کد خبر: ۳۴۱۰۵۶
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۵ 10 December 2016

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، استان اردبیل به دلیل واقع بودن در منطقه سردسیر و کوهستانی کشور زمستانی طولانی دارد؛ وقتی شهریور‌ماه تمام می شود هوا در این منطقه کم‌کم سرد شده و مردم سریعتر از سایر نقاط کشور سراغ وسایل گرمایشی می‌روند. به همین علت مصرف گاز در این استان بیشتر شده و این موضوع موجب نگرانی و دغدغه بیشتر خانواده‌های اردبیلی شده است؛ موضوعی که امام جمعه محترم اردبیل نیز امروز در خطبه های نماز جمعه بدان اشاره کرد و خواستار پیگیری آن توسط نمایندگان مجلس و دولت شد. مردم این استان می گویند قبض‌هایی که در این دوره دریافت کردند با میزان مصرفشان نمی‌خواند.

یک شهروند اردبیلی در این‌باره به خبرنگار فارس گفت: با اینکه هوای استان این روزها سرد است اما ما از یک بخاری استفاده می‌کنیم.

فریبا شاهنده افزود: مصرف گاز ما امسال نسبت به سال گذشته افزایش پیدا نکرده اما قبض دریافتی نسبت به آن سه برابر شده است.

شهروند دیگری نیز گفت: باید فرقی بین استان‌های سردسیر و گرمسیر باشد و هزینه گاز در استان‌هایی چون اردبیل ارزان‌تر حساب شود.

حسین صادقی افزود: متاسفانه در استان ما که 8 ماه از سال هوا سرد است هزینه گاز سر به فلک می‌کشد و کمر اقتصادی خانواده را می‌شکند.

وی گفت: من نمی‌دانم سرپرست خانواده‌ای که کارگر و بیکار فصلی است چگونه می‌تواند در کنار تامین هزینه اولیه زندگی مبلغ 150 تا 200 هزار تومان هزینه گاز را هم بپردازد.

 

کارمند یکی از نهادهای دولتی نیز با اشاره به اینکه ما یک خانواده دو نفری هستیم گفت: اغلب اوقات خانه نیستیم و از وسایل گرمایشی کمتری  استفاده کنیم.

علی محمدی با بیان اینکه هزینه گاز مصرفی وی بیش از 100 هزار تومان تعیین شده افزود: بهای گاز معلوم نیست بر چه اساسی محاسبه شده و این افزایش عجیب و بودار است.

مسؤول روابط عمومی شرکت گاز استان اردبیل در خصوص بالا بودن هزینه گاز و نارضایتی شهروندان به خبرنگار فارس در اردبیل گفت: نرخ گاز طبیعی مصارف خانگی، تجاری و صنایع کوچک در راستای بند(ب) ماده(2) آیین نامه اجرایی تبصره (14) قانون بودجه سال 95 و تبصره ذیل آن 1500 ریال تعیین و به تصویب هیئت دولت رسیده است.

فتحی افزود: تعرفه گاز طبیعی به صورت دو فصل گرم و سرد محاسبه و مبنای محاسبه نیم سال نمی‌باشد.

وی تاکید کرد: نحوه محاسبات  فصل سرد که از ابتدای  آذرماه اعمال می‌شود و برای مصارف تا 300 مترمکعب 414 ریال و مازاد بر آن طبق  جدول سال گذشته به قوت خود باقی است.

فتحی خاطرنشان کرد: نظر به اینکه با برودت بیش از حد هوای استان در دو ماه گذشته مصرف مشترکین نیز به صورت چشمگیر افزایش یافته است و به طور طبیعی نیز هزینه گاز مصرفی نیز به نسبت سال قبل بیشتر نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: شایان ذکر است با در نظر گرفتن میانگین مصرف سال‌های قبل و نرخ‌های اعمال شده، عمده‌ترین علت افزایش بهای گاز افزایش مصارف در دوره  مشابه می‌باشد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه عده‌ای از شهروندان می‌گویند قیمت قبض‌های گاز با مصرفشان نمی‌خواند نیز گفت: همانطور که گفتم تعرفه گاز افزایش پیدا نکرده است فقط با توجه به سرمای اخیر مصرف بالا رفته و به تبع آن هزینه گازشان هم افزایش پیدا کرده است ولی باز هم اگر کسی اعتراضی داشته باشد می‌تواند به شرکت گاز مراجعه کند تا بررسی شود.

وی درخصوص سردسیر بودن و شروع زودرس سرما در اردبیل و محاسبه شدن فصل سرد از آذرماه در حالی که از اول مهر شاهد سرما در اردبیل هستیم نیز گفت: با توجه به اینکه تمامی مبالغ دریافتی گازهای مصرفی مستقیم به حساب دولت واریز می‌شود و فصل سرد و گرم هم در مجلس طرح و به تصویب هیئت دولت می‌رسد پس باید نمایندگان اردبیل در مجلس فصل سرد در اردبیل را که همه مان می‌دانیم بیشتر و طولانی‌تر است در مجلس مطرح کنند و اقدامات لازم را در این خصوص انجام دهند.

مردم این استان انتظار دارند از حرکت تخت‌گاز قبض‌های گاز جلوگیری شده و بازنگری در تعرفه ها را شاهد باشند.

امیدواریم مسؤولان و نمایندگان استان اردبیل با توجه به دغدغه‌های مردم این موضوع را پیگیری و بررسی کنند.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۰
متاسفانه علیرغم پیامهایی که تا کنون به نمایندگان استانهای اردبیل و اذر بایجانشرقی و غربی و زنجان در خصوص علت صدور فیش هاتی نجومی گاز داده ام حتی یک نفر از انها به دولت تذکر نداده اند و خدا اموات امام جمعه محترم را بیامرزد که دیروز در خطبه های نماز به موضوع پرداختند واقعیت ان است که دولت در سال 93 برای مناطق خیلی سرد شش ماه و در سال 94 برای مدت پنج ماه یعنی از 15 ابانماه تا 15 فروردین برای مناطق سردسیر با تعرفه پایین محاسبه کرده و دیده چون نمایندگان مناطق سردسیر تذکری نمی دهند امسال از شش ماه سال 93 انرا به چهار ماه یعنی از اول اذر تا اخر اسفند با تعرفه پایین حساب کرده است و نرخ ابان ماه با تعرفه تابستان محاسبه و علت فیش های نجومی همان است شرکت گاز استان هم قاعدتا سیاست های مرکز را بیان می کنند لذا اصل قصه ان است که شش ماه مناطق سردسیر به چهار ماه تقلیل پیدا کرده و اگر نمایندگان استانهای مناطق سردسیر همچنان ارام ودر این موضوع ورود نکنند قطعا از سال اینده همین چهار ماه و شاید هم کمتر ملاک عمل خواهد بود امید که رسانه ها واقعیت ها را بیان کنند و این حقوق اجتماعی دفاع کنند سئوالی که بنده داشتم اینکه دولت در ماههای گرم سال در مناطقگرمسیری قیمت برق را برای ان مناطق ارزان حساب می کند اگر دولت این ماهها را کاهش میداد نمایندگان استانهای مذکور سکوت می کردند یا دولت را با تذکر های پی در پی ناچار به رعایت حالمردم می کردند چرا و چرا و چرا نمایندگان استان در این امر اجتماعی سکوت کرده اند
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار