در مناظره دانشگاه فردوسی مشهد مطرح شد؛
مناظره «بررسی حدود و ثغور آزادی بیان و برخورد دولت‌ها با منتقدین» با حضور حجت الاسلام قاسم روانبخش، عضو جبهه پایداری و محمدعلی وکیلی، مدیرمسئول روزنامه ابتکار در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد.
کد خبر: ۳۵۲۹۳
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۵ 15 May 2015
به گزارش تابناک خراسان رضوی به نقل از خبرگزاری دانشجو،حجت الاسلام قاسم روانبخش در مناظره «بررسی حدود و ثغور آزادی بیان و برخورد دولت‌ها با منتقدین» که توسط بسیج دانشجویی در دانشکده مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، با بیان اینکه دین مقدم بر آزادی است، گفت: قلم نیز آزادی مطلق ندارد، در هیچ کجای دنیا آزادی مطلق وجود ندارد به طور مثال در غرب هیچ سخنرانی حق ندارد در مورد هولوکاست سخنی به زبان براند.وی با اشاره به اینکه در اسلام نیز محدودیت هایی نیز وجود دارد، گفت: به طور مثال توهین به قرآن، پیامبران وخداوند در اسلام مضموم شمرده شده است.

دبیر سیاسی نشریه پرتو در بخش دیگری از سخنرانی خود تمامیت ارضی و امنیت ملی را جزو خطوط قرمز نظام دانست و خاطرنشان کرد: برای ما تقدس ادیان مهم است، در بسیاری از ادیان دیگر این گونه نیست؛ اما در اسلام ادیان مختلف قابل احترام هستند.


دولت روحانی امنیتی ترین دولت ها پس از انقلاب است


حجت الاسلام روانبخش با بیان اینکه هر کسی که در چارچوب قانون عمل کند مصونیت دارد، گفت: مطبوعات باید به این مسئله توجه کنند که آزادی آنان حد و اندازه ای دارد و انتقاد باید در چارچوب قانون صورت گیرد.


وی با اشاره به اینکه دولت روحانی مورد قبول اصلاح طلبی است، خاطرنشان کرد: کمتر از دو سال است که روحانی بر سر کار آمده؛ اما مشاهده کنید با مطبوعات اصولگرایی چه کرده است یارانه پرتو، کیهان و جوان در این دو سال قطع شده است.

این فعال سیاسی ضمن اشاره به اینکه به دلیل چند انتقاد ساده روزنامه ۹ دی در طول دو سال اخیر سه بار توقیف شده است، گفت: روحانی کسی است که در مراسم تنفیذ خود می‌گوید پناه می‌برم از استبداد رای و بستن قلم ها و زبان ها، زمانی که روزنامه بهار توقیف می‌شود روحانی ابراز نارضایتی می‌کند و عنوان می‌کند توقیف یک نشریه باید آخرین مرحله اعمال قانون باشد، چطور وقتی پای بستن بهار به میان می‌آید آقایان ناراحت می‌شوند؛ اما زمانی که ۹ دی یا یثارات توقیف می‌شوند هیچ نمی‌گویند؟

وی دولت روحانی را امنیتی ترین دولت ها پس از انقلاب دانست و خاطرنشان کرد: اکثر افرادی که در این دولت سمت گرفته اند افرادی امنیتی هستند.

حجت الاسلام روانبخش افزود: شما یک مثال بزنید که روحانی در یک جلسه دانشجویی رفته و در آن جلسه دانشجویان اجازه صحبت کردن داشته باشند. همچنین چندی پیش هاشمی رفسنجانی به مناسبت تکریم مقام اساتید به یکی از دانشگاه‌های تهران رفته بود مشاهده می‌کنید که چگونه با دانشجویان رفتار کردند بسیاری از دانشجویان از یکی دو روز قبل عدم رضایت خود را از حضور وی در دانشگاه اعلام کرده بودند؛ اما مشاهده می کنید که وی در دانشگاه حضور یافت.

عضو جبهه پایداری ادامه داد: آیا این فضا فضای امنیتی نیست؟ منتقدین را با بدترین الفاظ خطاب می‌کنند از یک طرف روحانی می‌گوید دوران منبرهای یک طرفه به پایان رسیده است آن گاه در حوزه علمیه قم حضور یافته و اجازه سخن گفتن به کسی را نمی‌دهد.

حجت الاسلام روانبخش تصریح کرد: منتقدین را با الفاظی چون نفهم، بی عقل، بی سواد، بی شناسنامه و کم فکر خطاب می‌کند؛ دولتی که در روز تنفیذ شعارهای بسیار می داد، فضای امنیتی بر تمام سایت ها و نشریات حاکم شده است و مردم حق ندارند در رابطه با بیانیه لوزان بدانند. ۲۱۳ نماینده مردم نامه نوشتند که ما می‌خواهیم بدانیم در لوزان چه اتفاقی افتاده است؛ اما مسئولان نمی‌گویند.

وی گفت: دیکتاتورها هم شعار آزادی و قانون می ‌دهند اما در مقام عمل کاملا امنیتی عمل می‌کنند وسر دانشجو را می‌برند.


من کی گفتم کارشناس دین تنها آیت الله مصباح یزدی است؟


وی ضمن اشاره به اینکه در امر تقدس گرایی، خواب و خوابگرایی دوستان اصلاح طلب بحمدالله از ما جلوتر اند، یادآور شد: من کی گفتم کارشناس دین تنها آیت الله مصباح یزدی است؟ بلکه گفتم دین را فقط کارشناسان دین تأیید شده تفسیر کنند نه فرد دیگری.


دبیر سیاسی پرتو افزود: زمانی که روحانی گفت وظیفه پلیس اجراست نه مجری اسلام، چه کسانی اعتراض کردند بزرگان دین. حال شما می‌گویید آنها در حکم اولیه دین مانده اند!


حجت الاسلام روانبخش تصریح کرد: اینکه بگویم پلیس مجری اسلام نیست سخنانی است که برای انتخابات برای کسب چند رای خاکستری عنوان می‌شود، در زمان احمدی نژاد هم این مسائل مطرح می‌شد امروز نیز مطرح است.

 نمی‌گوییم ریز مذاکرات را بگویند؛ اما زمانی که به توافقی منتهی می شود باید مردم بدانند

حجت الاسلام روانبخش ادامه داد: ما نمی‌گوییم ریز مذاکرات را بگویند؛ اما زمانی که به توافقی منتهی می شود باید مردم بدانند.

عضو جبهه پایداری تأکید کرد: چناچه می‌گویید هنوز توافقی نشده است چرا جلوی پای وزیر امور خارجه فرش قرمز پهن کرده و جشن گرفتید و در نهایت عده ای بیایند شعار دهند؟

وی یادآور شد: وزارت امور خارجه ایران فکت شیتی را به عنوان فکت شیت ایرانی بر روی سایت وزارتخانه گذاشت و تنها دو ساعت پس از این اقدام این فکت شیت را برداشت. پس از آن هر زمانی از مسئولین وزارت خارجه و دولت طلب فکت شیت ایرانی کردیم آنان گفتند فکت شیت را داده ایم. عده‌ای نیز می‌گویند آنچه ما گفتیم خود فکت شیت است و روحانی نیز در این زمینه اذعان می‌کند من تعجب می‌کنم برخی کم حافظه اند فکت شیت امریکایی را قبل فکت شیت ایرانی صادر کرده ایم!


این فعال سیاسی در ادامه با بیان اینکه ما همیشه در دانشگاه بوده ایم، یادآور شد: من در دانشگاه با افراد زیادی مناظره کردم این گونه نیست که در دانشگاه حضور نداشته باشم.


وی خاطرنشان کرد: همان طور که سخنرانی ها من، رسایی و نبوی را برخی لغو می‌کنند سخنرانی برخی از افراد طیف مقابل را نیز لغو می‌کنند. به این می‌گویند فضای آزادی!


حجت الاسلام روانبخش در بخش پایانی سخنان خود بیان کرد: دوست داشتم دولت آن قدر که برای مطهری حساسیت نشان داد به آن دو نوجوان فرودگاه جده نیز حساسیت نشان می‌داد. قرار بود دولت فعلی عزت را به پاسپورت ایرانی برگرداند؛ اما مشاهده می‌کنید در عمل اتفاق دیگری رخ داد.

گفتمان اصلاح طلبی برای پاسداشت آزادی بیش از اصولگرایی است

محمد علی وکیلی ضمن اشاره به اینکه آزادی باید در محدوده قانون باشد درست است و کسی در آن شکی ندارد، بیان کرد: ما گفتمانی داریم که در فرایند زمان، خرده گفتمان‌هایی به نام اصولگرایان، اصلاح طلبان و پایداری ها و غیره را ایجاد کرده است.


وی ضمن اشاره به اینکه هنر خرده گفتمانی این است که رابطه خود با دیگران خرده گفتمان‌ها افقی و با کل مجموعه عمودی تعریف کند، تصریح کرد: ظرفیت گفتمانی اصلاح طلبی برای پاسداشت آزادی بیش از اصولگرایی است، ظرفیت اصولگرایی در این مسئله بسیار محدود است.


مدیرمسئول روزنامه ابتکار تأکید کرد: تلقی اصولگرایان از آزادی به مراتب پایین تر از آن چیزی است که اصلاح طلبی می‌گوید. اصولگرایان از امنیت شروع می کنند به همین دلیل به لحاظ گفتمانی محدودیت ساز آزادی هستند و آزادی را به پایین تر از حد قانونی تجویز می‌کنند.


وکیلی افزود: تلقی این جریان سیاسی از آزادی به مراتب پایین تر از قانون اساسی است و ظرفیت گفتمانی اش بیش از این کشش ندارد، اصولگرایان معتقدند امنیت در هر جامعه ای به حاکم اجازه می‌دهد سر آزادی را ببرد و فدای امنیت کند.


مدیرمسئول روزنامه ابتکار ضمن اشاره به اینکه برای اینکه به وادی پوپولیستی وارد نشویم، باید تعیین کنیم آیا ظرفیت گفتمانی اجازه آزادی می‌دهد یا خیر؟ خاطرنشان کرد: معتقدم اصلاح طلبان در عملکردشان در زمان مدیریتشان نقاط ضعف داشته اند. حتما برخی از آنان از وادی قانون خارج شده و دچار افراط شدند و از مرزهای قانونی عدول کردند؛ اما باید گفت گوهر جریان شیعه جریان اصلاح طلبی است.


وی با بیان اینکه دین حد آزادی را مشخص می‌کند ادامه داد: اما باید بدانیم کدام دین را این حق را مشخص می‌کند. آن دینی که من براساس سلیقه خود تفسیر می‌کنم یا دینی که کارشناسان دین آن را مطرح می‌کنند؟ چنانچه بخواهیم دین را به سلیقه خود تفسیر کنیم مشخص است که آزادی را قربانی کرده‌ایم.


وکیلی ضمن بیان این مطلب کسی اجازه توهین به مقدسات مردم و مراجع تقلید را ندارد یادآور شد: اجازه دهید مقدسات درجایگاه خود باشند زمانی که مقدسات را ابزار سیاسی می‌کنیم به طور حتم، حرمت آنها شکسته خواهد شد.


مدیرمسئول روزنامه ابتکار قداست سازی از دولت‌ها را یکی از نقاط ضعف دانست و خاطرنشان کرد: زمانی که دولتی را به مرز مقدسات ببریم به طور حتم هزینه نقدش سرسام آور خواهد شد و نخواهیم توانست آن را به نقد بکشیم.


وی با طرح این پرسش که کدام گفتمانی از دولت، نائب امام زمان می‌سازد؟ گفت: در گفتمان اصولگرایی ظرفیت آزادی وجود ندارد.


وکیلی تأکید کرد: ظرفیت گفتمانی اصلاح طلبی ظرفیتی است که آزادی را در مرکز قانون جمهوری اسلامی ایران ترویج می‌کند؛ اما ظرفیت جریان اصولگرایی نمی‌تواند آزادی را در مرز قانونی جمهوری اسلامی ایران ترویج دهد به همین دلیل آزادی را به حاشیه می‌کشاند.


مدیرمسئول روزنامه ابتکار با طرح این پرسش که آیا کارشناس دین تنها آیت الله مصباح است؟ گفت: آیت الله مصباح با این سابقه حتما کارشناس دین هستند. مشخصا وی یک کارشناس دین است؛ اما باید گفت در کشور ما تنها این کارشناس دین وجود ندارد حوزه علمیه ما دارای بی نهایت کارشناس دین می‌باشد.


وی در بخش دیگری از سخنان خود یادآور شد: دلواپسانی که فریاد برآوردند که روحانی به حریم شریعت تعرض کرده است ولایت فقیه را رد می‌کنند، این افراد در مفهوم اولیه ولایت فقیه مانده اند.


وکیلی ضمن اشاره به اینکه اطاعت از قانون حکومت جمهوری اسلامی لازم و ترک آن تبعات دارد، گفت: چنانچه کسی در برابر قانون نکته دیگری علم کند مشخص است که قانون را نفهمیده است.


این فعال سیاسی ادامه داد: معنای ولایت فقیه یعنی تقدم حکم ولایت فقیه بر حکم دیگر، مراجع تقلید چنانچه قرار باشند هر فردی به طور مثال در مسائل سیاسی خود به یک مرجع تقلید رجوع کنند هرج و مرج خواهد شد.


وکیلی در بخش دیگری از سخنان خود در رابطه با توقیف روزنامه ۹دی تصریح کرد: اینکه ۹دی را توقیف کردند اقدام ناپسندی است، البته روزنامه من نیز توقیف شد.


وی با تأکید بر اینکه من با توقیف نشریات مخالفم، گفت: اینکه یک روزنامه را به دلیل اقدام به انجام خلاف توسط مدیر آن توقیف می‌کنند نقض حقوق دیگر کارکنان نشریه است.


مدیرمسئول روزنامه ابتکار با بیان اینکه در زمان احمدی نژاد به تصویب رسید نقض مصوبات شورای عالی امنیت ملی مساوی با توقیف است و نقد مذاکرات هسته ای و تخریب تیم مذاکره کننده ممنوع است، بیان کرد: ما به این مصوبه شورای عالی امنیت ملی تمکین کردیم؛ اما مشاهده می‌کنید اینها با تیم هسته ای چه کردند و این نشریه روز پس از توافقات لوگوی خود را سیاه کرد و نوشت ملت برسید که ترکمنچای در راه است.


وکیلی ضمن اشاره به اینکه طبق مصوبات دوره احمدی نژاد، نباید تیم هسته ای و مذاکرات هسته ای تخریب شوند گفت: چنانچه هر روزنامه سه تذکر کتبی بگیرد با همین سه تذکر توقیف خواهد شد روزنامه ۹ دی نیز براساس آیین نامه زمان احمدی نژاد توقیف شد.


مدیرمسئول روزنامه ابتکار در ادامه گفت: در دولت قبل مصوبه درستی که به تصویب رسید این بود که براساس آن روزنامه‌هایی که از بودجه عمومی برخوردارند و مدیر آنان را دستگاه‌های دولتی انتخاب می‌کنند نباید یارانه بگیرند برهمین اساس روزنامه همشهری، خراسان، کیهان، جوان، اطلاعات و جمهوری نیز از گرفتن یارانه محروم شدند بنابراین تنها روزنامه کیهان نبوده و مابقی سخنانی که در فضای سیاسی وجود دارد جنسش همین گونه است.


وی ادامه داد: زمانی که روحانی منتقدین را بی سواد خواند من خطاب به وی نوشتم آقای روحانی جا پای احمدی نژاد نگذارید و خاطرات نوستالوژیک وی را یادآوری نکنید.

 

ما با روحانی و هاشمی عقد اخوتی نداریم


وکیلی گفت: ما با روحانی و هاشمی عقد اخوتی نداریم هر جا که فکر می‌کنیم آنان از خطوط اصلی خارج شده اند، نقدشان خواهیم کرد ما به احمدی نژاد به خاطر همین ادبیات بود که نقد می‌کردیم دولت نباید راه وی را ادامه دهد.


مدیرمسئول روزنامه ابتکار با اشاره به اینکه دولت روحانی ابزار قهریه اش کجاست که راه را بر منتقدین بسته است، گفت: زمانی که هیچ چیز نهایی نشده دولت و تیم هسته ای چه سندی را به مردم نشان دهند؟ وقتی هنوز چیزی صادر نشده است تیم مذاکره کننده باید چانه زنی کرده و در نهایت خروجی کار را به مقامات نظام برساند.


وی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن تأکید بر اینکه ظریف نباید خود را پاسخگوی جواد کریمی قدوسی بداند بلکه ظریف پاسخگوی رهبر معظم انقلاب است، بیان کرد: آیا قدوسی از رهبر مملکت دل رحم تر است؟ مقام معظم رهبری بارها نشان دادند که با کسی شوخی ندارند چنانچه تیم جایی را کج برود رهبری نمی‌گویند که اینها فرزندان نظام هستند. آیا می‌شود مقام معظم رهبری زنده باشند و فردی قرارداد ترکمنچای دوم امضا کند؟


وکیلی افزود: مسیر پرونده هسته ای روشن است، قانون مسیر را روشن کرده است کشور نیز از چنان ساختاری برخوردار است که مسئله ای به این مهمی را به دست انسان های مرعوب نسپارد.


مدیرمسئول روزنامه ابتکار ادامه داد: در راهی که تا کنون طی شده کف مطالبات نظام به تأیید دشمنان نظام رسیده است، البته واضح است که آنچه به دست آورده ایم مورد پسند ما نیست، اصل خواسته ما این است که غنی سازی را تا بی نهایت خود حفظ کرده و تحریم ها نیز لغو شوند و در نهایت یک سیلی به این انسان‌های فاشیست استکبارگر بزنیم.

 

آرزو می‌کنیم آنچه نهایی می‌شود تأمین کننده منافع حداکثری ملت باشد


وکیلی یادآور شد: ما دنبال این مسئله هستیم؛ اما نظام توزیع قدرت به ما می‌گویند چنانچه این گونه فکر کنید دچار توهم فانتزی هستید و چنانچه کسی این گونه پای میز مذاکره برود منافع ملی خود را به دیوار زده است.


وی ضمن اشاره به اینکه تمامی قدرت های دنیا یک طرف و ما نیز یک طرف میز هستیم و باید تمام تلاش خود را انجام دهیم تا منافع خود را حفظ کنیم گفت: نمی‌توانیم براساس داوری‌های خود فرزندان نظام را به وطن فروشی متهم کنیم، معتقدیم این مذاکرات تا کنون بهترین دستاوردها را در مقیاس داشته ها و آرمان ها داشته و آرزو می‌کنیم آنچه نهایی می‌شود تأمین کننده منافع حداکثری ملت باشد.


مدیرمسئول روزنامه ابتکار تأکید کرد: ظلم است پیرامون کسانی که شبانه روز تمامی تلاش خود را می‌کنند سخنی خلاف گفته شود.


وکیلی با اشاره به اینکه نباید با ملت با ادبیات مهیج سخن بگوییم بیان داشت: زمانی که سخنرانی روحانی در شیراز را گوش می‌کردم به یکباره به اشتباه تصور کردم سخنرانی احمدی نژاد را می‌شنوم؛ اما متوجه شدم که اشتباه روحانی است.

مدیرمسئول روزنامه ابتکار تصریح کرد: اینکه چرا آقای روحانی از این ادبیات استفاده می‌کند به این دلیل است که میز و جایگاه ایشان هنوز حال و هوای دولت قبلی را دارد، البته باید بگویم این نوع ادبیات را نمی پسندم.
وی با بیان این مطلب که نباید با پدیده های سیاسی صفر و صد برخورد کنیم، گفت: اینکه برخی به میزان دینداری روسای قبلی شک کرده اند جای خود دارد، در کجای دنیا این مسئله باب است که منتشر کردن عکس رئیس جمهور سابق ممنوع شود؟ روسای جمهوری سابق حقوقی دارند که باید حقوقشان حفظ شود. احمدی نژاد نیز همین گونه است حقوق این فرد نیز باید حفظ شود.وکیلی ادامه داد: چنانچه کسی فتنه گر است دادگاه برای همین است. در کشوری که قانون حاکم است دادگاه را برای همین مسئله گذاشته اند. مدیرمسئول روزنامه ابتکار در بخش پایانی سخنان خود ضمن اشاره به اینکه این فکت شیتی که بر روی آن مانور می‌دهند به لحاظ قانونی چرک نویس است بیان کرد: امریکا مطرح کرده فکت شیت امریکایی یک پیشنهاد و فکت شیت ایرانی یک پیشنهاد دیگر است. دو طرف این پیشنهادات را در روز توافقات مورد بررسی قرار می دهند و تا بار حقوقی پیدا نکند اجرایی نخواهد شد.
کیلی با اشاره به اینکه نباید با ملت با ادبیات مهیج سخن بگوییم بیان داشت: زمانی که سخنرانی روحانی در شیراز را گوش می‌کردم به یکباره به اشتباه تصور کردم سخنرانی احمدی نژاد را می‌شنوم؛ اما متوجه شدم که اشتباه روحانی است.


مدیرمسئول روزنامه ابتکار تصریح کرد: اینکه چرا آقای روحانی از این ادبیات استفاده می‌کند به این دلیل است که میز و جایگاه ایشان هنوز حال و هوای دولت قبلی را دارد، البته باید بگویم این نوع ادبیات را نمی پسندم.


وی با بیان این مطلب که نباید با پدیده های سیاسی صفر و صد برخورد کنیم، گفت: اینکه برخی به میزان دینداری روسای قبلی شک کرده اند جای خود دارد، در کجای دنیا این مسئله باب است که منتشر کردن عکس رئیس جمهور سابق ممنوع شود؟ روسای جمهوری سابق حقوقی دارند که باید حقوقشان حفظ شود. احمدی نژاد نیز همین گونه است حقوق این فرد نیز باید حفظ شود.


وکیلی ادامه داد: چنانچه کسی فتنه گر است دادگاه برای همین است. در کشوری که قانون حاکم است دادگاه را برای همین مسئله گذاشته اند.


مدیرمسئول روزنامه ابتکار در بخش پایانی سخنان خود ضمن اشاره به اینکه این فکت شیتی که بر روی آن مانور می‌دهند به لحاظ قانونی چرک نویس است بیان کرد: امریکا مطرح کرده فکت شیت امریکایی یک پیشنهاد و فکت شیت ایرانی یک پیشنهاد دیگر است. دو طرف این پیشنهادات را در روز توافقات مورد بررسی قرار می دهند و تا بار حقوقی پیدا نکند اجرایی نخواهد شد

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار