کد خبر: ۳۵۳۹۲۷
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۲ 03 January 2017
به گزارش تابناک یزد،مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو گفت: می‌توان در محدوده D۱۹ هم فعالیت‌های معدنی را انجام داد و هم از یوز ایرانی حفاظت کرد و این دو کار، منافاتی با یکدیگر ندارند.

محمود نوریان در واکنش به اظهارات اخیر معاون سازمان حفاظت محیط زیست در مورد مخالفت این سازمان با معدنکاری در زیستگاه یوز در محدوده آنومالی D۱۹  اظهار داشت: ما اعتقاد داریم هم باید یوز ایرانی را حفظ کرد و هم از معادن استفاده کرد به ویژه بهره‌برداری از معدنی که جزو ذخایر اصلی سنگ آهن کشور است.

وی گفت: نباید به بهانه حفظ و نگهداری حیاط وحش که خود یک ثروت بزرگ است، یک ثروت خدادادی دیگر چون معادن کشور را نادیده بگیریم و معتقدیم می‌توان هر دو را حفظ کرد، مهم این است که برای حفظ هر دو ثروت، سازمان حفاظت محیط زیست راهکار خود را ارائه کند.

نوریان با بیان اینکه شرکت چادرملو آمادگی هرگونه همکاری با سازمان حفاظت محیط زیست در زمینه رعایت اصول محیط زیستی در فعالیت‌های معدنی در محدوده D۱۹ را دارد، اظهار داشت: محیط زیست نباید به این موضوع به صورت یک‌طرفه نگاه کند زیرا به هر حال اگر امروز از ذخیره سنگ آهن D۱۹ استفاده نشود، به طور قطع طی سال‌های آینده این اتفاق رخ خواهد داد.

وی عنوان کرد: ذخیره شرکت سنگ آهن مرکزی ایران و شرکت معدنی و صنعتی چادرملو رو به پایان است و اگر از منابع جدید بهره‌برداری نشود علاوه بر بیکاری گروه زیادی از شاغلان در این معادن، میلیاردها تومان از سرمایه‌های کشور که صرف تجهیز و بهره‌برداری از معادن فعلی شده، بلااستفاده و نابود می‌شود.

مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در پاسخ به این سئوال که کشورهای معدن خیز جهان که بی تردید بیش از ما به حفظ محیط زیست اهمیت می دهند، چگونه با این تعارض منافع کنار آمده اند، گفت: کشور لهستان یکی از تولیدکنندگان عمده زغال سنگ محسوب می‌شود اما در عین حال این کشور دارای مناطق سبز و جنگلی بسیار زیبا و زیاد است، در این کشور محیط زیست هیچ وقت از فعالیت‌های معدنی جلوگیری نکرده و در استرالیا نیز به عنوان یکی از معدنی‌ترین کشورهای دنیا وضعیت به همین شکل است.

وی ادامه داد: در استرالیا زیستگاه های حیات وحش بسیار زیادی وجود دارد و در عین حال معادن این کشور نیز در حال استخراج هستند چرا که دستگاه‌های متولی محیط زیست، ضوابط تعیین می کنند و معدنکاران هم آن را اجرا می کنند و هیچ یک فدای دیگری نمی شود اما در ایران ساده‌ترین راه یعنی پاک کردن صورت مسئله را انتخاب می کنند، یعنی معدنکاری تعطیل!

وی با بیان اینکه سازمان حفاظت محیط زیست باید راهکارهای خود را برای حل این مسئله ارائه دهد، گفت: جالب است بدانید که بیش از نیمی از محدوده معدن D۱۹ خارج از منطقه حفاظت شده است و پیش از این سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت صنعت، معدن و تجارت در توافقنامه امضاء شده خود با علم بر بهره برداری از این معدن، با تبدیل این منطقه به محدوده حفاظت شده موافقت کردند.

نوریان با اشاره به توجه خاص شرکت چادرملو به رعایت ضوابط زیست محیطی گفت: ما همه نوع  همکاری با محیط زیست داشته‌ایم و دستوراتی که در این زمینه به ما داده شده را انجام داده‌ایم از جمله درختکاری و ایجاد فضای سبز در بیش از ۸۵ هکتاراز محدوده معدن چادرملو آن هم در سخت ترین شرایط در کویر مرکزی که نه خاک مناسب رشد گیاه دارد و نه آب کافی، بنابراین هزینه‌های زیادی بابت رعایت مسائل محیط زیستی و ایجاد فضای سبز پرداخت کرده‌ایم.

نوریان تاکید کرد: اکنون نیز آماده همکاری کامل با سازمان حفاظت محیط زیست هستیم مشروط به اینکه راه حل ارائه دهد.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار