رقابت‌های کشتی رده سنی بزرگسالان کشور در حالی به کار خود پایان داد که برای یکی از معدود دفعات خبری از حضور تیم قم بین 4 تیم برتر این مسابقات نبود.
کد خبر: ۳۳۱۱۸۶
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۲ 19 November 2016
به گزارش تابناک قم، در واقع تیم‌های برتر رقابت‌های کشتی آزاد و فرنگی قهرمانی بزرسگالان کشور در حالی مشخص شدند که دومین اتفاق جالب، موفقیت کشتی‌گیران آزادکار در کسب رتبه‌ای بهتر از کشتی‌گیران فرنگی‌کار بود که این اتفاق با توجه به قابلیت‌ها و توانایی‌های برتر کشتی فرنگی قم نسبت به آزاد، در نوع خود جالب توجه بود و حاکی از پیشرفت کشتی آزاد قم نیز دارد.

اما رقابت‌های تیمی کشتی قهرمانی رده سنی بزرگسالان کشور که بر خلاف سال‌های قبل به ابتکار فدراسیون کشتی به صورت تیم به تیم و در مناطق مختلف ایران به انجام رسید، در حالی به کار خود پایان داد که هیچ یک از دو تیم کشتی آزاد و فرنگی قم در رد‌ه‌بندی نهایی، بین تیم‌های اول تا چهارم قرار نگرفتند.

برگزاری رقابت‌های آزاد و فرنگی سال 95 به شکل تیم به تیم

این در حالی است که سال‌های گذشته مسابقات کشتی فرنگی و آزاد قهرمانی کشور در این رده سنی به صورت مجتمع با حضور تیم‌های استان‌های مختلف به شکل انفرادی برگزار می‌شد و در پایان با احتساب مدال‌ها و امتیازات کسب شده، رده‌بندی تیمی نیز مشخص می‌شد اما امسال شیوه برگزاری تغییر کرد.

بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده از سوی فدراسیون کشتی، ابتدا رقابت‌های کشتی فرنگی قهرمانی رده سنی بزرگسالان ایران به میزبانی هیأت‌ کشتی استان فارس و با حضور تیم‌هایی از 10 استان به انجام رسید و تیم هیأت‌ کشتی قم در گروه نخست مقدماتی با حریفان به رقابت پرداخت.

رقابت کشتی‌گیران فرنگی‌کار قم در گروه نخست به میزبانی فارس

10 تیم‌ حاضر در پیکارهای این گروه، ابتدا در دو گروه پنج تیمی تقسیم‌بندی شدند و با توجه به گروه‌بندی انجام شده در این مرحله، تیم هیأت‌ کشتی قم در گروه دوم با حریفان خود به رقابت پرداخت و جدال با چهار رقیب هم‌گروه خود رتبه‌ آخر جدول رده‌بندی را به دست آورد.

رقابت‌های این گروه به مدت دو روز در شهر شیراز برگزار شد و با توجه به قرعه‌کشی انجام شده، در گروه نخست تیم‌های تهران، فارس، کردستان، لرستان و مرکزی برای به دست آوردن عناوین برتر به میدان رفتند و تیم قم با تحمل چهار باخت غیر منتظره در گروه خود قعرنشین شد.

شیوه برگزاری این رقابت‌ها به شکلی بود که تیم‌های برتر هر گروه برای کسب عنوان قهرمانی، تیم‌های دوم هر گروه برای به دست آوردن مقام سوم و تیم‌های رده‌های بعدی نیز به همین ترتیب برای قرار گرفتن در مکان‌های پنجم تا نهم به مصاف یکدیگر رفتند و قم با توجه به قرار گرفتن در مکان پنجم و قعر جدول برای به دست آوردن یکی از رتبه‌های نهم و دهم گروه به مرحله رده‌بندی رفت.

8 فرنگی‌کار شاخص میادین داخلی و برون‌مرزی در ترکیب تیم کشتی قم

کشتی‌گیران فرنگی‌کار استان قم با سرمربیگری روح‌الله میکائیلی قهرمان اسبق این رشته و از چهره‌های نام‌دار عرصه مربیگری کشتی، در گروه دوم این مرحله با تیم‌های هیأت‌ کشتی خوزستان، مازندران، توابع تهران و البرز به شکل دوره‌ای به رقابت پرداختند، در حالی که هر تیم در هشت وزن با حریف خود سرشاخ شد.

در حالی که پیکارهای کشتی فرنگی قهرمانی بزرگسالان کشور در اوزان 59، 66، 71، 75، 80، 85، 98 و 130 کیلوگرم به انجام رسید، در وزن 59 کیلوگرم علیرضا نجاتی، در وزن 66 کیلوگرم علی‌اصغر پاسالاری و در وزن 71 کیلوگرم محمدجواد رضایی به میدان رفتند.

همچنین در وزن 75 کیلوگرم داود جوادیان، در وزن 80 کیلوگرم علی زینتی‌رفاه عضو تیم ملی بزرگسالان، در وزن 85 کیلوگرم محمدرضا رضایی، در وزن 96 کیلوگرم علی‌اکبر حیدری ملی‌پوش کشتی قم و در وزن 130 مهدی جلالیان دیگر اعضای تیم هیأت‌ قم بودند.

ثبت 4 شکست در کارنامه تیم قم و قرار گرفتن در قعر جدول

رقابت‌های گروه نخست کشتی فرنگی قهرمانی بزرگسالان کشور بر روی دو تشک خانه کشتی شیراز به انجام رسید و در روز نخست این پیکارها تیم هیأت‌ کشتی قم در گام نخست به مصاف مازندران رفت و با نتیجه دور از انتظار هفت بر یک در این مسابقه مغلوب شد.

دو رقابت بعدی تیم کشتی فرنگی هیأت‌ قم برابر تیم‌های توابع تهران و خوزستان نیز با همین نتیجه یعنی هفت بر یک به سود حریفان تمام شد و فرنگی‌کاران قم در آخرین مسابقه خود کمی عملکرد بهتری داشتند و با نتیجه 6 بر دو به تیم هیأت‌ کشتی استان البرز نتیجه را واگذار کردند.

برتری فرنگی‌کاران قم برابر مرکزی و ایستادن بر سکوی نهم

بدین‌ترتیب تیم هیأت‌ کشتی قم با چهار باخت در قعر جدول قرار گرفت و برای به دست آوردن یکی از رتبه‌های نهم و دهم به مصاف تیم هیأت‌ کشتی استان مرکزی رفت، در حالی که تیم مرکزی نیز همانند قم با چهار باخت کار خود را در مرحله مقدماتی تمامی کرده بود.

بدین‌ترتیب رقابت برای کسب مقام‌ نهم گروه نخست کشتی فرنگی قهرمانی بزرگسالان کشور بین تیم‌های قعرنشین برگزار شد و ابتدا با تساوی چهار بر چهار پایان یافت اما تیم هیأت‌ کشتی قم به دلیل امتیاز مثبت 21 بر 19 مقابل حریف صاحب برتری شد و به مقام نهم بسنده کرد.

در پایان رقابت‌های کشتی فرنگی گروه نخست قهرمانی بزرگسالان کشور تیم هیأت‌ خوزستان به عنوان قهرمانی دست یافت و تیم‌های فارس و تهران دوم و سوم شدند، ضمن اینکه مازندران، البرز، لرستان، کردستان و توابع تهران نیز بالاتر از قم و مرکزی رده‌های چهارم تا هشتم را کسب کردند.

مصاف کشتی‌گیران آزادکار قم در گروه دوم به میزبانی گیلان

سپس نوبت به برگزاری رقابت‌های تیمی کشتی آزاد قهرمانی رده سنی بزرگسالان کشور رسید تا تیم‌های حاضر در گروه نخست به میزبانی هیأت‌ کشتی استان گیلان با یکدیگر به رقابت بپردازند، گروه دوم مقدماتی که در آن همانند کشتی فرنگی، کشتی‌گیران 10 تیم با یکدیگر سرشاخ شدند.

این در حالی است که قبل از اعلام رسمی میزبانی گیلان برای برگزاری این رقابت‌ها، هیأت‌ کشتی استان قم نیز درخواست میزبانی داده بود اما فدراسیون کشتی این میزبانی را به شمالی‌ها واگذار کرد و بر همین اساس تیم کشتی آزاد قم راهی گیلان شد تا در منطقه آزاد انزلی به مصاف رقبا برود.

عملکرد برتر کشتی‌گیران آزادکار نسبت به فرنگی‌کاران قم

بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده از سوی فدراسیون کشتی، تیم‌های خراسان‌رضوی، گیلان، قزوین، اردبیل، مرکزی، آذربایجان غربی، قم، سیستان و بلوچستان، ‌زنجان و کیش در این گروه حضور داشتند و شیوه برگزاری رقابت‌ها دقیقا شبیه به کشتی فرنگی بود و تیم قم در این رشته رتبه بهتری از کشتی فرنگی کسب کرد.

رقابت‌ها به شکل دوره‌ای و تیم به تیم به انجام رسید و در گروه نخست این مسابقات تیم‌های هیأت‌ کشتی استان‌های قزوین، آذربایجان‌ غربی، اردبیل، سیستان و بلوچستان و کیش پیکار کردند و در گروه دوم نیز تیم‌های هیأت‌ کشتی خراسان‌رضوی، زنجان، گیلان، مرکزی و قم برابر یکدیگر به روی تشک رفتند.

4 باخت و کسب رتبه چهارم مقدماتی برای آزادکاران قم

کشتی‌گیران آزادکار قم در چهار مسابقه مرحله مقدماتی به مصاف حریفان خود رفتند، در حالی که تیم هیأت‌ قم در گام نخست مقابل تیم هیأت‌ زنجان قرار گرفت و که این رقابت در هشت وزن جدال کشتی‌گیران دو تیم، سرانجام با برتری پنج بر سه به سود تیم هیأت‌ قم خاتمه یافت.

سه رقابت دیگر برای تیم کشتی آزاد قم از حساسیت بالایی برخوردار بود و آزادکاران قم در دومین مسابقه به مصاف تیم هیأت‌ خراسان‌ رضوی رفتند و با این تیم پرقدرت به تساوی چهار بر چهار رسیدند اما امتیاز مثبت 19 بر 14، نتیجه نهایی این کشتی را به نفع حریف رقم زد.

دو باخت متوالی در جدال با تیم‌های هیأت‌ زنجان و هیأت‌ خراسان‌رضوی کار قمی‌ها را برای فکر کردن به کسب یکی از رتبه‌های اول و دوم این گروه سخت کرد و تیم هیأت‌ قم در سومین مسابقه با نتیجه پنج بر سه برابر تیم کشتی آزاد هیأت‌ مرکزی مغلوب شد و در آخرین دیدار 6 بر دو به میزبان یعنی هیأت‌ کشتی استان گیلان باخت.

برتری قاطع آزادکاران قم برابر سیستان و ایستادن بر سکوی هفتم ایران

نماینده هیأت‌ کشتی استان قم در حالی با این نتایج به کار خود پایان داد که با پایان دیدارهای مقدماتی، تیم‌های هیأت‌ کشتی گیلان و قزوین راهی مسابقه فینال شدند و تیم کشتی آزاد قم با توجه به قرار گرفتن در مکان چهارم جدول برای به دست آوردن یکی از مقام‌های هفتم و هشتم به مرحله رده‌بندی رفت.

این در حالی است که با پایان مرحله مقدماتی، قزوین، اردبیل، آذربایجان‌غربی، سیستان و بلوچستان و کیش در گروه نخست و تیم‌های هیأت‌ کشتی گیلان، خراسان‌رضوی، مرکزی، قم و زنجان در گروه دوم رتبه‌های اول تا پنجم را از آن خود کردند و بدین‌ترتیب تیم قم با توجه به رتبه چهارمی در مرحله گروهی برای به دست آوردن رتبه هفتم به مصاف تیم چهارم گروه دوم یعنی سیستان و بلوچستان رفت.

تیم کشتی آزاد قم در جدال برای به دست آوردن مقام هفتم برابر تیم هیأت‌ کشتی استان سیستان و بلوچستان تمام توان خود را به کار گرفت و با کسب برتری هفت بر یک در این دیدار، ضمن به دست آوردن تنها پیروزی خود در این مسابقات، سرانجام با کسب مقام هفتم به قم بازگشت تا حداقل عملکرد بهتری نسبت به تیم کشتی فرنگی قم داشته باشد.

راهیابی فرنگی‌کار قم به تیم ملی نتیجه درخشش در قهرمانی کشور

رئیس هیأت‌ کشتی استان قم در گفت‌وگو با خبرنگار فارس راجع به عملکرد برخی کشتی‌گیران قم در این رقابت‌ها، اظهار کرد: در تیم کشتی فرنگی بزرگسالان قم عملکرد علیرضا نجاتی، علی‌اصغر پاسالاری و علی‌اکبر حیدری بسیار خوب و قابل توجه بود و سایر نفرات قم نیز مجموعا خوب کار کردند.

محسن حلوایی تصریح کرد: نجاتی به عنوان دارنده مدال برنز نوجوانان جهان در سال 2014 و مدال برنز نوجوانان آسیا در سال 2016 در این رقابت‌ها با حریفانی به مراتب با تجربه و با سن بالاتر از خود رقابت کرد اما عملکرد وی نشان داد که می‌توان روی او برای میادین مهمتر حساب کرد.

رئیس هیأت‌ کشتی استان قم یاد آور شد: علی‌اصغر پاسالاری واقعا کشتی‌های خوبی گرفت، ضمن اینکه علی‌اکبر حیدری با درخشش در همین مسابقات نظر کادر فنی تیم ملی کشتی فرنگی را به خود جلب کرد و هم به تیم ملی دعوت شد و هم برای همراهی تیم سینا صنعت ایذه در رقابت‌های جام باشگاه‌های جهان وی را انتخاب کرده‌اند.

حلوایی در پایان راجع به عملکرد تیم کشتی آزاد قم در مسابقات رده سنی بزرگسالان قهرمانی کشور، تصریح کرد: مربیان ما در چند سال اخیر برای تحول در کشتی آزاد واقعا زحمات زیادی کشیده‌اند و عملکرد این تیم نشان داد که در کشتی آزاد نیز توانایی درخشش و کسب موفقیت را داریم.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار