نویسنده : شیری
کد خبر: ۳۲۳۵۷۳
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۵ - ۰۷:۳۰ 05 November 2016
فضای مجازی همواره محیطی جذاب برای خریداران کالا ایجاد کرده و هر روز هم بر تعداد کاربران صفحاتی که اقلام قاچاق عرضه می کنند، افزوده می شود.
آن طور که از شرایط بازار پیداست، با اجرای طرح جمع آوری کالای قاچاق از سطح بازار، بخشی از اجناس قاچاق موجود در واحدهای صنفی روانه انبارها و بخشی هم وارد شبکه های مجازی شده است و از این طریق به فروش می رسد.
با در اولویت قرار گرفتن مبارزه با واردات و فروش کالای قاچاق، بازار فروش کالای قاچاق در فضای مجازی قوت گرفت و اکنون این کالاها را در شبکه های مجازی می توان به راحتی مشاهده کرد.ضمن این که فروشندگان در این فضا، علاوه بر عرضه کالای قاچاق، بدون پرداخت مالیات و داشتن هزینه های سربار سودهای کلانی را به جیب می زنند.
در حالی که حیطه کاری این ها بسیار گسترده است، اما مبداء خرید مشخصی ندارند و نظارتی هم نمی شود، جالب تر این که در چنین شرایطی، اگر مشکل یا نارضایتی از کالا هم پیش آید، خریداران موفق به پیگیری نخواهند بود. با این وجود این فضا هر روز در حال توسعه و گستردگی بیشتر است.
یکی از شهروندان که به گفته خود تنها از اجناس برند و باکیفیت استفاده می کند، در این باره می گوید: با اجرای طرح مبارزه با کالای قاچاق، اجناس برند و با کیفیت هم در بازار یافت نمی شود، به همین دلیل در فضای مجازی اجناس برند خود را انتخاب می کنم و سفارش خرید می دهم.
وی می افزاید: اگرچه خرید اجناس با کیفیت و برند بالا در فضای مجازی به وفور وجود دارد، اما چون نظارتی وجود ندارد، قیمت های بسیار بالایی دارد.
وی اظهارمی دارد: اجرای طرح مبارزه با کالای قاچاق، تنها به ضرر مصرف کنندگان شده است، زیرا فروشندگان کانال های دیگری را برای فروش خود طراحی کرده اند و سودهای بالاتری هم نصیب شان می شود.
یکی دیگر از کاربران اینترنتی که او نیز خرید از فضای مجازی را در اولویت قرار داده است، می گوید: تا مدتی قبل تمام خریدهای خود را از طریق واحدهای صنفی انجام می دادم، چون هر گونه مشکلی در خرید ایجاد می شد، می توانستم پیگیری کنم، اما اکنون به دلیل نبود اجناس با کیفیت و برند در بازار، ناگزیر به خرید در فضای مجازی شده ام که متأسفانه در یک مرحله خرید، 450 هزار تومان متضرر شدم و پیگیری هایم نتیجه ای نداشت.
وی ادامه می دهد: چند قلم کالا از طریق شبکه های اینترنتی خریداری کردم اما پس از تحویل متوجه نامرغوب بودن کالاها شدم و اعتراضم هم نتیجه ای نداشت.
وی اضافه می کند: از آن جایی که این کالاها از طریق پست ارسال می شد، با یک حساب سرانگشتی برای برگشت دادن کالا هم باید هزینه های مجدد پست را متقبل می شدم که صرفه اقتصادی نداشت.یکی از فروشندگان می گوید: از آن جایی که اجناس خارجی متقاضیان بیشتری دارد، برای این که مشتریان خود را حفظ کنم، کانالی را در فضای مجازی ایجاد کردم و مشتریان خود را به این سمت سوق دادم.وی که تمایلی به ذکر نام خود در این گزارش ندارد، می افزاید: تا زمانی که مبادی ورودی کالای قاچاق در بحث کلان بسته نشود، واردات و فروش به هر طریقی انجام می شود.
با وجود تلاش هایی که برای جمع آوری کالاهای قاچاق از بازار می شود، هنوز هم قاچاق کالا با روش ها و ترفندهای مختلفی انجام و در بازار عرضه می شود و فضای مجازی به بهترین مکان برای عرضه این محصولات تبدیل شده است.
یکی از فروشندگان که افزایش فروش کالای قاچاق در فضای مجازی را پیش فرض اشتباه برخی از افراد می داند، می گوید: این گونه فروشگاه ها از نقاط مختلف قابل کنترل است و نباید تصور شود که این فروشگاه ها عامل عرضه کالاهای قاچاق هستند.
وی که تمایلی به ذکر نام خود ندارد، می افزاید: تجارت الکترونیک در بازار ایران بسیار پایین و نوپاست، بنابراین با این شرایط نمی تواند معضل اصلی در این بخش باشد.وی حتی به جلسه ای که قبل از اجرایی شدن طرح برخورد با فروش کالاهای قاچاق برگزار شده بود نیز اشاره و خاطرنشان می کند: طی این جلسه ممنوعیت کالاهای غیرمجاز در شبکه های مجازی اعلام شد و متولیان امر در جریان امور قرار گرفتند و اکنون فروش کالای قاچاق توسط شبکه های رسمی انجام نمی شود.
رئیس اداره نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی نیز در این باره می گوید: داستان فروش در فضای مجازی از سالیان گذشته وجود داشته و هنوز هم انجام می شود، اما بیشتر فروش ها در فضای مجازی مربوط به لوازم بهداشتی و آرایشی است.
«ابراهیمی» می افزاید: از زمانی که موضوع جمع آوری کالای قاچاق در بازار مطرح شده، فروش در فضای مجازی هم نسبتاً قوت گرفته و چون برنامه ای برای نظارت و برخورد در این بخش نداشتیم، تاکنون کشفیاتی گزارش نشده است.
وی اظهارمی دارد: یک سری شرکت ها، اجناس و کالای مورد نظر خود را در فضای مجازی عرضه می کنند، اما چون مکان ثابتی ندارند، نمی توانیم اجناس قاچاق را جمع آوری و با متخلفان برخورد کنیم.
وی ادامه می دهد: در نظر داریم با همکاری پلیس آگاهی، انبارهای این افراد را شناسایی و برخورد کنیم تا از این طریق مشکلات قاچاق در فضای مجازی هم برطرف شود.
وی عنوان می کند: تاکنون به دلیل این که برنامه ای جدی برای برخورد در این بخش نداشتیم، کشفیاتی انجام نشده است، اما در نظر داریم با همکاری پلیس آگاهی انبارهای این افراد را شناسایی کنیم.
وی ادامه می دهد: متأسفانه میزان تخلفات زیاد و قاچاق هم مزید بر علت شده است  و این بخش، جمعیت زیادی برای بازدید و بازرسی نیاز دارد که امیدواریم حوزه نظارت و بازرسی به معاونت تبدیل شود تا بتوانیم با گستره بیشتری فعالیت داشته باشیم./روزنامه خراسان شمالی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار