جولان تازه به دوران رسیده ها با سندروم نوکیسه گی
گزارش هفته گذشته ایرنا از دور دور جوانان با خودروهای لوکس در میدان کاج با عنوان' چند می گیری دور دورکنی؟' با بازتاب های مختلفی مواجه بود که در نهایت منجر به برخورد جدی پلیس با این پدیده شد
کد خبر: ۳۳۶۸۸
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۹ 11 May 2015
 به گزارش ایرنا طی چند شب گذشته در پل نیایش حد فاصل میدان صنعت و میدان کاج حضور مستمر و جدی پلیس و برخورد قانونی با افراد متخلف مشهود بود.

ماموران راهور و نیروی انتظامی در این محدوده به هیچ عنوان اجازه پارک، حرکات موازی و رفتارهای ناشایست را به دختران و پسران جوان نمی داد و این مساله سبب شده بود تا بار ترافیکی این محدوده نسبت به شب های گذشته بسیار کاهش یابد.

بسیاری از کارشناسان امر تاکید دارند که برخورد با این گونه پدیده ها باید به صورت مستمر انجام شود تا جوانان قانون را جدی گرفته و متوجه باشند که ثروت و قدرت نمی تواند قانون گریزی را در پی داشته باشد.

از سوی دیگر بسیاری از کارشناسان و روانشناسان حوزه آسیب های اجتماعی دلایل قابل توجهی را در بروز چنین پدیده های در جامعه مطرح و در راستای مقابله و برخورد با چنین پدیده هایی ، راهکارهایی ارایه می کنند که هر یک از این راهکارها قابل تامل و توجه است.

بسیاری از کارشناسان معتقدند که رفتارهای این چنین طبیعتا نشات گرفته از سنین جوانی است چرا که جوانان در یک برهه از زمان نیازمند جلب توجه هستند و بر این اساس برخوردهای سلبی نمی تواند چندان اثربخش باشد و در مقابل برخی معتقدند که چنین پدیده هایی تنها با برخورد های سلبی فروکش می کند.

برخی از کارشناسان، عوامل دیگری از جمله نوکیسه گی ، بی توجهی خانواده های مرفه و مسئولان را در این زمینه موثر می دانند.

مجید ابهری، آسیب شناس و متخصص علوم رفتاری در این زمینه نظر می گوید: دوران جوانی از نگاه رفتار شناسی و از نظر فطری و غریزی، دوران شور، هیجان و شادی طلبی است اگر خانواده و سازمان های متولی بسترهای مناسب برای تخلیه انرژی، سرگرمی و رفاه نوجوانان را فراهم نکنند، خود جوانان براساس نیازهای یاد شده به دنبال آن ها می روند سپس ساده ترین راحت ترین و هیجان انگیزترین سرگرمی را انتخاب می کنند.

وی ادامه می دهد: ظهور قشر نوکیسه و تازه به دوران رسیده ، فرهنگ و سبک زندگی خاص خود را به جامعه وارد کرده، ایجاد صفحات ویژه در شبکه های اجتماعی به نام های بچه پولدارها ، بچه مثبت ها، اهالی پز و دور دوری ها سبب شده یک زنجیره اطلاع رسانی بین فرزندان این گونه خانواده ها ایجاد شود.

ابهری اضافه می کند: زمانی که یک خط موبایل 200 میلیون تومان به فروش می رسد یا دستگاه گوشی بیش از این قیمت عرضه می شود، دختران و پسران جوان با یکدگیر در محل و خیابانی قرار می گذارند و اتومبیل های خود را به رخ هم می کشند و در این شرایط دور دوربازی به عنوان یک تفریح و ورزش در جامعه مطرح می شود.

این آسیب شناس اضافه می کند: اتومبیل های چند صد میلیونی از مقابل چشمان جوانانی عبور می کند که حتی پول استخر یا سینما را ندارند و بهترین وسیله رفت و آمدشان تاکسی، مترو و اتوبوس است، سرخوردگی های اجتماعی، احساس تبعیض و ایجاد حس انتقامجویی از جامعه در قالب اعتیاد، خودکشی ، فرار از کشور، خرابکاری اجتماعی و وندالیزم ظاهر می شود.

ابهری ادامه می دهد: تفریحات گران قیمت مثل کارتینگ و پینت بال و غیره دیگر برای فرزندان خانواده های نوکیسه است و جوانان با این ورزش و بازی های اشباع نمی شوند و به همین دلیل تصادفاتی اتفاق می افتد که گرانترین اتومبیل تبدیل به آهن پاره می شود و شبکه های اجتماعی بهترین فرصت را برای شایعه سازی ، سم پاشی و خبررسانی پیدا می کنند.

وی می افزاید، عوارض دور دوربازی نه تنها به خطر انداختن جان رانندگان و اتومبیل آن ها را در پی دارد بلکه جان عابران بیگناه و مردم دیگر را نیز ممکن است به خطر انداخته و آن ها نیز قربانی هوس بازی عده ای جوان لوس و بی درد شود.

نامبرده می گوید: برای افرادی که مدرک خریداری می کنند و با پول سربازی خود را می خرند ، تبدیل شدن ماشین به آهن پاره برای آن ها اصلا مهم نیست و در صورت بروز یک تصادف با وقاحت تمام طلبکار می شوند و همان طور که بارها در خیابان ها دیده ایم با یک تلفن پدرجان یا راننده او را به محل تصادف فرا خوانده تا خسارت شهروند قانونشکن را بدهد، قانونشکن از این جهت که چرا خیابان را برای این دوردانه ها خلوت نکرده و اجازه نداده آن ها با سرعت مورد علاقه خود خیابان ها را به پیست اتومبیل رانی تبدیل کنند.

این آسیب شناس اجتماعی اضافه می کند: خانواده ها اولین مقصران این جریان هستند که فرهنگ تازه به دوران رسیدگی را در جامعه گسترش می دهند، ایجاد و گسترش فروشگاه ها و مراکز فروش زنجیره ای که اکثریت اقلام آن ها خارجی است، خرید و گردش در آن ها نوعی تفاخر می شود و برند گرایی به جایی می رسد که ساعت 250 میلیون تومانی به مچ دست نوجوان و جوان بسته می شود.

ابهری با اشاره به مسئولیت نهادهای دولتی در برخورد با این پدیده ها، می گوید: نهادهای دولتی و فرهنگی در جایگاه دوم ضمن فرهنگ سازی و مقابله با روحیه اشراف گری باید مراقب عوارض این رفتارها در جوانان کشور باشند چرا که هر چه را دیده بیند دل نیز می خواهد و جوان خود را به آب و آتش می زند تا از این نوری چشمی ها تقلید کند.

وی رسانه ها را از دیگر مسئولان در برخورد با این پدیده ها عنوان می کند و می گوید: در صدر رسانه ها ، صدا و سیما باید با ارایه فیلم، سریال و آموزش ها اجازه ندهد فرهنگ مصرف گرایی و اشراف زدگی از سوی نوکیسه گان به عنوان یک فرهنگ غالب در جامعه گسترش یابد.

این آسیب شناس ادامه می دهد: باید تفریحات گران قیمت در محله های کم درآمد بسیار ارزان عرضه شود و جوانان قانونشکن ، برخورد فرهنگی و پلیسی شود و جلوی آنان را بگیرند وقتی دولت اجازه ورود این خودروها را می دهد افرادی که امکانات مالی دارند آن ها را می خرند در این شرایط هیچ فردی نمی تواند مانع هزنیه کردن افراد شود ، چرا باید این گونه اتومبیل ها وارد کشور شود که این همه آسیب و عوارض به دنبال داشته باشد در حالی که تعداد این خودروها در کشورهای سازنده کمتر از ایران است.

وی ادامه می دهد: باید برنامه ریزی اساسی صورت گیرد و نخبگان و کارشناسان در نهادهای متولی تا دیرتر از این نشده دست به کار شوند و برنامه ریزی کنند.

ابهری در مورد برخورد پلیس با این پدیده می گوید: در صورت برخورد پلیس با این گونه افراد، ممکن است به زیان آن پلیس تمام شود بنابراین موضوع باید در یک اتاق فکر برنامه ریزی و تحلیل شود سپس به اجرا در آید در صورت اقدام ناقص این گونه جوانان به موضع انفعالی و لجبازی کشیده و ممکن است وضع بدتر شود.



*** سندروم نوکیسه گی و کالابرتری در حال رواج است

فرید براتی سده روانشناس و استاد دانشگاه نیز در این ارتباط معتقد است: در روانشناسی سندروم نوکیسگی مطرح است که در این شرایط افرادی که به دلایلی به ثروت باد آورده رسیده و یا به ثرورت زیادی دست یافته اند از طریق روش هایی احساس حقارت خود را جبران می کنند و در این مسیر از دارایی و اموال خود استفاده می کنند تا تخلیه شوند.

وی اضافه می کند: این نوع سندورم به این شکل عمل می کند که فرد دارایی و ماشین خود را به دیگران نشان می دهد در حالی که خیلی از این افراد از نظر درونی دچار احساس حقارت هستند و برخی احساس تحقیر شدگی می کنند.

براتی سده تصریح می کند: البته در سال های اخیر در کشور موضوعی به نام کالابرتری باب شده است این افراد تمایل دارند تا آخرین مدل از هر کالایی را داشته باشند تا در قالب تفاخر یا فخرفروشی و قدرت به دیگران نشان دهند این افراد قصد دارند تا برتری و احساس غلبه خود را با بهترین وسایل نشان دهند.

این روانشناس می گوید: دو موضوع سندروم نوکیسگی یا تازه به دوران رسیده ها و کالا یا شی برتری در شبکه های مجازی به عنوان سایت بچه پولدار ها مطرح است .

وی در پاسخ به این سووال که آیا این سندروم نوعی بیماری است، می گوید: این نوع سندروم نشانه هایی از بیماری می تواند، باشد، بخشی از خودشیفتگی است و این در حالی است که در جامعه خودشیفتگی زیاد شده و این مساله ناشی از حس حقارت است، خودشیفته در بیرون مغرور است اما در درون از نظر شخصیتی فردی ضعیف، مفلوک و فقیر است.

براتی سده اضافه می کند: افراد خودشیفته می گویند، ' من، این جا، الان ' آن ها برای دیگران احترامی قائل نیستند، دنبال نیازهای آنی خود هستند و برطرف کردن انگیزه های آنی خود برایشان مهم است و فکر منافع جمعی، خانوادگی و حتی منافع دراز مدت خود نیستند.

وی ادامه می دهد: بسیاری از این افراد نوجوان و جوان هستند که البته دنبال ابراز وجود بوده و اقتضای سن و سال آن ها است و تصور می کنند، پدران حمایت همه جانبه از آن ها کرده و با وجود ثروت ، احساس آسیب ناپذیری می کنند.

این روانشناس و آسیب شناس با اشاره به پدیده دام های اجتماعی، می گوید: دام های اجتماعی نیز موقعیت های هستند که فردی منافع شخصی زودگذر خود را به منافع جمعی دراز مدت و پایدار ترجیح می دهد که این مساله در سایر امور اعم از مصرف آب، محیط زیست و طلاق دیده می شود که در برخورد با این پدیده ها باید آموزش ارایه شود و اطلاع رسانی صورت گیرد.

وی اضافه می کند: باید آموزش هایی به جوانان ارایه شود که انسانیت انسان به پول و مادیات نیست در این زمینه روانشناسان بحثی دارند با عنوان ' تاثیر دنیاگرایی، هرس و طمع و مصرف گرایی در شادی انسان ها'، اینکه گفته می شود جامعه ما شاد نیست از اینجا نشات گرفته که راه را اشتباه رفته ایم که باید این موضوع به جامعه تفهیم کنیم.

این استاد دانشگاه می گوید: تحقیقات نشان داده است که به خاطر وجود شدید روحیه دنیا گرایی در برخی افراد ، آنان با وجود داشتن بهترین امکانات ، پول و آخرین دستاوردها لزوما شاد نبوده و چه بسا که این گونه افراد در بسیاری از مواقع غمگین هستند.

براتی سده توصیه می کند که آموزش های لازم باید به نوجوانان و جوانان ارایه شود تا منافع جمعی و ملی را مورد توجه قرار دهند چرا که لازمه برخورد با چنین پدیده هایی ارایه آموزش است، از سوی دیگر زمانی که قانون شکنی انجام می شود، عدالت حکم می کند تا دست اندرکاران بسرعت برای اجرای قانون وارد عمل شده که با این اقدام حتما احساس تبعیض در جامعه از بین می رود. 
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار