کد خبر: ۳۴۹۴۰۰
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۷ 26 December 2016
 
مدیرکل دامپزشکی آذربایجان‌شرقی گفت: خوشبختانه در کشور و همچنین استان ما شرایط آنفولانزای فوق حاد پرندگان، در همان وضعیت قبلی بوده و احساس می‌شود که آنفولانزای فوق‌حاد پرندگان تحت کنترل است و مشکل خاصی در این زمینه وجود ندارد.

امیرحسین بهداد در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با اعلام این مطلب اظهار کرد: در کشورهای مختلف جهان شاهد این بیماری بوده‌ایم و میزان شیوع آن نیز در کشورهای مختلف زیاد شده است و بیش از 51 کشور جهان درگیر این بیماری هستند به طوری که 12 درصد ماکیان و طیور در کره‌ی جنوبی به علت این بیماری معدوم سازی شده است.

وی با تاکید بر اینکه، آنفولانزای فوق‌حاد پرندگان بیماری مشترک بین انسان و پرندگان است، افزود: چنانچه اگر فردی با پرندگانی که مبتلا به این بیماری هستند برخورد داشته و با بیماری درگیر شود، در نتیجه فرد نیز به بیماری مبتلا شده و در نهایت می‌تواند منجر به فوت آن شود.

بهداد در خصوص راه‌های پیشگیری از ابتلا به این بیماری، افزود: برای پیشگیری از ابتلای به این بیماری، مرغداران باید مسائل بهداشتی را رعایت کرده و به دستورالعمل‌های بهداشتی دقت کنند و همچنین مردم نیز از تماس با ماکیان اهلی خود یا ماکیان مهاجر و وحشی خودداری نمایند.

وی با بیان اینکه، ممانعت از برخورد ماکیان اهلی با ماکیان وحشی و مهاجر یکی از مهم‌ترین راه‌های کنترل این بیماری است، تاکید کرد: اما اگر این بیماری شیوع یابد تنها راه کنترل آن معدوم‌سازی منطقه‌ی آلوده و کانون بیماری است و باید تمامی ماکیان آن منطقه معدوم شوند.

گفتنی است؛ آنفلوانزای پرندگان نوعی از آنفلوانزای حيوانی است كه توسط گونه ‏A‏ ويروس آنفلوانزا ايجاد می‌شود، اين بيماری حدود 100 سال قبل در بين پرندگان ايتاليا حادث شده و سپس به ساير نقاط جهان منتشر شده است. شكل شديد و كشنده بيماری دارای شروع ناگهانی بوده و از شدت بالايی برخوردار است و به سرعت باعث مرگ می‌شود.

شایان ذکر است؛ پرندگان دريايی و بخصوص اردک‌های وحشی مخازن طبيعی ويروس اين بيماری هستند و در برابر ابتلای به بيماری به شدت مقاوم هستند؛ اما پرندگان اهلی نظير مرغ و بوقلمون در مقابل این بیماری بسيار حساس هستند؛ اولين بار در ايتاليا در سال 1987 نوع كشنده و فوق حاد آنفلوانزای پرندگان با مرگ و مير 100% تشخيص شده‌اند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار