نماینده طرح احیاء و تعادل‌بخشی منابع آب‌های زیرزمینی از رتبه نخست ایران در کاهش مخازن زیرزمینی خبر داد.
کد خبر: ۳۴۷۸۵
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۳ 13 May 2015

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، عبدالله فاضلی صبح امروز در همایش مدیریت مصرف انرژی در سالن ولایت اردبیل اظهار کرد: با درایتی که سازمان جهاد کشاورزی در پیش گرفته تلاش برای افزایش راندمان در بخش کشاورزی با استفاده بهینه از منابع آب‌های زیرزمینی صورت گرفته که امیدواریم این طرح‌ها به نتیجه برسد.

وی با ابزار نگرانی از پایین آمدن سطح آب‌های زیرزمینی در مناطق شرقی، جنوب شرقی و مرکزی و غربی کشورمان گفت: 40 درصد منابع آب کشورمان به صورت بی‌رویه در حال مصرف است در حالی که اهمیت و نگاه استراتژیک به این حوزه در تامین آب شرب و بخش کشاورزی ضروری و حیاتی به نظر می‌رسد.

نماینده طرح احیاء و تعادل‌بخشی منابع آب‌های زیرزمینی با انتقاد از بهره‌برداری نامناسب از آب‌های زیرزمینی به عنوان یک تهدید جدی و روش فاجعه‌آمیز، افزود: ما حتی در تأمین آب شرب برخی از مناطق کشور از منابع آب‌های زیرزمینی با مشکل روبه‌رو هستیم و به سمتی حرکت می‌کنیم که روزبه‌روز از این منابع کاسته می‌شود.

فاضلی یادآور شد: ما در یک دوره 40 ساله وضعیت چاه‌های آب‌مان و بهره‌برداری از آنها افزایش یافته، به طوری که از 47 هزار چاه موجود در سال 51 در حال حاضر به 800 هزار چاه در حال بهره‌برداری رسیدیم.

این مسئول بیان کرد: میزان برداشت سالانه آب‌های زیرزمینی نیز در این 40 سال تا 16 برابر افزایش یافته و این روند به جای اینکه سیل نزولی پیدا کند سیر صعودی گرفته است.

نماینده طرح احیاء و تعادل‌بخشی منابع آب‌های زیرزمینی، خشک شدن بسیاری از چاه‌ها و منابع زیرزمینی را به همراه بی‌توجهی به محدود کردن چاه‌های غیرمجاز یادآور شد و ادامه داد: ما در حال حاضر 110 میلیارد مترمکعب کسری مخزن در سفره‌های زیرزمینی در کشور داریم که کشور ما از این جهت رتبه اول دنیا را دارد.

فاضلی افزود: کسری مخزن در برخی از دشت‌ها به افت آب‌های زیرزمینی و در نتیجه فرونشست منجر شده است.

4 هزار هکتار باغات پسته در کشور در حال نابودی است

وی، فرونشست در دشت ورامین، کرمان و تهران را بسیار نگران‌کننده توصیف کرد و گفت: 4 هزار هکتار از باغات پسته کشور در حال خشک شدن است و این در حالی است که پسته جزو صادرات و منابع ارز‌آور کشور بوده و در تولید ناخالص ملی جایگاه خاص دارد.

نماینده طرح احیاء و تعادل‌بخشی منابع آب‌های زیرزمینی یادآور شد: باغات پسته تبدیل به مناطق برهوتی و بیابانی شده و روز به روز نیز این وضعیت بغرنج‌‌تر می‌شود، به طوری که تا دو سال آینده پیش‌بینی می‌کنیم بخش عظیمی از این مناطق به اراضی لم یزرع و کویری تبدیل شود.

فرونشست 35 سانتی‌متری در دشت تهران نگرانی‌ها را دوچندان کرده است

فاضلی به ممنوعیت برداشت از برخی دشت‌ها اشاره کرد و ادامه داد: کسری مخزن سبب شده تا بسیاری از دشت‌های کشور ممنوع شده و بسیاری دیگر در آستانه ممنوعیت قرار گیرد و برخی از دشت‌ها نیز روزبه‌روز به وضعیت نامناسبی برسد.

این مسئول با اشاره به پایین آمدن حجم مخازن و روند نزولی آب‌خوان‌ها، عنوان کرد: وضعیت کیفی آب‌های بهره‌برداری شده و کمیت این منابع بسیار نگران‌کننده به نظر می‌رسد، به طوری که ما در بسیاری از دشت‌های کشور با بحران جدی روبه‌رو هستیم.

نماینده طرح احیاء و تعادل‌بخشی منابع آب‌های زیرزمینی، فرونشست در دشت‌های مشهد تا 23 سانتی‌متر، دشت نیشابور تا 12 سانتی‌متر و دشت تهران را تا 35 سانتی‌متر از نگرانی‌ها و دغدغه‌های جدی توصیف کرد و گفت: در حالی که متوسط فرونشست در دنیا 5 سانتی‌متر است در کشور ما به طور متوسط این وضعیت تا 40 سانتی‌متر اسباب نگرانی و دغدغه را بیشتر کرده است.

فاضلی یادآور شد: بلایی که ما بر سر دشت‌هایمان آوردیم وضعیت وخیمی را به وجود آورده، به طوری که در کنار زلزله و سیل که از آسیب‌های کشورمان بوده باید فرونشست را نیز به آن اضافه کنیم.

وی به اشاره آثار این فرونشست گفت: شکافی که بر اثر این فرونشست در دشت‌های مختلف به ویژه تهران به وجود آمده سبب شده است تا بسیاری از تأسیسات کشور از جمله نیروگاهی، فرودگاه و ... در معرض خطر و آسیب قرار گرفته و هزینه‌های سنگینی را به کشور تحمیل کند.

نماینده طرح احیاء و تعادل‌بخشی منابع آب‌های زیرزمینی در پایان این امر را نتیجه برداشت آب‌های زیرزمینی و حفر چاه‌های غیرمجاز اعلام کرد و گفت: این مخاطرات همه ما را نگران کرده و وزارت نیرو را مجاب کرده تا طرح 15 ساله‌ای را برای تعادل‌بخشی منابع آب تعریف کند تا به شرایط عادی برگردیم.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار