به دليل علل اشتراكي(موارد داراي بيش از يك علت) بوده است. همچنين محل فوت 51.9 درصد از افراد در محل حادثه، 7.7 درصد حين انتقال به بيمارستان و محل فوت 38.9 درصد از افراد در بيمارستان بوده است.

*افزایش 6 درصدی تلفات سوانح رانندگی همدان

به گزارش اداره کل پزشکی قانونی استان همدان در سال 93 تعداد 556 نفر شامل 413 مرد و 143 زن در سوانح رانندگی درون و برون شهری استان همدان جان خود را از دست دادند که این آمار نسبت به سال 92که 521 شهروند شامل 150 زن و 371 مرد در سوانح رانندگی فوت کردند 6 در صد افزایش داشته است.

این گزارش در سال 92 هفت هزار و 288 نفردر سوانح رانندگی درون و برون شهری استان همدان مجروح شدند که این رقم با افزایش دو درصدی در سال 93 به هفت هزار و 488 نفر شامل پنج هزار و 219 نفر از آنها مرد و دو هزار و 269 نفر زن رسیده است.

بررسی گزارش پلیس و مراجع قانونی نشان می‌دهد 373 نفر از کشته‌های سوانح رانندگی استان همدان در سال 93 در جاده‌های برون شهری، 100 نفر در درون شهری، 20 نفر در معابر خاکی و روستایی و 63 نفر در سایر محدوده‌ها جان باخته‌اند.

تحلیل داده‌های آماری گویای افزایش 17 درصدی متوفیان سوانح برون شهری، کاهش 17 درصدی در درون شهری و کاهش چهار درصدی متوفیان سوانح رانندگی در مسیرهای فرعی شامل خاکی و روستایی است.

مرداد و آذر پرتلفات‌ترین ماه‌های سال گذشته در جاده‌های استان

رئیس پلیس راه استان همدان با تاکید بر افزایش مرگ و میر در حوادث رانندگی استان همدان در سال 93می‌گوید: بیشترین میزان افزایش مربوط به ماه‌های مرداد و آذر است.

سرهنگ مهدی شاکری در گفتگو با خبرنگار ما می‌افزاید: در سال 92 تعداد کشته‌های حوادث رانندگی در محورهای برون شهری استان همدان 396 نفر بود که در سال 93 با 12درصد افزایش به 412نفر رسیده است.

وی با بیان اینکه بیشترین میزان افزایش در ماه‌های مرداد و آذر ماه اتفاق افتاده است گفت: در این دو ماه به طور ناگهانی و غافلگیر کننده‌ای حجم تردد وسایل نقلیه در معابر استان چند برابر شد و به نسبت آن آمار تصادف و مرگ و میر ناشی از آن نیز افزایش یافت.

رئیس پلیس راه علت این افزایش ناگهانی حجم تردد در جاده‌های استان را پایان ماه رمضان و شروع دور جدید سفرها در مردادماه و خیل عظیم زائران اباعبدالله در روزهای منتهی به اربعین و چند روز پس از آن در آذرماه عنوان کرد.

وی با اشاره به اینکه 5 درصد حوادث جاده‌های استان همدان مربوط به واژگونی است گفت: علت اصلی حوادث مرگبار خطای انسانی؛ شامل تخطی در سرعت مطمئنه و عدم توجه به جلو ناشی از خستگی و خواب آلودگی بوده است.

سرهنگ شاکری با بیان اینکه در برنامه پنجم توسعه کشور کاهش 10 درصدی تلفات ناشی از تصادف پیش‌بینی شده است گفت: علی رغم افزایش کشته‌های تصادف در سال 93 باز هم به اهداف مورد نظر برنامه دست یافته‌ایم.

وی از شناسایی 15 نقطه حادثه خیز در محورهای اصلی، فرعی و روستایی استان خبر داد و افزود: این نقاط در اولویت اقدامات عمرانی و هرگونه اصلاح و رفع خطر قرار دارند که بدون شک تاثیر به سزایی در کاهش تصادفات و مرگ ومیر ناشی از آن در استان خواهند داشت.

رئیس پلیس راه استان با تصریح بر کنترل الکترونیکی ترافیک در محورهای اصلی استان با دوربینهای سرعت سنج پیشرفته گفت: با این اقدام تیم های گشت پلیس راه کنترل و نظارت بیشتری بر جاده های فرعی و روستایی خواهند داشت.

كاهش تلفات حوادث رانندگي همدان در فروردين ماه

در فروردين ماه امسال، 37 نفر شامل 24 مرد و 13 زن در حوادث رانندگي استان همدان جان خود را از دست داده‌اند، اين آمار در مقايسه با مدت زمان مشابه سال گذشته که 42 نفر در تصادفات رانندگي کشته شدند، 11.9 درصد كاهش نشان مي‌دهد.

به گزارش اداره كل پزشكي قانوني استان همدان، در فروردين ماه امسال، آمار 607 مصدوم حوادث رانندگي در پزشکي قانوني استان ثبت شده است که از اين تعداد 403 مرد و 204 زن هستند. مصدومين حوادث رانندگي فروردين ماه امسال نيز در مقايسه با مدت زمان مشابه سال قبل، پنج درصد افزايش يافته است. تعداد مصدومين حوادث رانندگي فروردين ماه سال گذشته، 578 نفر بود.

بيشترين تلفات حوادث رانندگي با 30 مورد در جاده‌هاي برون شهري و هفت در جاده‌هاي درون‌شهري گزارش شده است که نشان می دهد تصادفات جاده ای بیشترین سهم را در کاهش یا افزایش امار مرگ و میر دارد.

*کاهش تلفات نیازمند تدبیر مسئولان

با توجه به اینکه استان همدان کریدور ارتباطی استان‌های غربی به مرکز کشور بوده و بیشترین میزان تردد به استانهای غربی از مسیرهای این استان صورت می‌گیرد و درنظر داشتن این موضوع که بر اساس آمارهای ارائه شده بیشترین میزان کشته‌ها و مجروحان سوانح رانندگی استان در محورهای برون شهری بوده است ضروری است که مسئولان استان با اتخاذ تدابیر مناسب از جمله اصلاح معابر برون شهری و رفع نقص نقاط حادثه خیز، استفاده بیشتر از نیروی انسانی و تکنولوژی‌های نوین ترافیکی و در کنار آن پرداختن به موضوع دیگری که از اهمیت بالاتری نسبت به موارد گفته شده برخوردار است یعنی ارتقا فرهنگ ترافیک که بخشی از مسئولیت آن به عهده رسانه‌های گروهی است برای پایین‌آوردن آمار سوانح رانندگی و تلفات ناشی از آن تلاش کنند.


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار