معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد امام خمینی(ره) استان قم گفت: بیش از ۹۹ درصد متکدیان شهر قم نیازمند نیستند و به صورت سازمان یافته فعالیت می‌کنند.
کد خبر: ۳۳۴۸۱۰
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۲ 26 November 2016
به گزارش تابناک قم،‌ کمیته امداد با دو قشر نیازمندان و نیکوکاران در ارتباط است و همواره سعی داشته برای اعتمادسازی در سطح جامعه وجوهات اخذ شده از مردم را در جهت نیت بانی خرج کند. گاهی بانی نیت کرده و مخاطب را مشخص می‌کند و گاهی نیز صدقات جنبه عمومی دارد و به طور کلی در کمک به هر نیاز محرومان خرج می‌شود.

اگرچه کمک به نیازمندان از سوی کمیته امداد امام خمینی(ره) صورت می‌گیرد اما اگر در سطح شهر نگاهی بیاندازیم متکدیانی می‌بینیم که با ابراز عجز و ناتوانی احساسات مردم را تحریک می‌کنند تا کمکی به آنها بشود.

در این باره معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد استان قم در گفت‌وگو با مهر اظهار داشت: مردم به این افراد کمکی نکنند زیرا آنها نیازمند نیستند و شغلشان تکدی گری است که سازمان یافته در قم فعالیت می‌کنند.

اکبر رشیدی عنوان کرد: ما به همه بخش‌ها، نهادها و عموم مردم می‌گوییم که در صورت مشاهده متکدیان در سطح شهر، آنان را به کمیته امداد ارجاع دهند تا در صورت نیازمند بودن، ما به آنها کمک کنیم.

متکدیان از کمیته امداد کمک نمی‌خواهند

وی در این زمینه با بیان این که بیش از ۹۹ درصد کسانی که در سطح شهر گدایی می‌کنند نیازمند نیستند، افزود: اگر آنها را به کمیته امداد معرفی کنید تا نیازشان برطرف شود،‌ نخواهند آمد. تجربه این را نشان داده است.

معاون توسعه مشارکت های مردمی کمیته امداد استان قم ابراز کرد:‌ متأسفانه در خصوص جمع آوری متکدیان ضعف قانونی وجود دارد به طوری که بعد از این که شهرداری متکدیان را جمع آوری می‌کند به کمپی سپرده اما بعد از مدتی دوباره رها می‌شوند که باید فکری برای آنان شود.

وی اظهار کرد: یکی از معضلات جامعه در خدمت رسانی به نیازمندان، این است که موسسات خیریه و خیران و نیکوکاران به طور جداگانه به نیازمندان کمک می‌کنند و اطلاعی از کار یکدیگر ندارند.

رشیدی در این باره ادامه داد:‌ هم افزایی نهادهای خیریه موضوعی است که اگر ایجاد شود بسیای از چالش‌ها برطرف می‌شود و برای نمونه نیازمندی نمی‌تواند برای رفع یک حاجت از چندین نهاد خیریه کمک بگیرد و به نیازمندان واقعی بیشتر کمک می‌شود.

وی بیان کرد: ما آمادگی کارگزاری برای خیران داریم تا طی تفاهم نامه با کمیته امداد بتوانیم در کمک به نیازمندان هم افزایی داشته باشیم.

کمک ۴۰۶ میلیارد ریالی مردم به کمیته امداد در سال گذشته

معاون توسعه مشارکت های مردمی کمیته امداد استان قم افزود: مردم قم سال گذشته حدود ۴۰۶ میلیارد ریال به نیازمندان کمک کردند که از این میزان ۲۷۳ میلیارد ریال نقدی و جنسی و ۱۳۲ میلیارد ریال آن در قالب تعاملات با موسسات خیریه بوده است.

رشد ۱۴ درصدی کمک به نیازمندان در قم

رشیدی تصریح کرد: مردم استان قم طی هفت ماهه گذشته ۱۷۶ میلیارد ریال به نیازمندان کمک کردند که در مقایسه با دوره مشابه در سال گذشته ۱۴ درصد رشد داشته است و این نشان می‌دهد کمیته امداد در اعتمادسازی موفق بوده است.

معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد امام خمینی(ره) استان قم افزود: در استان قم ۱۹ هزار خانوار نیازمند به طور مستمر با کمیته امداد در ارتباط هستند و در بخش‌های متفاوتی خدمات دریافت می‌کنند و ۲ هزار خانوار نیز موردی از کمیته امداد فقط در یک بخش خدمات دریافت می‌کنند.

۴۰ هزار نفر در قم از کمیته امداد خدمات دریافت می‌کنند

وی در این زمینه افزود: کلا ۴۰ هزار نفر تحت پوشش خدمات کمیته امداد قرار دارند که در میان آنها ۴۲۰۰ دانش آموز، نزدیک به ۲ هزار یتیم،‌ ۱۳۰۰ نوعروس، ۴۷۰ بیمار صعب العلاج و ۴۴۰ بیمار زمین گیر وجود دارد.

معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد استان قم عنوان کرد:‌ علاقمندان می‌توانند برای کمک به نیازمندان با سامانه این مرکز هر اندازه که مایل هستند به محرومان کمک کنند.
منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار