در سیزدهمین سفر هیئت دولت که استان اصفهان بود وزیر علوم در جمع روسای دانشگاه‌های استان در دانشگاه اصفهان حاضر شد تا مسائل و مشکلات آنها را بررسی کند و رییس دانشگاه صنعتی اصفهان در این نشست گفت: رشد بی‌رویه تعداد دانشگاه‌ها موجب افت کیفی آنها شده است.
کد خبر: ۳۲۵۶
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۸ 07 February 2015

به گزارش تابناک به نقل از ایسنا، سرپرست دانشگاه اصفهان در این جلسه گفت: دانشگاه‌ها به مرحله‌ای رسیده‌اند که باید به سمت فن آفرینی و کارآفرینی حرکت کنند تا رسالت‌های دانش و اقتصاد دانش‌بنیان را تأمین کنند.

هوشنگ طالبی حبیب‌آبادی با اشاره به طرح اقتصاد دانش‌بنیان، اظهار کرد: پایه و اساس شکل‌گیری اقتصاد و شرکت‌های دانش‌بنیان، دانشگاه‌های معتبر و علمی هستند.

وی افزود: تا دهه 70 سعی داشتیم که فقط آموزش خوبی داشته باشیم و عمده دانشجویان دانشگاه در دوره کارشناسی تحصیل می‌کردند، اما از دهه 70 به بعد دوره‌های تحصیلات تکمیلی تشکیل شد و شروع به کارهای پژوهشی بیشتری کردیم.

سرپرست دانشگاه اصفهان ادامه داد: مراحل پژوهشی را تاکنون به خوبی طی کرده‌ایم و در ارایه مقالات به رتبه خوبی رسیده‌ایم، اکنون می‌توان گفت وارد مرحله‌ای شده‌ایم که آن را نسل سوم دانشگاه‌ها می‌توان نامید. در این مرحله باید دانشگاه‌های فن آفرین و کارآفرین داشته باشیم تا دانش و اقتصاد دانش‌بنیان را به پیش ببرند.

دانشگاه‌ها نیازمند تغییر در رویکرد خود هستند

طالبی با بیان اینکه دانشگاه‌ها نیازمند تغییر در رویکرد خود هستند، گفت: با شرایط فعلی نمی‌توان رسالت اقتصاد دانش‌بنیان را انجام داد و بنابراین نیازمند تغییراتی در نحوه نگاه به دانشگاه‌ها هستیم از جمله اینکه دانشگاه‌های معتبر و بزرگ را قوی‌تر کنیم.

وی با تأکید بر بین‌المللی شدن و شاخص بندی رتبه علمی دانشگاه‌ها، اظهار کرد: در ملاقاتی که با هیئت‌های خارجی در دانشگاه اصفهان داشتیم می‌گویند که دانشجویان خود را برای تحصیل در یک ترم به دانشگاه دیگر می‌فرستند که این می‌تواند تأثیر بسیار خوبی در رشد کیفی دانشگاه داشته باشد.

سرپرست دانشگاه اصفهان با بیان اینکه باید دانشگاه‌های بزرگ دیده شوند، افزود: اکنون به دلیل رشد کمی دانشگاه‌ها نمی‌توان به خوبی به دانشگاه‌های بزرگ رسیدگی کرد. دانشگاه‌ها زیاد شده‌اند و در نتیجه این کار از بودجه دانشگاه‌های بزرگ کم شد و به دانشگاه‌های دیگر داده شده است.

طالبی ادامه داد: رتبه دانشگاه تهران در جهان باید زیر 100 باشد ولی به دلیل توجه نکردن و ارتقای نامناسب بودجه این دانشگاه در هر سال با نیازهایش رتبه 350 را در جهان کسب کرده است.

وی اضافه کرد: در مورد ارتقای اعضای هیئت علمی باید دقت بیشتری شود، صرفاً داشتن مقاله را نمی‌توان دلیل ارتقا دانست. باید دید چه نوشته‌شده و در کجا به چاپ رسیده است. بنابراین باید شاخص بندی دوباره‌ای در این مورد داشت.

سرپرست دانشگاه اصفهان با تأکید بر اعطای اختیار به دانشگاه‌ها در موارد گوناگون، گفت: دانشگاه نمی‌تواند یک پیمانکار را خلع ید کند و پیمانکار دیگری را برای پیشبرد کارهای ساختمانی خود انتخاب کند مگر اینکه مرجع بالاتر در وزارتخانه این اجازه را به آن بدهد که این باعث شده در بدنه کارشناسی وزارتخانه زمان بسیاری صرف بررسی پرونده‌ها شود و کار دانشگاه‌ها عقب بیفتد.

طالبی افزود: دو سال است که بدنه کارشناسی وزارت علوم مشغول بررسی یک پرونده از دانشگاه اصفهان است و پروژه دانشکده علوم تربیتی دانشگاه اصفهان به همین دلیل متوقف مانده است. اما اگر اختیار خلع ید پیمانکار به دانشگاه داده می‌شد تاکنون کارهای این پروژه به جلو حرکت می‌کرد.

دانشگاه‌ها دیگر وزن سابق را ندارند

هم‌چنین رییس دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: رشد بی‌رویه تعداد دانشگاه‌ها موجب افت کیفی آنها شده است.

محمود مدرس هاشمی با بیان اینکه علی‌رغم قدمت نه چندان زیاد دانشگاه صنعتی رتبه این دانشگاه در جهان بالاست، اظهار کرد: بر اساس رتبه‌بندی TIMES دانشگاه صنعتی اصفهان در بین 500 دانشگاه برتر جهان قرار دارد و رتبه 350 را به خود اختصاص داده است.

وی افزود: 12 دانشگاه بزرگ کشور با همدیگر جمع شدند تا مشکلات خود را رفع کنند. در جلسه گذشته مشکلات و مسایل را تقدیم دکتر فریدون کردیم و امیدوارم مسایلی که این دانشگاه‌ها با آنها رو به رو هستند را وزیر علوم هم در نظر بگیرد و در اولویت قرار دهد.

رییس دانشگاه صنعتی اصفهان ادامه داد: دانشگاه‌ها وزنی که در سابق داشتند را دیگر ندارند. دیگر همچون گذشته به آنها اهمیت داده نمی‌شود و اختیارات آنها محدود شده است.

مدرس هاشمی با اشاره به هیئت امنایی شدن دانشگاه‌ها، اضافه کرد: قرار بود با هیئت امنایی شدن، اختیارات بیشتری برای دانشگاه‌ها در نظر گرفته شود، اما هیئت‌های امنا هم اختیارات بسیار کمی دارند، به صورتی که تغییری کوچک در آیین‌نامه‌ها هم در اختیار هیئت‌های امنا نیست.

وی یکسان نگریستن همه دانشگاه‌های کشور در مباحثی همچون بودجه، جذب هیئت علمی و پذیرش دانشجو توسط وزارت علوم را نادرست دانست و گفت: جایگاه هیئت علمی دانشگاه‌های بزرگ بالاتر از آن است که بخواهد برای نقص پرونده خود تا وزارتخانه بیاید و به یک کارشناس درخواست دهد تا پرونده او را ببیند.

رییس دانشگاه صنعتی اصفهان با تأکید بر توسعه کیفی دانشگاه‌ها، اظهار کرد: توسعه نسبتا بی‌رویه کمیت دانشگاه‌ها در سال‌های اخیر موجب شده تا دانشگاه‌ها با افت کیفی مواجه شوند. اعتبار دانشگاه‌های بزرگ زیر سوال رفته و با کمبود تجهیزات و بودجه مواجه هستند.

مدرس هاشمی افزود: نیروی هیئت علمی در دانشگاه‌ها متناسب با دانشجو نیست و در پذیرش دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری رشد بی‌رویه شده است. باید در مورد پذیرش دکتری تجدید نظر کرد و اختیارات و امتیازاتی که برای دانشگاه‌های بزرگ در نظر گرفته می‌شود با شرایطی که برای دانشگاه‌های کوچک قرار می‌دهیم، تفاوت داشته باشد.

وی ادامه داد: تجهیزات دانشگاه‌های بزرگ و قدیمی فرسوده شده و دانشگاه‌های کوچک از این جنبه جلو افتاده‌اند. دانشگاهی که رتبه بین‌المللی دارد و می‌خواهد خود را ارتقا دهد با چند برابر یک دانشگاه کوچک تلاش کند، اما در سال‌های اخیر ارتقای بودجه در این دو گروه دانشگاه متفاوت بوده، به طوری که دانشگاه‌های بزرگ 12 درصد افزایش بوده داشتند اما دانشگاه‌های کوچک تا 70 درصد افزایش بودجه نیز داشته‌اند.

برخوردهای سیاسی جمعیت یک دانشگاه را افزایش داد

هم‌چنین دبیر روسای دانشگاه‌های غیرانتفاعی استان اصفهان گفت: دانشگاه‌های غیرانتفاعی در دولت‌های نهم و دهم رشد بی‌رویه داشته‌اند.

علی آهومنش با بیان اینکه وزارت علوم سال‌های سختی را پشت سر گذاشته است، اظهار کرد: دو سال گذشته هم سال‌های سختی بود و باید به وزیر علوم خدا قوت گفت که مسوولیت چنین وزارتخانه‌ای را قبول کرده است.

وی افزود: موسسات غیرانتفاعی در طول دولت‌های نهم و دهم از 68 موسسه از سال 1379 به 358 موسسه در سال 1393 رسید و با یک رشد تصاعدی و بسیار خیره کننده رو به رو شد. در اصفهان قرار بود 17 دانشگاه غیرانتفاعی داشته باشیم ولی به‌ 36 موسسه رسید.

دبیر روسای دانشگاه‌های غیرانتفاعی استان اصفهان ادامه داد: به دلیل برخوردهای سیاسی جمعیت یک دانشگاه از 300 هزار نفر در طول دو سال به یک میلیون و دویست هزار نفر رسیده و 50 درصد استخدام‌های وزارت علوم را نیز این دانشگاه بر عهده دارد.

آهومنش با بیان اینکه وضعیت فعلی تحصیلات تکمیلی و پذیرش بالای دانشجو در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری بی‌ارتباط با دانشگاه‌های غیرانتفاعی است، گفت: دلم می‌سوزد وقتی رییس یک دانشگاه نسبت تعداد اعضای هیئت‌علمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی را اعلام می‌کند و من محاسبه کردم با وضعیت فعلی باید هر استاد در سال 43 پایان نامه در این دانشگاه بگیرد.

وی اضافه کرد: چهار قرارداد آن دانشگاه با وزارت علوم به انجام نرسیده و از وزارتخانه درخواست دارم تا به ظرفیت‌های این‌چنینی توجه کند.

دانشگاه‌های هنر توسعه‌ نیافته‌اند

همچنین در این جلسه مجید مظفر، رییس دانشگاه هنر اصفهان با بیان اینکه وضعیت دانشگاه‌های هنر متفاوت از سایر دانشگاه‌هاست، اظهار کرد: هیچ یک از دانشگاه‌های هنر توسعه کمی و کیفی نیافته‌اند و رشته‌های هنر در جذب هیئت‌علمی با مشکلات بسیاری رو به رو هستند.

وی افزود: مخاطبان اقتصادی دانشگاه هنر اداره ارشاد و میراث فرهنگی است که آنها هم بودجه و سرمایه محدود دارند. البته در زمینه اشتغال وضعیت دانشجویان بهتر شده است به ویژه که به بحث گردشگری هم در دولت فعلی بیشتر شده است.

رییس دانشگاه هنر اصفهان ادامه داد: پیام نور نتوانست جای خالی رشته‌های هنر را پر کند و دانشگاه‌های غیرانتفاعی هم حضور کم رنگی دارند. در زمینه جذب اساتید هم مشکل داریم به گونه‌ای که یک استاد تمام در ایران برای برخی رشته‌ها وجود ندارد.

مظفر اضافه کرد: دانشگاه هنر اصفهان سه هزار دانشجو دارد و در سال‌های اخیر دانشکده اقتصاد و کارآفرینی هنر و همچنین دانشکده هنر، ادیان و تمدن‌ها را پایه‌ریزی کردیم. علاوه بر این دانشکده صنایع‌دستی را تأسیس کردیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :