کارگاه آموزشی «خلاقیت در عکاسی خبری» به همت حوزه هنری اردبیل برگزار شد.
کد خبر: ۳۴۳۲
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۳ 08 February 2015

به گزارش خبرنگار مهر، شامگاه شنبه در این کارگاه یک روزه کامل روحی مدرس عکاسی، عکس خبری را ابزاری برای انعکاس رویدادهای مختلف از جمله زندگی عادی، حوادث، مراسمات و... توصیف کرد.

وی وظیفه عکاس خبری را انعکاس سوژه بدون قضاوت و سوگیری دانست و گفت: عکاسی متعهد بدون سوگیری و با نگاهی به خود سوژه شکل می گیرد.

روحی ایجاد تفاوت در عکس خبری را بسته به تمرین و نگاه خلاقانه عکاس دانست و تصریح کرد: عکاس خبری باید سریعا نسبت به محیط شناخت یافته و بدون درگیری خارج از کنترل در فضای کاری در حرفه خود متمرکز شود.

عکاس اردبیلی تاکید دارد که در عکس خبری باید به رسومات، اخلاقیات، باورها و خواسته های سوژه توجه داشت و صرفا برای شکار یک سوژه اخلاقیات را نادیده نگرفت.

وی تصریح کرد: در برخی مواقع کسب شهرت و محبوبیت موجب می شود عکاس زوایای خاصی که مغایر با اخلاقیات سوژه است بگیرد که در واقع صحیح نیست.

روحی با تاکید به اینکه رسالت عکاس مستند سازی زندگی بشریت است، ادامه داد: گاهی انعکاس مطلوب یک واقعه می تواند بازتاب های تکان دهنده به دنبال داشته باشد.

این عکاس با ذکر مثالی به تجربه عکاسان کشور از زلزله اهر اشاره کرد و گفت: در چنین فضاهای کاری عدم همدردی با سوژه و توجه به احوالات آن مانع فعالیت عکاس خبری خواهد شد.

وی به ضرورت استفاده از لنز «واید» اشاره و اضافه کرد: علاوه بر سوژه باید به پیرامون آن توجه داشت تا مشخص شود عکس چه پیامی را در بر خواهد داشت.

مدرس کارگاه عکاسی معتقد است انعکاس اغراق آمیز موضوعات مغایر اخلاق حرفه ای در عکس خبری است و باید با بیان خود سوژه قضاوت به مردم سپرده شود.

روحی در عین حال به نبود فضای مناسب فعالیت هنر عکاسی اشاره کرد و افزود: در بسیاری از مراسمات و وقایع عکاسی آنطور که باید درک نمی شود.

این عکاس معتقد است با تغییر دیدگاه نسبت به این هنر می توان زمینه فعالیت فراختر هنر عکاسی را فراهم ساخت.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار