در جلسه شورای شهر قم مطرح شد؛
سند راهبردی پنج ساله شهرداری قم با حذف واژه توسعه منوریل در شورای شهر قم تصویب شد.
کد خبر: ۳۲۵۲۰۱
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۶ 07 November 2016
به گزارش تابناک قم، برنامه پنج ساله راهبردی شهرداری قم یکی از مصوبات جلسه دویست و چهارم شورای اسلامی شهر قم در شامگاه یکشنبه بود.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر قم این لایحه را مطرح و از بررسی دو ماهه آن در شورای شهر قم خبر داد.

به گفته حجت‌الاسلام سید محمد آتش‌زر، این سند ۱۱ محور دارد که کمیسیون تلفیق شورا ۱۱ اصلاح روی آن انجام داده است.

محسن رنجبر، معاون برنامه‌ریزی شهردار قم هم در این جلسه با اشاره به مراحل تبدیل شهرداری به یک سازمان استراتژی محور اظهار داشت: پیاده‌سازی نظام‌های مدیریتی یکی از مراحل این کار بود که همراهی ویژه‌ای ازسوی کارکنان در این زمینه صورت گرفت و در حال حاضر نظام کنترل پروژه به خوبی در شهرداری جا افتاده است.

وی با اشاره به تدوین سند راهبردی شهرداری قم ادامه داد: در این مسیر هم افزایی خوبی بین ارکان شهرداری به وجود آمده و شورا هم نظارت خود را دارد.

از محیط زیست پایدار تا حاکمیت قانون

حفاظت و برخوداری از محیط زیست پایدار، روان و متعادل سازی عبور و مرور شهری، بهره مندی از محیط و فضای شهری امن، کاهش خطر پذیری شهری، توسعه منابع پایدار و افزایش مشارکت بخش خصوصی، تحقق حکمرانی و مدیریت اسلامی مطلوب و قانون محور، بهبود کیفیت سیما و منظر شهری، اعتلای نقش و جایگاه ملی و بین المللی شهر قم، توسعه متوازن شهر قم و ترویج و اعتلای میراث و هویت فرهنگی و تاریخی شهر قم از جمله اهداف یازده گانه این سند بودند.

به گفته معاون شهردار قم، ذیل این اهداف ۳۸ استراتژی و ۱۱۸ سیاست اجرایی تدوین شده است و نرم افزاری هم بر اساس آن تدوین شده که امکان نظارت بر نحوه اجرایی شدن سند را بدهد.  

مصطفی ملایی، عضو کمیسیون فرهنگی شورای شهر قم با اشاره به اینکه شهرداری سند خوبی تدوین کرده، گفت: مجموعه روابط عمومی و سازمان فرهنگی نسبت به اطلاع رسانی این سند عنایت داشته باشند تا مشارکت عمومی جلب شود.

وی با اشاره به تشکیل یک کمیته راهبردی برای تدوین سند، گفت: استمرار این سند هم نیاز به یک کمیته راهبری دارد.

مصطفی سعادت طلب، رئیس کمیسیون امور زیربنایی شورای اسلامی شهر قم هم با اشاره به اینکه تدوین برنامه راهبردی یکی از مهمترین کارهای زیرساختی شهر قم است ابراز داشت: این سومین برنامه‌ای است که در شهرداری نوشته می‌شود و امیدواریم محور عمل قرار بگیرد.

وی افزود: این برنامه، برنامه قابل قبولی است و تدوین آن هم ضروری بود و هم به موقع صورت گرفته است اما باید در نظر داشته باشیم که برنامه داشتن یک موضوع داشتن و برنامه‌ای فکر کردن و عمل کردن گام بعدی است.

دولت پولی بابت منوریل نخواهد داد

حسین فاکر دیگر عضو شورای اسلامی شهر قم به قید شدن کلمه توسعه منوریل در سند اشاره کرد و گفت: توسعه منوریل با توجه به وضعیت مالی که داریم و با توجه وضعیت خط B مترو باید حذف شود.

وحید شایسته نیک، عضو کمیسیون امور زیربنای شورای اسلامی شهر قم هم با اشاره به قید شدن کلمه منوریل اظهار دشت: دولت با توجه به مسائل اقتصادی که وجود دارد و به صرفه نبودن سیستم، پولی بابت منوریل نمیدهد و اگر ما هم تصویب کنیم اتفاقی در آینده در توسعه منوریل نخواهد افتاد.

شهردار قم هم با اشاره به اینکه یکی از محاسن برنامه راهبردی انعطاف پذیری است گفت: اهداف در این برنامه ثابت است اما راهبردها و سیاست‌ها می‌تواند تغییر داشته باشد و هر سال بازنگری شود.

وی ادامه داد: در تدوین این برنامه حوزه علمیه بسیار به ما کمک کردند و بزرگان حوزه پیشنهادات مدونی به ما دادند. ارگان‌های برون از شهرداری کاملا نظرات خود را داده‌اند و ثبت شده است.

سید مرتضی سقائیان‌نژاد افزود: بودجه سال ۹۶ بر اساس همین برنامه به تصویب شورای محترم می‌رسد و این حرکت مبارکی است.

در نهایت برای حذف واژه توسعه منوریل از سند راهبردی شهرداری قم رأی‌گیری انجام شد که اکثریت اعضای شورا به آن را دادند و پس از آن سند راهبردی پنج ساله شهرداری قم تصویب شد.
منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار