عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی:
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: اگر مسلمانان با یکدیگر متحد شوند، سرنوشت جهان تغییر می‎کند.
کد خبر: ۳۵۳۰۴۶
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۹:۵۵ 01 January 2017
به گزارش تابناک رضوی، حسن رحیم‎پور ازغدی در دومین نشست از سلسله نشست‎های گفتمانی «بینات» با موضوع «امت اسلامی، وحدت شیعه و سنی» که در حسینیه آیت‎الله سیدجواد خامنه‎ای مشهد برگزار شد، به بازخوانی بخشی از دیدگاههای رهبر معظم انقلاب اسلامی در خصوص وحدت امت اسلامی پرداخت و اظهار کرد: ممکن است برخی تصور کنند بحث وحدت امت اسلامی از طرف شیعیان به عنوان یک تاکتیک مطرح می‌شود و شگردی برای بازی دادن دیگران است و اهل تشیع به این موضوع نگاه ابزاری دارند و به فکر منافع کوتاه مدت شیعه هستند در حالی که اینطور نیست.
 
 اتحاد مسلمانان سرنوشت جهان را تغییر می‎دهد / وحدت امت اسلامی فراتر از تاکتیک، یک تکلیف شرعی است
 
وی ادامه داد: به تعبیر رهبر معظم انقلاب، مسأله وحدت امت اسلامی هم تاکتیک و استراتژی است و هم یک تکلیف شرعی و الهی بنابراین شیعیان تنها به عنوان یک تاکتیک به موضوع نگاه نمی‎کنند و این مسأله فراتر از تاکتیک است.
 
لزوم سازگاری دعوت و وحدت
این استاد دانشگاه با بیان اینکه «دعوت» و «وحدت» دو مقوله متفاوت است که باید با یکدیگر سازگار باشند، خاطرنشان کرد: اهل تشیع و تسنن هر یک اعتقاد دارند مکتب خودشان اسلام ناب است بنابراین دعوت به مکتب تشیع نباید به شیوه ضدوحدت و با توهین به مقدسات اهل سنت همراه باشد بلکه دعوت باید توأم با دلسوزی، عقلانیت و ادب باشد و این روش دعوت است که با وحدت منافاتی ندارد.
 
وی با تأکید بر اینکه دعوت به مذهب و تشیع باید عالمانه و با ارائه یک الگوی عملی باشد نه سفیهانه، تصریح کرد: اگر وحدت مذاهب اسلامی در نظر ما به این معنا باشد که همه شیعه شوند، خود این رویکرد ضدوحدت محسوب می‌شود؛ برای دعوت به تشیع باید یک نمونه عملی به دنیا ارائه کرد همانند آنچه امام خمینی (ره) از انقلاب اسلامی به دنیا نشان داد.
 
رحیم‌پور ازغدی با بیان اینکه دین و مذهب افراد بر اساس آنچه در شناسنامه‌شان نوشته شده، نیست، عنوان کرد: این تصور که دین هر فرد در شناسنامه وی مشخص شده، درست نیست و آنچه ملاک است، شناسنامه باطن افراد است که ترکیبی از عقاید، اخلاق و اعمال ماست؛ چه بسا افرادی که در شناسنامه کافر باشند اما به معنای واقعی مسلمان هستند و در شرق و غرب چنین افرادی وجود دارند اما هستند مسلمانانی هم که در همین جامعه ما مال یتیم، رشوه، ربا و ... می‎خورند و این افراد قطعا جهنمی هستند.
 
بهترین روش دعوت به تشیع، تبیین سیره اهل بیت(ع)
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر اینکه باید در قضاوت‎های کلی درباره افراد دقت کرد، افزود: بهترین روش برای دعوت به تشیع، تبیین سیره اهل بیت(ع) است؛ آیات و روایات بسیاری از اهل بیت(ع) در زمینه‎های مختلف وجود دارد که هنوز تبیین نشده است و شیعیان می‎توانند با تبیین آن‎ها، اهالی دیگر مذاهب را به تشیع دعوت کنند.
 
وی با اشاره به اینکه اشتراکات مذاهب اسلامی بسیار بیشتر از اختلافات و افتراقات است، گفت: برخی تصور می‎کنند اصل بر اختلافات بوده و اشتراکات اندک است در حالی که این نگاه صحیح نیست و بین مذاهب اسلامی بیش از 90 درصد شباهت وجود دارد و تفاوت‎ آن‎ها بسیار کمتر از شباهت‎هاست.
 
رحیم‎پور ازغدی به فرمایشات رهبر معظم انقلاب مبنی بر تمدن غنی اسلامی اشاره و اظهار کرد: باید از این ظرفیت و نیرو در جهت وحدت امت اسلامی استفاده کرد.
 
توجه به محبت طرفینی در دعوت به تشیع
این استاد دانشگاه با اشاره به برخی اظهار نظرها مبنی بر اینکه در صدر اسلام بحث شیعه و سنی مطرح نبوده است، خاطرنشان کرد: این حرف غلط است؛ برخی تصور می‎کنند شروع تشیع بعد از واقعه غدیر است اما قبل از این واقعه نیز بحث تشیع مطرح بود و تنها ظهور آن بعد از رحلت پیامبر اکرم(ص) صورت گرفت.
 
وی «محبت طرفینی» را از دیگر نکات مورد تأکید رهبر انقلاب اسلامی در باب وحدت امت اسلامی مطرح و تصریح کرد: نمی‎توان به اهالی سایر مذاهب گفت که شما به تشیع احترام بگذارید اما در عمل خودمان برای آن‎ها احترامی قائل نباشیم.
 
رحیم‎پور ازغدی اضافه کرد: اتحاد مسلمانان باید به این معنا باشد که فرقه‌های اسلامی علیرغم تمام اختلافاتی که دارند اما علیه دشمنان در یک جبهه باشند؛ از طرفی علمای فرقه‎های اسلامی باید در موارد اختلاف و افتراق، گفت‎وگوی علمی داشته باشند زیرا بسیاری از این موارد سوءتفاهم‎هایی است که می‌تواند از طریق گفت‏‌وگو برطرف شود؛ در مواردی نیز که اختلافات با گفت‏وگو حل نمی‎شود، نباید طرف مقابل را تکفیر کرد بلکه باید فرصت بیان نظرات وجود داشته باشد.
 
امروز تکلیف ما رفاقت و برادری است
وی با تأکید بر اینکه باید به سمت امت واحده اسلامی حرکت کنیم، افزود: امام خمینی(ره) صحبت از اتحاد جماهیر اسلامی را با رعایت حقوق اقلیت‎های مذهبی مطرح کردند؛ این امر شدنی و ممکن است؛ این جمهوری‎های مستقل اسلامی باید وحدت داشته باشند؛ در حال حاضر دنیا به سمت بلوک‎بندی پیش رفته است؛ مذاهب اسلامی بزرگترین شباهت‎ها را دارند اما بر اساس این شباهت‎ها، اتحادیه تشکیل نداده‎اند و بر اختلاف‎ها تمرکز کرده‎اند؛ این در حالی است که اگر مسلمانان با یکدیگر متحد شوند، سرنوشت جهان تغییر خواهد کرد.
 
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه به گفته رهبر معظم انقلاب گاهی مجبور هستیم گذشته را «قیچی» کنیم، عنوان کرد: این امر به این معناست که گاهی مطرح کردن اختلافات گذشته باعث ایجاد تفرقه می‎شود؛ امروز تکلیف ما رفاقت و برادری است زیرا دشمنان ما می‎خواهند شیعه را ایزوله کنند تا در جهان غرب و در دنیا گسترش پیدا نکند؛ باید از این تله بیرون بیاییم و اجازه ندهیم جنبش ما به عنوان یک جنبش فرقه‌‏ای و ملی معرفی شود.
 
"بینات" عنوان سلسله نشست های گفتمانی است که به همت دفتر حفظ ونشر آثارحضرت آیت الله العظمی خامنه ای(مدظله العالی) با هدف بازخوانی و تبیین اندیشه های رهبر معظم انقلاب برنامه ریزی شده است.
 
اتحاد مسلمانان سرنوشت جهان را تغییر می‎دهد / رهبر معظم انقلاب وحدت امت اسلامی را فراتر از تاکتیک، یک تکلیف می‌دانند 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار