در کتابگردی معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در قم عنوان شد
معاون فرهنگی وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی و معاون سیاسی امنیتی استانداری قم به همراه سرپرست و تعدادی از مسئولان اداره فرهنگ و ارشاد قم صبح امروز از کتاب‌فروشی‌های سطح شهر به مناسبت روز کتاب‌گردی بازدید کردند.
کد خبر: ۳۳۰۹۵۲
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۵ - ۰۷:۵۴ 18 November 2016
به گزارش تابناک قم، سید عباس صالحی معاون فرهنگی وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی به بهانه روز کتابگردی در هفته کتاب از برخی ناشران و کتاب فروشی‌های استان قم بازدید و با مسئولان آنها گفت‌وگو کرد.

این بازدید از کتاب‌فروشی آیت‌الله مرعشی نجفی واقع در جنب کتابخانه آیت‌الله مرعشی نجفی آغاز و به مجتمع ناشران قم ختم شد. 

وی ابتدا از کتابفروشی آیت الله العظمی مرعشی نجفی دیدن و سپس با حضور در پاساژ قدس از این مرکز بازدید و با فروشندگان کتاب گفت‌وگو کرد.

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این بازدید از انتشارات قائم آل علی(ع) مرکز پخش کتب علامه حسن زاده آملی، کتابفروشی رضوی، انتشارات روحانی، خانه کتاب، انتشارات دارالحدیث و فروشگاه بوستان کتاب دیدن کرد.

وی در ادامه از انتشارات توحید مرکز پخش آثار آیت الله سبحانی و انتشارات مدرسه امام علی بن ابیطالب(ع) مرکز نشر آثار آیت الله مکارم شیرازی بازدید کرد.

صالحی در پایان در مجتمع ناشران حضور یافت و  برخی دیگر از انتشارات کتاب همچون انتشارات دلیل ما، انتشارات حقایق اسلامی، انتشارات اسلامی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و نیز از انتشارات ارمغان طوبی، مطبوعات فرهنگی، کومه، بیدار، دارالکتاب اسلامی و فانوس اندیشه بازدید کرد.

در این بازدیدها ناشران و فروشندگان کتاب مسائلی چون پرداخت مالیات و رکود در بازار کتاب را از مشکلات اصلی خود بیان کردند.

سرانه مصرف فرهنگی در کشور پایین است

معاون فرهنگی وزیر ارشاد در حاشیه این بازدید با بیان اینکه طرح کتاب‌گردی در هفته کتاب سومین سال اجرای خود را می‌گذراند اظهار داشت: این طرح با این هدف پیشنهاد و اجرا شد که کتاب‌فروشی‌ها حلقه مهم در حوزه فرهنگ مطلوب کشور بوده و هستند و این حلقه، ارتباط‌ دهنده بین پدیدآورنده و مصرف‌کننده کتاب است.

وی با اشاره به اینکه طرح کتاب‌گردی یکی از پاتوق‌های مهم فرهنگی کشور است افزود: بحث معافیت کتاب‌فروشی‌ها یکی از اتفاقاتی بود که درزمینه کتاب‌فروشی‌ها صورت گرفت بر اساس قانون این معافیت برای بخش ناشران اعمال می‌شد اما در بخش کتاب‌فروشان این معافیت اجرا نمی‌شد.

صالحی افزود: در سال گذشته با گفت‌وگو‌های مفصلی که وزارت ارشاد با همکاری تشکل‌های نشر با سازمان مالیاتی داشت بالاخره آن‌ها متقاعد شده و طرح معافیت مالیاتی کتاب‌فروشی‌ها نیز با توجه به شرایط اقتصادی و فعالیت فرهنگی مجموعه الزامی شد.

وی با اشاره به اجرای طرح‌های عیدانه، تابستانه و پاییزه کتاب گفت: این اتفاق از سال گذشت قبل از هفته کتاب با عنوان «کتاب‌فروشی به وسعت ایران» آغاز شد و در حال حاضر چهارمین مقطع آن را در طرح پاییزه کتاب داریم.

معاون فرهنگی وزارت ارشاد با اشاره به بهره‌مندی تخفیف کتاب‌فروشی‌ها در طرح پاییزه کتاب افزود: این تخفیف گاهی با تخفیف کتاب‌فروش افزایش می‌یابد و بین 20 تا 25 درصد حداقل بهره‌مندی مصرف‌کننده است.

صالحی بابیان اینکه این طرح کمکی برای بالاتر بردن تقاضای مصرف کتاب و بهانه‌ای برای ارتباطات بهتر مردم با کتاب‌فروشی‌ها است، خاطرنشان کرد: در حاشیه نمایشگاه کتاب استانی کتاب‌فروشی‌های شهر از بن‌هایی که در نمایشگاه کتاب عرضه می‌شود بهره‌مند می‌شوند.

وی  بیان کرد: یکی دو روز قبل از برگزاری نمایشگاه کتاب تا یکی دو هفته بعدازآن بن‌های نمایشگاه در کتاب‌فروشی‌های داخل شهر نیز قابلیت بهره‌برداری دارد.

معاون فرهنگی وزارت ارشاد افزود: کار دیگری که در حوزه کتاب‌فروشی‌ها انجام شد این است که کتاب‌فروشی‌ها حق‌دارند در نمایشگاه‌های کتاب استانی حضور یافته و نمایندگی ناشران را در خود استان به عهده بگیرند.

صالحی با بیان اینکه در هفته کتاب تنها اکتفا به کار نمادین کتاب‌گردی نشود و باید کار فرهنگی در این زمینه صورت گیرد خاطرنشان کرد: بر اساس نظرسنجی‌ها اکثریت کتاب‌فروشان و ناشران از طرح سه‌گانه راضی بودند.

وی با بیان اینکه سرانه مصرف فرهنگی در کشور در کل پایین است گفت: در سال 93، تنها 2.5 درصد مصرف خانوار ایرانی به مصرف فرهنگی تعلق داشت و این نشان‌دهنده آن است که سرانه مصرف فرهنگی در کشور حال خوشی ندارد.

معاون فرهنگی وزارت ارشاد با بیان اینکه در طرح سه‌گانه قبلی حدود 15 میلیارد تومان فروش داشتیم، گفت: این طرح فرصتی برای ذائقه شناسی مصرف کتاب به وجود آورده است و صنعت نشر در کنار بسیاری از مسائل که با آن دست‌وپنجه نرم می‌کند باید برای ذائقه شناسی مصرف کار جدی انجام دهد.

صالحی بابیان آینه طرح سه‌گانه کمک به آمایش موضوعی، مؤلف، ناشر در سطوح جغرافیایی می‌کند افزود: صنعت نشر در عین‌ حال که یک کار فرهنگی است یک کار صنعتی بوده و باید ذائقه مخاطب را در این زمینه شناسایی کرد.

وی با تأکید بر اینکه آمایش حوزه مصرف مهم‌تر از آمایش حوزه تولید است افزود: در میان طرح‌های سه‌گانه مشاهده می‌شود که مردم اقبال بیشتری به حوزه ادبیات دارند.

شرکت 102 کتابفروشی قمی در طرح پاییزه

سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم نیز در حاشیه این بازدیدها اظهار داشت: این طرح با ارئه تخفیف 20 الی 25 درصدی به فروش کتاب و افزایش تقاضای کتاب کمک می کند.

وحید فرجی در ادامه گفت: از ابتدای سال جاری تا پایان مهرماه، پنج هزار مجوز کتاب در استان قم صادر شده است.

وی ادامه داد: هر ساله حدود 9 الی 10 هزار مجوز برای صدور کتاب در استان قم به ناشران ارائه می شود.

سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم به طرح کتاب گردی نیز اشاره کرد و گفت: در این طرح اهالی هنر و فرهنگ، نویسندگان و هنرمندان به کتابفروشی ها مراجعه می کنند تا با این اقدام به جذب قشرهای مختلف مردم به کتابخوانی بپردازند.

وی به تشریح برنامه های هفته کتاب در استان قم پرداخت و گفت: برنامه های متنوع از جمله رونمایی از کتاب های مختلف و ایجاد قفسه های باز در مکان های عمومی با همکاری نهادهای فرهنگی در استان اجرا شد.

فرجی افزود: راه اندازی قفسه های باز در مکان های عمومی از جمله بیمارستان ها، اداره ها، تاکسی رانی ها و اتوبوسرانی صورت گرفت تا به اهمیت موضوع کتاب در جامعه کمک کند.

وی به مشکلات کتابفروشی ها در مجتمع ناشران نیز اشاره کرد و گفت: برای رونق و فعالیت ناشران در این مجتمع تدابیری اندیشیده شده است تا بتوانیم تسهیل در آمد و شد مردم به این مجتمع برای خرید کتاب را فراهم سازیم.

حضور 120 ناشر در مجتمع ناشران قم

 خبر دادحضور 120 ناشر در مجتمع ناشران قمخبرگزاری فارس: حضور 120 ناشر در مجتمع ناشران قم
رئیس هیأت مدیره مجتمع ناشران قم گفت: حدود 120 ناشر در مجمع ناشران فعال هستند که هر کدام از این ناشران، یک واحد تجاری و یک واحد اداری دارند.
به گزارش خبرگزاری فارس از قم، ظهر امروز 

همچنین رئیس هیأت مدیره مجتمع ناشران قم در حاشیه بازدید معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از این مجتمع اظهار کرد: حدود 120 ناشر در مجمع ناشران فعال هستند که هر کدام از این ناشران، یک واحد تجاری و یک واحد اداری دارند، در مجتمع ناشران در طول سال، طرح‌های فروش ویژه کتاب همچون عیدانه، تابستانه و پائیزه و نیز نمایشگاه‌های کتاب اجرا می‌شود.

حسین قوامیان ادامه داد: بیشترین تعداد کتاب‌های درسی که در شهر قم توزیع می‌شود، از طریق مجتمع ناشران است، در این مجتمع همچنین برنامه‌هایی برای نقد کتاب با حضور نویسندگان و منتقدین برگزار می‌شود، امسال تاکنون پنج مراسم نقد کتاب در سرای ناشران مجتمع ناشران اجرا شده است.

وی افزود: این مجتمع از سه سال پیش فعالیت خودش را آغاز کرد، در طول این سال‌ها نمایشگاه‌های مختلفی در مجتمع ناشران برگزار شد، از مشکلات ناشران می‌توان به بحث مالیات و رعایت نشدن حق کپی رایت اشاره کرد، مواد اولیه موردنیاز ناشران از خارج وارد می‌شود، البته اکنون صحبت‌هایی شده که این موارد در داخل تولید شود.

رئیس هیأت مدیره مجتمع ناشران قم با اشاره به عدم رغبت مردم به خرید کتاب اظهار کرد: مردم اکنون رغبت چندانی برای خریدن کتاب ندارند و باید رسانه‌ها مردم را به این کار تشویق کنند، گرانی یکی از دلایل کم شدن خرید کتاب از سوی مردم است.

وی ادامه داد: حدود نیمی از واحدهای تجاری مجتمع ناشران خالی است که این واحدها عمدتاً متعلق به شهرداری است، با اجرای طرح‌های فروش ویژه کتاب و برگزاری نمایشگاه، مجتمع ناشران رونق پیدا می‌کند، پاساژ قدس یکی از رقبای اصلی این مجتمع است و مردم تنها با وسیله نقلیه می‌توانند به این مجتمع بیایند.

قوامیان افزود: به نظرم این مجتمع در آینده رونق پیدا می‌کند، اینکه اکنون مجتمع ناشران فعالیتش کم است، مشکل خاصی نیست، در کشورهای غربی چنین مجتمع‌هایی در بیرون از شهرها ساخته می‌شود و به تدریج مجتمع ناشران هم رونق می‌گیرد، پاساژ قدس پس از 20 سال رونق گرفت و این مجتمع در طی سه سال رشد خوبی داشت.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار