از بلندای هر ساختمان بلند مرتبه‌ای در تهران به اطراف بنگری موجی از ساختمانها را در مقابل خواهید دید گویی که در یک استادیوم ورزشی ساختمانها در حال موج مکزیکی هستند. و احتمالا صاحبان انها به اندازه همان طرفداران فوتبالی خوشحال، ولی مدتهاست که بحثهایی چون ساخت و ساز غیرمجاز، زمین خواری و این اواخر کوه‌خواری وارد واژگان رسمی کشور شده و با همه تلاشها ظاهرا قصد خروج نیز ندارد چرا که ردپای مشکوک یعضی از متنفذین در ان دیده می‌شود.
کد خبر: ۳۴۱۰۳
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۴ 12 May 2015
به گزارش تابناک تهران فروش تراکم بیش از حد، قطع درختان ، کاهش فضای سبز، پیشروی در دل طبیعت بکر و ... مشکلاتی فراوانی را با خود به همراه داشته است که از گذشته تا کنون تحت عناوین مختلف از جمله زمین‌خواری مورد انتقاد مسئولین و مردم بوده است اما آنچه که طی سال های اخیر کمی آن طرف تر روبروی چشمان مردم شهر و البته کمی بی سر و صدا رخ داده ؛ پدیده ای به نام کوه خواری است. مسئله ای که هم اکنون بسیاری از مسئولان را نگران و مردم را معترض کرده است.

مسئله ای که بخشی از آن از سوی افراد متخلف در پرونده های شخصی و بخشی از سوی  نهادها و البته بخشی دیگر آن توسط آقا زاده ها صورت می گیرد.

یکی از اصول ساخت و ساز در شهرهای صنعتی و بزرگ توجه به حفظ حریم شهری و حفظ محیط زیست و منابع طبیعی است که متاسفانه این مهم به راحتی زیر پا گذاشته می شود.

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیداری که با مسئولان و دست اندرکاران منابع طبیعی و حفظ محیط زیست داشتند حل مسائل و مشکلات زیست محیطی همچون آلودگی هوا، پدیده ریزگردها و دست اندازی به جنگل ها و مراتع و فضاهای سبز را نیازمند برنامه ریزی، تدبیر، پیگیری مستمر و جدی و قاطعیت دستگاههای مرتبط دانستند و تأکید کردند: حفظ محیط زیست یک وظیفه حاکمیتی است که باید با  تهیه سند ملی محیط زیست و  پیوست زیست محیطی برای همه طرحهای عمرانی و صنعتی و همچنین جرم انگاری تخریب محیط زیست، به این وظیفه بسیار مهم، عمل شود.

رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به دیدگاه اسلام در خصوص اهمیت حفظ زمین و ثروتهای عمومی کره خاکی گفتند: اسلام و ادیان الهی همواره بر لزوم احساس مسئولیت انسان در قبال طبیعت و حفظ تعادل میان انسان و طبیعت تأکید کرده اند زیرا عامل اصلی بروز مشکلات زیست محیطی بر هم خوردن این تعادل است.

حضرت آیت الله خامنه ای، چالش زیست محیطی را چالشی فراگیر در سراسر جهان برشمردند و با اشاره به آثار بلندمدت مسائل زیست محیطی، خاطرنشان کردند: تجربه‌های کشورهای مختلف نشان می دهد بسیاری از مشکلات محیط زیستی قابل پیشگیری و دارای راه حل هستند.

حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به جنگل ها و مراتع به عنوان ریه های تنفسی شهرها و عوامل نگهدارنده خاک، از دست اندازی افراد سودجو به جنگل ها و منابع طبیعی بخصوص در شمال کشور ابراز تأسف شدید کردند و افزودند: دستگاههای مسئول باید قاطعانه با تعدی به جنگل ها به هر بهانه ای اعم از هتل سازی و جذب گردشگر و ساخت حوزه علمیه و برخی توجیهاتِ به ظاهر قابل قبول، مقابله کنند.

ایشان پدیده زمین خواری و اخیراً کوه خواری و ساخت و ساز در ارتفاعات را از دیگر مسائل رنج آور و اسف بار دانستند و تأکید کردند: باید در قانون، اینگونه اقدامات جرم تلقی شوند و افراد سوءاستفاده کننده بی هیچ اغماضی مورد تعقیب قضایی قرار گیرند و اگر  در دستگاهها نیز کوتاهی انجام گیرد، باید با عوامل این کوتاهی هم بشدت برخورد شود.

نبوی معاون بازرسی سازمان حفاظت محیط زیست در این باره  بیان داشت: در ارتفاع بالای 1800 متر در اطراف تهران شاهد کوه خواری و زمین خواری هستیم که درصدد هستیم جلوی پیشرفت این امر را بگیریم.

وی گفت: بزرگترین زمین خواری در ورجین لواسنات بود که حدود 300 هکتار بود و خوشبختانه تا کنون 90 هکتار آن پس گرفته شده است . احکام قضایی محکم در این باره اعمال شده.  واقعا دستگاه قضایی در این خصوص همکاری بسیار خوبی را با محیط زیست داشته است.

نبوی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا زمین خواری های ورجین لواسنات مربوط به آقازاده‌ها می‌شود؟ بیان داشت: بخش کوچکی مربوط به آقا زاده‌ها می شود اما بیشتر این پرونده‌ها شخصی و فردی است.

در این میان اقبال شاکری به عنوان یکی از اعضای کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران گفت: باید با فروش پلاک، تغییر کاربری و افزایش طبقات که به نوعی تراکم خواری در شهر محسوب می شود، برخورد شود.

وی گفت: آنچه که ما بیشتر در شهرداری ها با آن روبرو هستیم، تغییر کاربری زمین هاست. تغییر کاربری فضای سبز به مجتمع های تجاری و اداری. در واقع تغییر کاربری در شهر معادل زمین‌خواری در حومه و منابع طبیعی است.

بی توجهی به این امر موجب شده است که برخی افراد سودجو، زمین‌های دارای کاربری کشاورزی را به ویژه در استان های شمالی بدون مجوز از مراجع ذی‌صلاح تفکیک می کنند و به معرض فروش می گذارند و حتی در مواردی پس از ساخت غیرقانونی ویلا آن را می فروشند.

این موضوع موجب شده است بخش قابل توجهی از آگهی های نشریات به فروش زمین‌ها و ویلاهای فاقد اسناد مالکیت و مجوز ساخت اختصاص یابد که وزارت راه و شهرسازی به هموطنان توصیه می‌کند دقت لازم را به هنگام خریداری این املاک به کار گیرند.

در این زمینه استعلام از اداره کل راه و شهرسازی، مشورت با مشاور حقوقی و دیدن اسناد لازم برای خرید زمین و ویلا توصیه می‌شود.

ناصر سراج رئیس سازمان بازرسی کل کشور نیز در حاشیه سفر به استان کهگیلویه و بویراحمد در جمع مدیران اجرایی استان، با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در خصوص محیط‌زیست و بخش‌نامه ریاست قوه قضائیه، خاطرنشان کرد: بند 4 بخش‌نامه ریاست قوه قضائیه، سازمان بازرسی را مکلف کرده که در خصوص زمین‌خواری و کوه‌خواری ورود کرده و گزارش آن را ارائه کند که در همین راستا گزارش سازمان بازرسی در اردیبهشت‌ماه آماده می‌شود.

وی اظهار داشت: دادگستری و بازرسی استان اقدامات خوبی در مبارزه با زمین‌خواری داشته‌اند و بنده از استاندار نیز می‌خواهم پیشگیری را از خود دستگاه اجرایی آغاز کنند.

در ادامه توجه به واکنش معصومه ابتکار به عنوان سکان دار سازمان حفاظت محیط زیست در این باره خالی از لطف نیست.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه ما شاهد توسعه دانشگاه‌ها مانند دانشگاه علوم و تحقیقات در اطراف کوه هستیم آیا این امر با توجه به فرمایشات رهبر انقلاب کوه‌خواری نیست و سازمان محیط‌زیست نمی‌خواهد ورود کند، اظهار داشت: برخی اقدامات در گذشته انجام شده است ولی اکنون در این خصوص که مطرح می‌کنند، توسعه و کارشان محدود شده است.

وی با بیان اینکه بیشترین تهدید در زمینه کوه‌خواری مربوط به اطراف شهر‌هاست، گفت: شهرداری تهران طی مصوبه طرح تفصیلی، مطرح کرده است که در محدوده تهران بالاتر از ارتفاع ۱۸۰۰ محدودیت ساخت و ساز وجود دارد که این امر خود بسیار موضوع مهمی است.

ابتکار با بیان این‌که حفاظت از کوهستان یکی از مهم‌ترین مسائل در محیط زیست است، افزود: ممکن است دانشگاه‌ها یا مراکزی در اطراف کوه‌ها ساخته شده باشد ولی باید بگویم که دیگر کارشان محدود شده است.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار