عضو هیات رییسه کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت و گو با تابناک تهران
تابناک تهران- عضو هیات رییسه کمیسیون اقتصادی مجلس درباره دلایل افزایش تخلفات و اختلاس های بانک ها تاکید کرد که ضعف بانک مرکزی در امر نظارت و فقدان قانون نوین و مناسب منجر به بروز تخلفات و اختلاس های مالی بانک ها می شود.
کد خبر: ۳۲۴۶۸۶
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۸:۴۲ 06 November 2016
تابناک تهران-  عضو هیات رییسه کمیسیون اقتصادی مجلس درباره دلایل افزایش تخلفات و اختلاس های بانک ها تاکید کرد که ضعف بانک مرکزی در امر نظارت و فقدان قانون نوین و مناسب منجر به بروز تخلفات و اختلاس های مالی بانک ها می شود.

هفته گذشته حجت الاسلام والمسلمین منتظری دادستان کل کشور در برنامه ای تلویزیونی اعلام کرد که در مجموع در دو بانک ملی و ملت 1200 میلیارد تومان اختلاس شده و پول ها از بین رفته است و متهم اصلی تخلف بانک ملت از کشور خارج شده و متواری است.

حجت الاسلام منتظری تصریح کرد که در بانک ملی 800 میلیارد اختلاس شده که از این میزان 300 میلیارد برگشته است و از سوی دیگر، در بانک ملت300 میلیارد اختلاس انجام شده که 120 میلیارد آن باز گشته است و نظارت بانک مرکزی بر عملکرد بانک ها باید تقویت شود.

این تخلفات و اختلاس ها در حالی در دو بانک یاد شده انجام گرفته است که در سال های گذشته نیز بانک های دیگری شاهد اختلاس ها با رقم ها بیشتر یا کمتر بوده است. انتشار چنین خبرهای این سوال را ایجاد می کند که به واقع چرا در بانک هایی با این قدمت و اعتبار شاهد چنین اختلاس هایی هستیم.
 
سیدحسن حسینی شاهرودی، عضو هیات رییسه کمیسیون اقتصادی مجلس درگفت وگو با تابناک تهران، در پاسخ به این سوال گفت:ضعف مفرط بانک مرکزی در امر نظارت ، فقدان قانون نوین و مناسب؛اختلاس های کلان کنونی را رقم زده است.

وی افزود: بر همین اساس کمیسیون اقتصادی مجلس به طور جدی به ماجرای اختلاس دو بانک ملی و ملت ورود کرده و مصرانه از دولت خواسته ایم که  لایحه ای ارائه کند و به دلیل تاخیر دولت در ارائه لایحه، کمیسیون به تنظیم «طرح بانکداری اسلامی و بدون ربا» اقدام کرده است.

حسینی شاهرودی، با بیان اینکه در طرح "بانکداری بدون ربا" وظایف شوراهای بالادستی و هیئت های نظارت تعیین شده و قوت و قدرت لازم را به بانک مرکزی برای اعمال نظارت بر بانک ها داده است، افزود:علاوه بر بانک های دولتی و غیردولتی،بسیاری از موسسات غیرقانونی که بدون مجوز بانک مرکزی میلیاردها تومان از سرمایه های مردم را جمع آوری کردند و بانک مرکزی نتوانسته نظارتی اصولی بر عملکرد آنها انجام دهد.

عضو هیات رییسه کمیسیون اقتصادی مجلس ،با اشاره به اینکه قانون بانکی کشور مربوط به 32 سال پیش بوده و کاملا منسوخ شده است، افزود:هیچ اقدامی در راستای به روزرسانی قانون ابتدای انقلاب صورت نگرفته است، در حالی که پس از بحران اقتصادی 2008 کشورهای صنعتی اروپایی و آمریکا، FATF ایجاد شد و کشورهای توسعه یافته در نظامات بانکی و اقتصادی تحولاتی اعمال کردند. 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار