کد خبر: ۳۵۱۰۰۶
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۸ 29 December 2016
هیفاء پردل
این روزها از هر خیابانی در شهر که گذر کنیم می    توانیم رستوران‎ها و فست‌‌فود‌فروشی‎‎های متعددی را ببینیم که علاوه بر لوکس بودنشان، رنگ و بوی انواع غذاهای بیرون‎‎بر و آماده، رهگذران را به سمتشان می‎‎کشاند؛ به طوری که گاه نیز شاهد صف کشیدن افراد تا بیرون رستوران برای دریافت غذا هستیم.
بسیاری از خانواده‎‎های یزدی به ویژه در روزهای پایانی هفته و تعطیلات، برای‎‎ گذراندن ساعتی خوش در کنار هم در این مراکز عرضه مواد غذایی حضور می‎‎یابند و فرزندان خود را به گرد خوان این غذاهای آماده و فست فودی جمع می‎‎کنند.متاسفانه این روزها، خو گرفتن به انواع غذاهای آماده، دوری از غذاهای سنتی و اصیل ایرانی، خوردن انواع تنقلات ناسالم، کشیدن قلیان، استفاده مداوم از خودروهای شخصی و تلفن همراه به یک فرهنگ در زندگی افراد جامعه تبدیل شده و ارمغان آن افزایش انواع بیماری‎‎ها مانند دیابت و سرطان است.در حالی که استفاده از غذاهای سنتی و اصیل ایرانی که در جمع گرم خانواده‎ها صرف می‌شود، همیشه پیام‎‎آور زندگی اجتماعی به همراه سلامتی بوده است. در مقابل، زندگی مدرن و فرهنگ استفاده از غذاهای وارداتی و فست فودی با فردگرایی افراد همراه است.متاسفانه آمارهای نگران‎‎کننده‎‎ای در مورد رشد ابتلا به انواع بیماری‎‎ها مانند دیابت، سرطان‎‎، بروز چاقی و کم‎‎تحرکی به دلیل نبود فرهنگ تغذیه سالم در گزارش‎‎های دانشگاه علوم پزشکی یزد دیده می    شود و به نظر می    رسد که تنها با ترویج و ارتقای «فرهنگ تغذیه سالم» و «سواد سلامت» می‌توان با این بیماری‌ها مقابله کرد.

غذاهای سنتی؛ سازگارتر با مزاج ایرانیان
یک بانوی 25 ساله یزدی می‌گوید: متاسفانه مشکلات اقتصادی امروز باعث شده تا بسیاری از بانوان که زمانی به خانه‎‎داری اشتغال داشتند، این روزها در بیرون از خانه مشغول به کار شوند و همین موضوع باعث شده در چنین خانواده‎‎هایی وقت کمتری صرف پخت غذاهای سالم و اصیل ایرانی شود و افراد بیشتر به استفاده از غذاهای آماده متمایل شوند.
«فاطمه معتمدی» معتقد است که غذاهای آماده و فست فودهای موجود در بازار عمدتاً دارای مقادیر زیادی نمک یا چربی هستند و باعث ابتلای افراد به انواع بیماری‎‎ها خواهند شد.
شهروند دیگری تاکید می‎‎کند: غذاهای اصیل ایرانی و سنتی مانند انواع آش‎ها، خورشت‎‎ها و دسرها که به دست بانوان ایرانی پخته می‌شوند، علاوه بر سلامت، دارای تنوع و چاشنی خاصی هستند که بیشتر با مزاج ایرانیان سازگارند.
«سید مجتبی غلامی» نیز به وجود مقادیر زیاد نمک و چربی در غذاهای آماده و فست‎‎فودها که برای سلامتی و تندرستی افراد مضر است اشاره می‎‎کند و می‎‎گوید: متاسفانه این در حالی است که خانواده‎‎ها اهتمام لازم را در این زمینه ندارند و فرزندانشان را طوری با این غذاهای فرنگی آشنا می‎‎کنند که گویی دیگر نباید طعم خوش غذاهای ایرانی را بچشند.به گفته‎ وی محصول این تغییر سبک زندگی و تغذیه ناسالم، بروز برخی عوارض مانند چاقی و دیابت و ابتلا به انواع سرطان هاست و این در حالی است که شاید روزی نباشد که متخصصان تغذیه کشورمان در این باره تذکر ندهند ولی خانواده‎‎ها هنوز هم در خواب غفلت هستند و فرهنگ‎‎سازی بیشتر در این مورد ضرورت دارد.

لزوم ارتقای سواد سلامت با محوریت تغذیه سالم
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد با تاکید بر لزوم افزایش سواد سلامت افراد جامعه، میزان ظرفیت‎‎ها و توانایی افراد در زمینه تحلیل و درک اطلاعات و همچنین خدمات اولیه مربوط به سلامتی را سواد سلامتی تعریف می‎‎کند.
«محمد حسن لطفی» با بیان این که میانگین نمره‎‎ سواد سلامت مردم استان یزد62/5درصد است، می‎‎گوید: با توجه به رشد انواع بیماری‎‎های غیر واگیردار و فاکتورهای خطرناک مانند چاقی و کم تحرکی در بین افراد جامعه، باید سواد سلامت مردم افزایش یابد.
به گفته‌‌ وی، در صورت آموزش سفیران سلامت در مدارس، محیط  ‎های کاری و اداری، خانواده‎‎ها و جامعه با تکیه بر موضوع تغذیه سالم، به راحتی می‎‎توان در برابر شیوع بیماری‎‎های غیر واگیری مانند دیابت ایستاد.

نیاز استان به آموزش 200 هزار سفیر سلامت
لطفی با اشاره به این که هر چه سواد سلامت مردم بیشتر باشد، فرهنگ تغذیه مردم هم بهتر خواهد ‌شد، عنوان می‎‎کند: دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد برای ارتقای سلامت مردم یزد 4 هزار سفیر سلامت را آموزش داده است، هر چند برای بهره‎‎گیری از نتایج بهتر در آینده نیاز به 200 هزار سفیر سلامت در استان داریم.
وی به شاخص  های سلامت در استان نیز اشاره می‎‎کند و می‌گوید: یزد دارای بیشترین رشد ابتلا به دیابت است، همچنین بالاترین آمار بروز انواع سرطان‎‎ها در زنان کشور از جمله سرطان سینه مربوط به استان یزد است و در زمینه بروز سرطان در مردان نیز یزد در رتبه سوم کشوری قرار دارد.
این مسئول، اهمیت آموزش شهروندان یزدی در زمینه خودمراقبتی و تغذیه سالم را یادآور می    شود و اظهار می‎‎کند: فرهنگ تغذیه سالم مهم‎ترین عامل کاهش آمارهای نگران کننده برخی بیماری‎‎ها در استان یزد است.

   تدوین 4 سند برای ارتقای سلامت مردم یزد
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد بیان می‌کند: برای ارتقای سلامت مردم و همچنین پیشگیری از بیماری‎‎های غیر واگیردار، 4 سند در استان همتراز با سند ملی پیشگیری از بیماری‎‎های غیر واگیر‎دار تدوین شده است.
«محمد حسن لطفی» ادامه می‌دهد: 245 کارگاه ریسک درجه یک تولید آلاینده‌های 100 درصد سرطان‌زا از سوی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی شناسایی شده است.
وی از جمله سندهای تدوین شده استان برای کاهش بیماری غیر واگیردار و همچنین فاکتورهای خطر مرتبط به ابتلای بیماری‎‎ها را سند ارتقای سلامت روان، سند پیشگیری از دیابت، سند بهبود کیفیت نان استان و سند کنترل بیماری سالک نام برد. 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار