مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان یزد گفت: در 15 سال اخیر میانگین بارندگی در شهر یزد حدود 50 میلیمتر و در استان 80 میلیمتر بوده در حالی که میزان بارندگی نرمال 100 میلیمتر است و در این مدت تنها یک الی 2سال بارندگی نرمال داشتیم.
کد خبر: ۳۴۲۴۶۲
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۲ 12 December 2016
به گزارش تابناک یزد،علی اسلامی در هم اندیشی معاونان و مدیران بهره برداری با حضور مدیر دفتر بهبود روشهای بهره برداری شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور ، معاونان و مدیران بهره برداری شرکت های آبفای اصفهان، کاشان، کهگیلویه و بویراحمد و چهارمحال و بختیاری در یزد اظهار کرد: حوزه بهره برداری یکی از پرمسئولیت ترین حوزه های شرکت های آبفاست.
وی افزود: این حوزه مسئولیت بسیار سنگینی در بحث انرژی، هدررفت ، بهره برداری از تاسیسات فاضلاب و بهداشت آب دارد و اگر در هر یک از این حوزه ها کوتاهی شود خسارت زیادی به مردم وارد می شود .
مدیرعامل آبفا یزد تصریح کرد: ما در یزد مخازنی داریم که بیش از 50 سال است از آن استفاده می شود و این نشان دهنده رعایت اصول در حوزه بهره برداری است .
اسلامی خاطرنشان کرد : حوزه بهره برداری در خط مقدماتی است و هر گونه مشکلی در تامین آب به وجود آید ، نخستین جایی که مورد اتهام قرار می گیرد این حوزه است چرا که مسئولیت توزیع بهداشتی آب را بر عهده دارد.
وی با بیان اینکه یزد به دلیل قرارگرفتن در فلات مرکزی از گذشته کم باران بوده و وجود قنات در یزد این موضوع را تایید می کند ادامه داد : متاسفانه سال به سال از حجم بارندگی ها کاسته می شود و میزان بارندگی در سال جاری تاکنون ، در شهر یزد 2.1 میلی متر و در استان زیر 10 میلی متر اعلام شده است .
مدیرعامل شرکت آبفا در ادامه با اشاره به این که در اغلب شهرها میزان آب قابل استحصال نصف آب مورد نیاز شهروندان است افزود : نیاز آبی در شهر یزد 2هزار و 650 لیتر در ثانیه است در صورتی که مجموع آب مطلوب قابل استحصال از منابع داخلی یکهزار و 400 لیتر می باشد و مابقی از آب انتقالی تامین می شود .
اسلامی خاطرنشان کرد : یکی از مشکلات اساسی در تامین آب یزد این است که به دلیل کاهش بارندگی منابع آب تحلیل یافته و کیفیت آب تقلیل یافته و مجبور هستیم در 10 شهر استان از آب انتقالی استفاده کنیم و اگر خط دومی برای انتقال آب به یزد در 10 سال آینده اجرا نشود بی تردید با بحران آب شدید روبرو می شویم.
وی با تاکید بر لزوم توجه جدی به بحث هدررفت آب بخصوص در استان های اصفهان و یزد که وضعیت آب نامساعد دارند، هدررفت آب در استان یزد را 16.8 درصد عنوان کرد و افزود : اگر این عدد 2 الی 3 درصد کاهش یابد بحث بی آبی 7 یا 8 سال به عقب می افتد.
مدیرعامل آبفا در پایان یادآور شد : به دلیل کمبود رطوبت و خشکی فوق العاده هوا در فصل تابستان ، در استان یزد 400هزار کولر آبی استفاده می شود که از 90 میلیون متر مکعب حجم تولید آب اعم از انتقالی و منابع داخلی حدود 20 درصد در کولرها مصرف می شود و اگر یک کار فنی و علمی در راستای کاهش مصرف آب کولرها صورت گیرد بسیار ارزنده است چرا که خیلی ار استان ها از کولر آبی به عنوان وسیله خنک کننده استفاده می کنند .
در ادامه این نشست ، معاون بهره برداری شرکت آبفای استان یزد در گزارشی درباره اقدام های انجام شده در راستای مدیریت تولید، جابجایی ، کف شکنی ، حفر و تجهیز چاه ، بهسازی قنوات ، بررسی و تعیین وضع موجود قنات ها و تعیین راهکارهای بهسازی و برداشت آب از آن ، همچنین بررسی برداشت آب از مادر چاه قنات دولت آباد به منظور افزایش ظرفیت برداشت از قنات دولت آباد ارائه کرد.
ناصر شریفی فرد فقیر بودن سفره های آبی بعضی از شهرها از جمله تفت ، مهریز ، نیر، یزد و اردکان ، کیفیت پایین سفره های تامین آب در برخی از شهرها همچون بافق ، بهاباد ، اردکان و میبد ، عدم امکان حفر چاه در بسیاری از موارد به دلیل التزام به رعایت حریم چاهها و قناتهای موجود در منطقه از مشکلات و موانع تامین آب نام برد .
وی همچنین عدم امکان بهره برداری از برخی چاه های حفر شده به دلیل مشکلات کمی و کیفی ، کمبود اعتبارات ، فقدان مطالعات جامع وضعیت منابع آبی ، عدم اطمینان به تداوم و ثبات بهره برداری از آب انتقالی را از دیگر مشکلات این بخش اعلام کرد.
در ادامه مدیر دفتر بهبود روش های بهره برداری آب و فاضلاب کشور با ارائه پاورپوینت به تشریح مدل بهره برداری RCM و گام های استقرار سامانه سپتا پرداخت .
در پایان این هم اندیشی خانم ها مهدی بادی و قنبری ، کارشناسان دفتر بهبود روش های بهره برداری آب ، به بررسی و ارزیابی استقرار نگهداشت برنامه ای در شرکت های حاضر در بلوک و استقرار نگهداشت برنامه ای در سامانه سپتا و به روز رسانی های انجام شده پرداختند.
استان یزد با میانگین بارش حدود 66 میلیمتر در سال زارعی گذشته کم بارش ترین استان کشور بوده و هم اکنون بخش عمده آب شرب این استان از طریق یک خط انتقالی از استان چهارمحال و بختیاری تامین می شود.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار