به گزارش تابناك رضوي، حجتالاسلام حمید شهریاری ظهر امروز در دومین همایش مدیران دفاتر خدمات الکترونیک قضایی سراسر کشور با اشاره به ایده تشکیل دفاتر خدمات الکترونیک قضایی اظهار داشت: وقتی این ایده مطرح شد با استقبال همراه نبود و میگفتند این یک کار تخصصی است که در ادامه فعالیت مشترک ایده سه جانبهگرایی مطرح شد که شامل قوه قضائیه، بخش خصوصی و است.
وی بیان کرد: در گذشته نیروهای زیادی برای رسیدگی به شکایات مردمی فعال بودند، اما اکنون تعداد نیروی انسانی فعال به 4 نفر کاهش یافته است. تشکیل کمیسیونهای 4 گانه را داشتیم که خود کمیسیونها ادارهکننده کانون هستند و تدوین آئیننامه، بازرسی نظارت، تشکیل هیئت بدوی و تجدید نظر، برگزاری دورههای مجازی و حضوری، بازرسی دورهای، تدوین منشور اخلاقی و بررسی مسائل مالیاتی است.
شهریاری بیان کرد: در ماده 655 شاهکار نگارشی قانونی را داشتیم و به سمت اصلاح قانون رفتیم و در این ماده به تمام اشیاء الکترونیکی اعتبار دادیم و دوست داشتیم به کل افعال الکترونیکی هم مانند شهادت دادن اعتبار دهیم که نشد و نگران تبعات منفی آن بودیم که پیگیری این کار را در مراحل بعد خواهیم داشت.
وی خاطرنشان کرد: از اول مهرماه ابلاغ خدمات الکترونیکی در دستگاه قضایی داده شده و در گذشته ابلاغ کاغذی با مشکلاتی همراه بود.
شهریاری اظهار داشت: به مدیران دفاتر توصیه میکنم که از کارکنانی متخصص و با تجربه استفاده کنند و توقع مردم از شما ارائه خدمات برخط و بدون تأخیر است و بخشی از مشکلات که مربوط به سامانه است را هم پیگیری میکنیم و مشکلات اینترنتی را هم با راهاندازی سیم کارت ویژه مدیران دفاتر و شبکه عدالت برطرف میکنیم.
وی گفت: یکی از مهمترین مسائل رعایت استانداردها است که این مهم در بازههای زمانی معین شده ارزیابی میشود و با مجموعهای که در رعایت استانداردها کوتاهی کرده باشد طبق قانون برخورد میشود. پیشنهاد میکنم سامانه اشتراکگذاری در کانون راهاندازی شود و نسبت به پخش اطلاعات مورد نیاز مردم در حوزه قضایی در کانون در قالب یک کلیپ تصویری پخش شود تا مردم هم با نحوه این فعالیتها آشنا شوند.
شهریاری افزود: مطالبه اصلی در قالب یک برنامه سه ساله است تا اهداف و نوع کمکهایش به مردم و دفاتر قضایی را مشخص کند و در هر سه سال یک برنامه جدید میخواهیم.
معاون آمار و اطلاعات قوه قضائیه تصریح کرد: مهمترین خواستههای معاونت آمار، فناوری و اطلاعات قوه قضائیه از مدیران دفاتر خدمات الکترونیک قضایی سراسر کشور شامل نظارت بر چک لیستها به صورت مستمر، برگزاری جلسات توجیهی با قضات و معاون فناوری استان هر 6 ماه یکبار، آموزش مستمر کارکان دفاتر، ارزیابی دفاتر و معرفی 3 دفتر برتر در هر سال، رصد مستمر کاراییها، راهاندازی دفاتر مشاوره حضوری، اینترنتی و تلفنی، ارائه برنامههای مدون برای در جهت گسترش خدمترسانی بهتر و بیشتر در آیندهای نزدیک بوده و قطعاً برای این دفاتر آیندهای روشن و مؤفق پیشبینی میکنیم.
شهریاری افزود: در جهت اقداماتی همچون بحث ملاقات الکترونیکی زندانها، پایلوت داوریها و بازکردن یک پنجره واحد جهت ارائه خدمات بهتر و بیشتر به مردم و همچنین راهاندازی پردیس خدمات قضایی به صورت ویژه پیگیر هستیم.