کارشناس تغذیه شبکه بهداشت درمان چرام : مصرف کم میوه و سبزی نیز عامل خطر مهم بیماری های غیر واگیر و مرگ و میر ناشی از این بیماریها است
کد خبر: ۳۵۵۰۸۶
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۵ 04 January 2017
 کارشناس تغذیه شبکه بهداشت درمان چرام از برگزاری کارگاه آموزشی بسیج ملی آموزش همگانی تغذیه صحیح جهت کارشناسان، کاردانان، بهورزان، مسئولین مراکز و مربیان مهد کودک ها در شبکه بهداشت درمان چرام خبر داد.

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، نسرین دهش گفت: با توجه به ضرورت تداوم و استمرار اجرای طرح بسیج ملی آموزش همگانی تغذیه صحیح و نقش با اهمیت همکاری های بین بخشی با هدف کاهش مصرف قند، نمک و چربی و افزایش مصرف میوه، سبزی، شیر، لبنیات و غلات سبوس دار این طرح در دی ماه سال جاری در سطح کشور در حال اجرا است.

دهش با بیان اینکه بیماریهای غیر واگیر مهمترین علت مرگ و میر در کشور به شمار میروند افزود: 76 درصد کل بار بیماری‌ها در ایران به بیماریهای غیرواگیر اختصاص داردکه یکی از مهمترین عوامل خطر بیماریهای غیرواگیر تغذیه نامناسب و مصرف زیاد قند، نمک و چربی است.

وی با اشاره به اینکه تغذیه نامناسب و الگوی غذایی بیشترین علت بروز اضافه وزن و چاقی، بیماری های قلبی عروقی، دیابت نوع 2 و برخی از انواع سرطانها است، اظهار داشت :حداکثر مقدار مصرف روزانه نمک پنج گرم معادل یک قاشق چایخوری است، در حالی‌ که میزان مصرف نمک در خانوارهای ایرانی دو تا سه برابر این مقدار برآورد شده است.
کارشناس تغذیه شبکه بهداشت درمان چرام در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر به علت شیوع روز افزون بیماری دیابت، اضافه وزن و چاقی بر تامین کمتر از پنج درصد انرژی روزانه از قندهای ساده استفاده شود بطوری که متوسط مصرف برای یک فرد سالم 25 گرم شکر در روز است.

وی گفت: افزایش مصرف روغن و چربی به ویژه چربی های اشباع از طریق مصرف بی رویه فست فودها و غذاهای چرب و سرخ شده نیز موجب افزایش شیوع بیماری های غیرواگیر نظیر بیماریهای قلبی عروقی، برخی سرطانها از جمله سرطان پستان، سرطان پروستات و دیابت شده است.

وی با تاکید بر اینکه مصرف کم میوه و سبزی نیز عامل خطر مهم بیماری های غیر واگیر و مرگ و میر ناشی از این بیماریها است، افزود: میوه و سبزی بدلیل وجود انواع ویتامین، مواد معدنی و فیبر که مکانیسم اثر آنها شامل کاهش فشار خون بالا، استرس و افزایش حساسیت به انسولین است دارای اهمیت ویژه‌ای است.

خبر : منیر تقی زاده
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار