27 هزار کودک قمی در این طرح شرکت کردند که از این تعداد 2 تن نیاز به جراحی چشم دارند.
کد خبر: ۳۳۶۹۴۵
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۳ 01 December 2016
به گزارش تابناک قم، الهام بهشتی نیا با اشاره به این که طرح از اول آبان ماه آغاز شده است، افزود: از این تعداد کودک بین سن سه تا 6 سال، 800 تن به مرحله دوم ارجاع داده شده اند.

وی افزود: همچنین یک هزار و 300 کودک تبعه افغان نیز در این طرح شرکت کردند.

وی با بیان این که طرح پیشگیری از تنبلی چشم سه مرحله دارد گفت: در مرحله اول، مربیان مهدهای کودک و پیش دبستانی که دوره های آموزشی را گذارنده اند با استفاده از تابلو E معاینه های اولیه را انجام دهند، اگر کودکی در این مرحله استانداردهای بینایی را نداشت به مراحل بعدی که متخصصان بینایی سنجی و پزشکان هستند ارجاع داده می شود و اگر مشکلی نداشت کارت سلامت دریافت می کند.

مسئول اجرایی طرح پیشگیری از تنبلی چشم قم ادامه داد: دراجرای این طرح در صورت مشاهده اختلال بینایی هزینه های مربوط به درمان توسط سازمان بهزیستی پرداخت می شود.

وی ابراز داشت: 12 متخصص بینایی سنجی و 2 پزشک متخصص در مراحل دوم و سوم این طرح همکاری می کنند.

وی با اشاره به این که برای این طرح 300 پایگاه فعال شده است گفت: سال گذشته 100 پایگاه خدمات بینایی سنجی را ارائه می کرد که امسال با همکاری نهادهای مربوطه تعداد پایگاه ها ارتقا پیدا کرده است تا شاهد پذیرش بیشتر تعداد کودکان باشیم.

وی بیان داشت: درسالجاری 73 مهد کودک بهزیستی، 6 مهد روستایی، 60 مهد قرآنی، 120 مهد اداره کل آموزش و پرورش، 20 مهد زبان، هشت درمانگاه، 9 پایگاه بهداشتی، 10 پایگاه خدمات اجتماعی بهزیستی، 12 مسجد، هفت موسسه بهزیستی، یک مجتمع بهزیستی در داخل شهر قم و مجتمع های خدماتی بهزیستی در روستاها خدمات طرح پیشگیری از تنبلی چشم را ارائه می کنند.

به گفته وی، 30 تیم سیار در روستاهای بخش های پنج گانه قم برای تسهیل در خدمات رسانی این طرح فعالیت دارند. 

بهشتی نیا با تاکید بر این که کودکان بین سه تا 6 سال باید سه بار مورد معاینه بینایی سنجی قرار گیرند گفت: سن طلایی پیشگیری از تنبلی چشم تا 6 سالگی است از این رو باید کودکان هر سال از سن سه سال به بعد معاینه شوند تا با تشخیص به موقع از اختلال های بینایی جلوگیری شود.

وی ادامه داد: اگر کودکان در سنین کم مورد پیشگیری و درمان قرار بگیرند از 50 درصد معلولیت ها جلوگیری می شود.

وی به تمدید مدت زمان طرح پیشگیری از تنبلی چشم اشاره کرد و گفت: این طرح تا پایان آبان ماه بود که به خاطر استقبال خانواده ها تا پایان آذرماه تمدید شد.
مسئول اجرایی طرح پیشگیری از تنبلی چشم قم افزود: طبق آمار اداره کل ثبت احوال، قم دارای 80 هزار کودک زیر 6 سال می باشد که امیدواریم همه زیر پوشش طرح پیشگیری از تنبلی چشم قرار گیرند.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار